2015-02-07, 00:23
Medlem
Har egentligen inte funderat så mycket på detta, men när jag skrev ner min sömnmedicin i ett schema så tyckte jag att det kände väldigt mycket. Framförallt att jag har många olika mediciner, som i princip gör samma sak? Här kommer mitt schema, någon som kan mer får gärna säga vad de tror:

Runt 22.00 - Tar 50 mg Propavan
Runt 23.00 - Tar 50-75 mg Lergigan
Runt 00.30 - Tar Imovane, mellan 7,5-15 mg (ibland stilnoct istället) och 50-125 mg Atarax.

Ibland blandar jag i 10-30 mg Sobril också vid någon tidpunkt, oftast samtidigt som Lergigan.

Jag har lite svårt för att sova (uppenbarligen) men framförallt har jag en stor rädsla över att inte kunna somna in, därav alla mediciner, för jag vill mest droga ner mig själv så jag somnar fort.

Har även kommit in i en rutin där jag är vaken minst en timme efter att jag tagit Imovane, något jag inte tror är särskilt bra?
Citera
2015-02-07, 00:39
Medlem
Sweeper80s avatar
Ja. Det är för mycket, tycker jag.

Du kommer att få det helt galet tufft när du ska börja vänja dig av med detta.
Citera
2015-02-07, 01:43
Bannlyst
Ja, merparten har anti-histaminerg verkan och agerar därefter, sedativt. Uttrycket "The more the marrier" spelar dock inte in sin roll här...

Propavan, Atarax och Lergigan spelar in en sedativ roll via sin påverkan gällande inhibering av H1-receptorn, alltså antihistaminerga preparat. Just Propavan tillhör också neouroleptika-gruppen i form av fentiazintyp, vilka verkar antagonistiskt på dopaminreceptorer, förutom sin antihistaminerga effekt. Att blockera dopaminreceptorerna (via hämning) är inget jag rekommenderar. Rekommenderar således att man avslutar behandling av Propavan helt.

Gällande Imovane, som är en släkting till bensodiazepiner, så kan man ofta se en ökad tillvänjningsrisk hos patienterna - vilket också ökar toleransnivåerna. Detta medför att kontinuerlig dosering av Imovane ofta genererar att sedativ effekt (alltså att man blir avslappnad och trött) uteblir, och om man således medicinerar med detta dagligen kan effekten bli svagare eller helt utebli. Man kan därför behöva höja upp doseringen för att uppnå den sedativa effekten som man tidigare fått, men tyvärr är maxdoseringen relativt låg.

Kan slå ett slag för sömnhormonet melatonin, det kan hjälpa. Finns annars kraftfullare bensodiazepiner så som Flunitrazepam som fungerar mycket effektivt just sedativt, men tycker att man bör undvika detta i allra största mån om inte behov finns.
Senast redigerad av Anonyma-Klubben 2015-02-07 kl. 01:46.
Citera
2015-02-07, 10:52
Medlem
BenzoGrabbens avatar
Propavan & Lergigan är skit, testat bara med imovane?
Citera
2015-02-07, 14:15
Medlem
Hm, okej. Jag har lite svårt att veta vilka mediciner som faktiskt är de som gör att jag kan sova. Det jag vet är att jag definitivt sover sämre de nätter jag inte tagit Imovane. Vilket inte är så konstigt. Sen tycker jag även att jag blir ordentligt trött av Lergigan och märker skillnad de dagar jag inte tar det. Sen märker jag också tydligt när jag tar Sobril, men det är ganska sällan jag tar dem för att sova.

Så, min slutsats är att jag vet att jag sover bättre med Imovane och Lergigan.
Propavan och Atarax däremot blir jag osäker på.
Sobril tar jag inte så ofta så den kan jag nog lägga på hyllan lite vad gäller sömnen.

Kanske borde testa att ta bort Propavan och Atarax? Vilken borde jag isåfall börja med?

Jag vet att Imovane är den medicin jag borde akta mig för och helst sluta med den, men jag kanske kan börja så här iaf.
Citera
2015-02-07, 14:46
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jills
Hm, okej. Jag har lite svårt att veta vilka mediciner som faktiskt är de som gör att jag kan sova. Det jag vet är att jag definitivt sover sämre de nätter jag inte tagit Imovane. Vilket inte är så konstigt. Sen tycker jag även att jag blir ordentligt trött av Lergigan och märker skillnad de dagar jag inte tar det. Sen märker jag också tydligt när jag tar Sobril, men det är ganska sällan jag tar dem för att sova.

Så, min slutsats är att jag vet att jag sover bättre med Imovane och Lergigan.
Propavan och Atarax däremot blir jag osäker på.
Sobril tar jag inte så ofta så den kan jag nog lägga på hyllan lite vad gäller sömnen.

Kanske borde testa att ta bort Propavan och Atarax? Vilken borde jag isåfall börja med?

Jag vet att Imovane är den medicin jag borde akta mig för och helst sluta med den, men jag kanske kan börja så här iaf.

Jag tycker att du gör tvärtom. Börja med Imovane, eftersom det blir mindre svårt när du andra mediciner som stöd.

Om du aldrig har provat Valdoxan så kan jag varmt rekommendera den.

(Har själv använt alla sömntabletter som finns).
Citera
2015-02-07, 14:50
Medlem
Ah okej. Jag tänkte att jag kan börja med ta bort de mediciner som inte ger så mycket effekt.
Citera
2015-02-07, 14:58
Medlem
auto607989s avatar
Tar 15mg Imovan alternativt 1mg Flunitrazepam när Imovanen slutat att fungera, kombinerar alltid detta med 50mg Propavan och 1ml/40mg Theralen. Gjort detta i i typ 13år. Är detta för mycket?

mvh
Citera
2015-02-07, 16:43
Medlem
lithionits avatar
om du vill somna fortare så skulle jag rekommendera att du intar mer av medicinerna samtidigt och tidigarelägger intaget för att minska risk för hangover.

Sömnmedicin funkar bäst om man tar det och sedan går och lägger sig i sängen, inte om man ist. "flummar" och sätter sig vid datorn och surfar på facebook :P
Citera
2015-02-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
Tar 15mg Imovan alternativt 1mg Flunitrazepam när Imovanen slutat att fungera, kombinerar alltid detta med 50mg Propavan och 1ml/40mg Theralen. Gjort detta i i typ 13år. Är detta för mycket?

mvh
Helt klart för lite. Jag tar 4mg flunitrazepam, 3ml/40mg theralen och 5st lergigan och har gjort det i 17 år.
Skämt åsido.. om du tar mer än du behöver så är det väl för mycket helt enkelt. Propavan tycker jag själv är helt värdelöst, hade somnat snabbt och lätt av bara en fluniztrazepam.
Citera
2015-02-07, 21:40
Medlem
Det är mycket. Prova trappa ut antihistaminerna först. Det är de som gör att du sover hela natten och är seg dagen efter. Insomningstabletterna trappar du ut sist. Sen tar du dem bara när du behöver dem. Inte "för säkerhets skull".

När jag närmar mig psykos har jag en arsenal med sömnmedicin att trycka i mig. Men sover knappt på det. Men sömnen är viktig, därför är det bra om du inte blir beroende av sömnmedicinen.
Citera
2015-02-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Comatose
Det är mycket. Prova trappa ut antihistaminerna först. Det är de som gör att du sover hela natten och är seg dagen efter. Insomningstabletterna trappar du ut sist. Sen tar du dem bara när du behöver dem. Inte "för säkerhets skull".

Ja, jag har tyvärr vanan att ta Imovane "bara för att" och är dessutom vaken ungefär en timme efter intag och surfar runt/tittar på serier. Dumt.

Så, jag måste ju börja någonstans. Och i nuläget är det just insomningen som är svårast. Funderar därmed på att sänka dosen på Propavan, från 50 mg till 25 mg. Kan jag köra på det några dagar och se hur det fungerar? Eller är det bara att ta bort helt och hållet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in