Citat:
Ursprungligen postat av
Jorgen300
Tjena flashback, kände att jag behövde bolla detta med någon. Tyckte att filosofiforumet passade bäst för vad jag vill få fram.
En person som jag känner nämnde för mig att han trodde att han ville testa heroin, eller hur denne nu uttryckte det. Jag responderade med att lite moralisera om att detta inte är någon bra idé, och huruvida det är värt att riskera sitt liv och sitt tillstånd för något sådant (är rätt drogliberal rent allmänt, men med t.ex. heroin går det för mig en stark gräns personligen). Sa nog rakt "testa inte heroin" vid något tillfälle.
Jag vet inte riktigt hur jag ska formulera frågeställningen, men jag känner att, om jag ska vara "helt öppensinnad" så kan jag inte säga åt någon vad denne ska eller bör göra (eller?), men jag har samtidigt en stark känsla av att heroin är något jävligt dåligt, och vill såklart inte att denne person ska riskera sitt liv, eller riskera att sabba sitt liv, för någonting fånigt. Samtidigt är det väl egentligen inte min sak heller, antar jag…
Jag antar att mina frågeställningar är någonting i stil med:
Gjorde jag rätt i detta?
Är det moraliskt försvarbart?
Är det nånting som jag ens bör försöka påverka?
Är det nån som har några tankar på detta? Fan, känner mig rätt bortkommen i denna fråga.
Tycker du har gjort vad du kan. Du har sagt vad du tycker om det men har han bestämt sig för att prova så kommer han göra det. Men du behöver kanske inte hjälpa honom att fixa det.