Citat:
Ursprungligen postat av
Zer0x
Jag gick ut gymnasiet i somras och har jobbat heltid sen dess. Jag bor fortfarande hemma så jag har rätt mycket pengar till förfogande varje månad, drygt 28 000 efter skatt. Jag har en del fasta utgifter varje månad, så efter dom är det drygt 23 000 kvar.
Planen nu är att köpa en rolig bil och sen spara drygt 15 000 i månaden till att köpa hus. På 2 år borde jag då ha 360 000, vilket är tillräckligt för kontantinsatsen till dom hus jag tittar på, som ligger runt 1.5 milj här. Om jag då har en buffert på 100 000 och börjar studera på heltid, har jag råd att bo i ett hus med uppvärmningskostnad på drygt 30 000 per år? Hur är det med studentlån och bidrag? Får man ta det när man redan har tillgångar?
Ber om ursäkt för rörigt inlägg, nyvaken, fortfarande onykter och skriver på telefonen.
Skaffa dig en hyresrätt, inte en chans att du får lån utan ett fastjobb. Förutom uppvärmingskostnader så ska du väl också amortera på huset/betala av ränta på huset?
Du får inte heller tjäna mer än ca 70k per halvår/läsår som student annars får du mindre både bidrag och lån