Ska börja plugga på antingen Förvaltningslinjen i Gbg eller Civ Ek. i Uppsala i vår. Mitt problem är att jag inte kan få en klar bild av vad som är det rätta valet att göra.
Förvaltningslinjen är ju till stor del inriktad på offentlig förvaltning/verksamhet och där vet jag att det blir stora pensionsavgångar runt 2010. Samtidigt kanske man låser sig till enbart kommun och landstingsjobb om man går Förvaltningslinjen?
Är det då kanske bättre att studera till civ. ekonom i Uppsala, och på så sätt kunna konkurrera om jobb både inom den privata och offentliga sektorn?
Antar att min frågeställning kan summeras ungefär så här: Tror ni att pensionsavgångarna inom den offentliga sektorn kommer vara så omfattande att man som nyutexaminerad från Förvaltningslinjen har ett litet försprång gentemot Civilekonomer från Uppsala, även om de senare kan konkurrera på två marknader? För jag antar att offentliga/statliga verk i högre grad är mer intresserade av att rekrytera från Förvaltningslinjen?
Kan väl meddela att jag föredrar ett jobb inom den privata sektorn. Men känner många nyutexaminerade ekonomer som inte får jobb. Därav min något cyniska inställning till val av utbildning.
Hoppas någon kan upplysa mig lite!