Citat:
Ursprungligen postat av
Bankdosa
Eftersom det här är stora bolånetråden så har jag en fråga till er.
Just nu har jag och min fru ett bolån på ca: 200k, radhuset är värt runt 700k. Vi gick lite i fällan när vi skaffade lånet och band det på tre år till 3.31%. Ville veta exakt vad det skulle kosta varje månad. Inga stora räntepengar men känns ju helt onödigt så här i efterhand.
Nu ska vi lägga om lånet i höst, vilken ränta kan vi tänkas få eller kommer banken bara skratta åt oss om vi försöker få en lägre ränta, än listräntan?
Detta beror nog en hel del på information som du utelämnat, t.ex. familjesituation (har ni några barn?), arbetssituation (har båda jobb? fastanställda mer osäkra anställningsformer? sammanlagd inkomst?), besparingar (har ni inga besparingar skulle ni lätt kunna få problem med ekonomin om ni råkar ut för oväntade kostnader, samt att om ni inte har något sparande idag har ni antagligen små marginaler för räntehöjningar), etc.
En idé är ju dock att snarast sätta upp ett möte med er bank angående t.ex. rörlig ränta istället för bunden när ni väl ska lägga om lånen. Sedan kan ni fråga om rabatt i förbifarten. Förhoppningsvis kommer ni få någon rabatt bara för att ni vågar fråga, eventuellt kan det komma vissa motkrav (t.ex. bli helkund, lägga upp ett månadssparande, eller liknande).
När ni väl har ett erbjudande från er nuvarande bank är det bara att kontakta andra banker. Det är bara att gå till närmsta kontor, prata med första bästa i kassan och säga att du vill diskutera en flytt av ert bolån med någon. Antagligen kommer ni helt enkelt sätta upp en tid för ett senare möte, men ibland kanske man får träffa någon direkt.
Har ni fått ett mindre bra erbjudande från er nuvarande bank kommer det nog inte vara några problem att få ett bättre erbjudande från någon annan bank. Får du det kan du gå tillbaka till din nuvarande bank och be dem att iaf matcha.
Glöm inte att jämföra med banker online också, t.ex. Skandiabanken och SBAB. Min erfarenhet är att de är svåra att pruta med, men kan ge hyfsade erbjudanden jämfört med storbankernas list-räntor. För vår del skulle vi hos Skandiabanken och SBAB få bolåne-räntor på någonstans omkring 1,5-1,6 % utan att pruta, medan storbankernas listräntor ligger på ungefär 2 %. Med andra ord, kolla Skandiabanken och SBAB för att få ett hum om vad som är en vettig nivå för er, för listräntorna hos de fyra stora är oftast rena rånet...
Ett sista tips är att kolla om ert fackförbund (om ni är medlemmar) ger er bra erbjudanden på bolån. SEB samarbetar med TCO-förbunden (
http://seb.se/privat/lana/bolan-och-...-tco-forbunden) och erbjuder lån med deras upplåningskostnad plus en marginal på 1 % (ger idag en ränta på 1,26 % för rörligt), Nordea har också ett erbjudande för TCO-medlemmar med en rabatt på 0,3 % (vilket ger en ränta för er på ca 1,7 %).