2015-02-08, 11:28
Medlem
Jag gick ut gymnasiet i somras och har jobbat heltid sen dess. Jag bor fortfarande hemma så jag har rätt mycket pengar till förfogande varje månad, drygt 28 000 efter skatt. Jag har en del fasta utgifter varje månad, så efter dom är det drygt 23 000 kvar.
Planen nu är att köpa en rolig bil och sen spara drygt 15 000 i månaden till att köpa hus. På 2 år borde jag då ha 360 000, vilket är tillräckligt för kontantinsatsen till dom hus jag tittar på, som ligger runt 1.5 milj här. Om jag då har en buffert på 100 000 och börjar studera på heltid, har jag råd att bo i ett hus med uppvärmningskostnad på drygt 30 000 per år? Hur är det med studentlån och bidrag? Får man ta det när man redan har tillgångar?
Ber om ursäkt för rörigt inlägg, nyvaken, fortfarande onykter och skriver på telefonen.
Citera
2015-02-08, 11:50
Medlem
Man-of-Jazzs avatar
Väldigt bra jobb om du får ut 28 000! Antar att det är skitgöra 6-7 dagar i veckan?

Du får självklart ta csn-lån, du får även studiebidrag! Svårt att uppskatta om du klarar av att leva på 30 000/år, beror ju på din livsstil. Skulle rekommendera en hyresrätt.
Citera
2015-02-08, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Jag gick ut gymnasiet i somras och har jobbat heltid sen dess. Jag bor fortfarande hemma så jag har rätt mycket pengar till förfogande varje månad, drygt 28 000 efter skatt. Jag har en del fasta utgifter varje månad, så efter dom är det drygt 23 000 kvar.
Planen nu är att köpa en rolig bil och sen spara drygt 15 000 i månaden till att köpa hus. På 2 år borde jag då ha 360 000, vilket är tillräckligt för kontantinsatsen till dom hus jag tittar på, som ligger runt 1.5 milj här. Om jag då har en buffert på 100 000 och börjar studera på heltid, har jag råd att bo i ett hus med uppvärmningskostnad på drygt 30 000 per år? Hur är det med studentlån och bidrag? Får man ta det när man redan har tillgångar?
Ber om ursäkt för rörigt inlägg, nyvaken, fortfarande onykter och skriver på telefonen.

Skaffa dig en hyresrätt, inte en chans att du får lån utan ett fastjobb. Förutom uppvärmingskostnader så ska du väl också amortera på huset/betala av ränta på huset?

Du får inte heller tjäna mer än ca 70k per halvår/läsår som student annars får du mindre både bidrag och lån
Senast redigerad av Bazzination 2015-02-08 kl. 12:07.
Citera
2015-02-08, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-of-Jazz
Väldigt bra jobb om du får ut 28 000! Antar att det är skitgöra 6-7 dagar i veckan?

Du får självklart ta csn-lån, du får även studiebidrag! Svårt att uppskatta om du klarar av att leva på 30 000/år, beror ju på din livsstil. Skulle rekommendera en hyresrätt.

Mjo det är helt okej, 40 timmarsveckor mån-tors
Hyresrätt är ju det sämsta man kan bo i, pengar man aldrig får tillbaka.
Citera
2015-02-08, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazzination
Skaffa dig en hyresrätt, inte en chans att du får lån utan ett fastjobb. Förutom uppvärmingskostnader så ska du väl också amortera på huset/betala av ränta på huset?

Du får inte heller tjäna mer än ca 70k per halvår/läsår som student annars får du mindre både bidrag och lån

Okej, räntan är så låg så trodde det skulle bli billigare än att ha en hyresrätt, men jag trodde väl fel då. Då kanske jag bör vänta med hus tills jag har pluggat klart.
Citera
2015-02-08, 12:31
Medlem
Om du tar lånet innan du börjar plugga är det lugnt, ingen rapporterar till banken att du får ändrade inkomster.
Dock är bankerna rätt hårda på sina kalkyler, de räknar med en ränta på 7-8% fast den är runt 2 idag. Sen måste du amortera ner till 70.% på typ 10 år. Utöver det måste du betala lagfart och pantbrev så det är mkt mer än bara uppvärmning som kostar. Plus att banken kräver att du ska ha kvar typ 8 efter alla kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in