Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-08, 13:23
Medlem
Ni som kokar era egna buljonger hemma, hur förvarar ni dessa i frysen? Man läser att många rekommenderar att frysa in de i iskuber, blir det inte lite väl utspädd smak då när man sen ska göra någon sås eller soppa? Något annat förslag på hur man kan förvara i buljongen i frysen i lite större mängd?
Citera
2015-02-08, 13:26
Medlem
psflaxs avatar
Jag brukar använda 0,5 l pet-flaskor och skriva med tuschpenna
på etiketten vad den innehåller.
Citera
2015-02-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cerez
Ni som kokar era egna buljonger hemma, hur förvarar ni dessa i frysen? Man läser att många rekommenderar att frysa in de i iskuber, blir det inte lite väl utspädd smak då när man sen ska göra någon sås eller soppa? Något annat förslag på hur man kan förvara i buljongen i frysen i lite större mängd?

Alltså, du ska ju inte stoppa in buljongen i isbitar, utan du häller buljongen i en iskubsbricka/iskubspåse och ställer in i frysen.
Citera
2015-02-08, 14:46
Medlem
Isnatts avatar
Jag fryser ner buljongen i såna där engångsglas som jag plastar med plastfolie. Funkar bra och det är lätt att få ur buljongen när jag ska ha det.
Citera
2015-02-08, 15:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag fryser ner buljongen i såna där engångsglas som jag plastar med plastfolie. Funkar bra och det är lätt att få ur buljongen när jag ska ha det.

De sista gångerna har jag hällt upp i silikonformar för muffins, jag tror det är sex-åtta formar per silikonark. Sen fryser jag in, när de är djupfrysta tar jag ur och lägger i fryspåse. Funkar med hemgjord tomatpuré också.

Jag körde med istärningar förut, men de får aldrig samma djupa smak som buljongtärningar så det gick oftast åt rätt många, bättre med större tärningar tänkte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in