2015-04-27, 22:12
Medlem
Diablo1118s avatar
1. Lånets storlek.
750000
2. Belåningsgrad i procent.
55%
3. Hushållets inkomst per år före skatt.
550000
4. Vilken bank det gällde, samt ort.
SEB Göteborg
5. När avtalet träffades.
mars - 15
6. Ränta.
1,35
7. Bindningstid
Rörlig
Citera
2015-05-06, 14:17
Medlem
cleanusers avatar
1. Lånets storlek:
960 000
2. Belåningsgrad i procent:
60% mot nuvarande värdering
3. Hushållets inkomst per år före skatt:
Ca 700K
4. Vilken bank det gällde, samt ort:
Handelsbanken
5. När avtalet träffades:
2011
6. Ränta:
50 punkters rabatt mot listräntan, f t 1,5%
7. Bindningstid:
Rörlig
Citera
2015-05-06, 16:04
Medlem
Jag lånar tråden lite, sen återkommer jag om jag köper huset. Vilka räntenivåer ska jag acceptera?

1. Lånets storlek:
1 800 000
75% mot nuvarande värdering
Ca 570 000 (ensam, inga barn)

6. Ränta:

7. Bindningstid:
Rörlig
Citera
2015-05-12, 09:23
Medlem
cleanusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stexum
Jag lånar tråden lite, sen återkommer jag om jag köper huset. Vilka räntenivåer ska jag acceptera?

1. Lånets storlek:
1 800 000
75% mot nuvarande värdering
Ca 570 000 (ensam, inga barn)

6. Ränta:

7. Bindningstid:
Rörlig

Det beror väl lite på vilken marknad du befinner dig på och hur pass säker banken tycker investeringen är. Men jag tror att minst 50 punkters rabatt är möjlig alla dagar i veckan med tanke på hur mycket du tjänar kontra bostadens kostnad.
Citera
2015-05-12, 15:39
Medlem
Vore intressant att veta övriga villkor, som om man har flyttat över placeringar och använder sig av bankens egna fonder. Det kan ju bli en rejäl förlustaffär i så fall, även om själva räntan är låg.

Återkommer med info om mitt eget lån när jag gjort klart med ny ränta och möjlig flytt av lån.
Citera
2015-05-12, 15:55
Medlem
Bankdosas avatar
Eftersom det här är stora bolånetråden så har jag en fråga till er.
Just nu har jag och min fru ett bolån på ca: 200k, radhuset är värt runt 700k. Vi gick lite i fällan när vi skaffade lånet och band det på tre år till 3.31%. Ville veta exakt vad det skulle kosta varje månad. Inga stora räntepengar men känns ju helt onödigt så här i efterhand.
Nu ska vi lägga om lånet i höst, vilken ränta kan vi tänkas få eller kommer banken bara skratta åt oss om vi försöker få en lägre ränta, än listräntan?
Citera
2015-05-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa
Just nu har jag och min fru ett bolån på ca: 200k, radhuset är värt runt 700k. Vi gick lite i fällan när vi skaffade lånet och band det på tre år till 3.31%. Ville veta exakt vad det skulle kosta varje månad. Inga stora räntepengar men känns ju helt onödigt så här i efterhand.
Nu ska vi lägga om lånet i höst, vilken ränta kan vi tänkas få eller kommer banken bara skratta åt oss om vi försöker få en lägre ränta, än listräntan?

Detta beror nog en hel del på information som du utelämnat, t.ex. familjesituation (har ni några barn?), arbetssituation (har båda jobb? fastanställda mer osäkra anställningsformer? sammanlagd inkomst?), besparingar (har ni inga besparingar skulle ni lätt kunna få problem med ekonomin om ni råkar ut för oväntade kostnader, samt att om ni inte har något sparande idag har ni antagligen små marginaler för räntehöjningar), etc.

En idé är ju dock att snarast sätta upp ett möte med er bank angående t.ex. rörlig ränta istället för bunden när ni väl ska lägga om lånen. Sedan kan ni fråga om rabatt i förbifarten. Förhoppningsvis kommer ni få någon rabatt bara för att ni vågar fråga, eventuellt kan det komma vissa motkrav (t.ex. bli helkund, lägga upp ett månadssparande, eller liknande).

När ni väl har ett erbjudande från er nuvarande bank är det bara att kontakta andra banker. Det är bara att gå till närmsta kontor, prata med första bästa i kassan och säga att du vill diskutera en flytt av ert bolån med någon. Antagligen kommer ni helt enkelt sätta upp en tid för ett senare möte, men ibland kanske man får träffa någon direkt.

Har ni fått ett mindre bra erbjudande från er nuvarande bank kommer det nog inte vara några problem att få ett bättre erbjudande från någon annan bank. Får du det kan du gå tillbaka till din nuvarande bank och be dem att iaf matcha.

Glöm inte att jämföra med banker online också, t.ex. Skandiabanken och SBAB. Min erfarenhet är att de är svåra att pruta med, men kan ge hyfsade erbjudanden jämfört med storbankernas list-räntor. För vår del skulle vi hos Skandiabanken och SBAB få bolåne-räntor på någonstans omkring 1,5-1,6 % utan att pruta, medan storbankernas listräntor ligger på ungefär 2 %. Med andra ord, kolla Skandiabanken och SBAB för att få ett hum om vad som är en vettig nivå för er, för listräntorna hos de fyra stora är oftast rena rånet...

Ett sista tips är att kolla om ert fackförbund (om ni är medlemmar) ger er bra erbjudanden på bolån. SEB samarbetar med TCO-förbunden (http://seb.se/privat/lana/bolan-och-...-tco-forbunden) och erbjuder lån med deras upplåningskostnad plus en marginal på 1 % (ger idag en ränta på 1,26 % för rörligt), Nordea har också ett erbjudande för TCO-medlemmar med en rabatt på 0,3 % (vilket ger en ränta för er på ca 1,7 %).
Citera
2015-05-12, 17:31
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankdosa

0,3 % rabatt får man i princip direkt genom att bara nämna ordet ränterabatt. Eftersom lånet är så pass litet tror jag faktiskt att ni inte kommer få särskilt hög rabatt, även om ni förhandlar bra. Ni är helt enkelt inte tillräckligt lönsamma för att de ska bry sig om att ge er ett bra erbjudande. Men jag gissar bara!
Citera
2015-05-12, 18:15
Medlem
Bankdosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorist-Hubert
0,3 % rabatt får man i princip direkt genom att bara nämna ordet ränterabatt. Eftersom lånet är så pass litet tror jag faktiskt att ni inte kommer få särskilt hög rabatt, även om ni förhandlar bra. Ni är helt enkelt inte tillräckligt lönsamma för att de ska bry sig om att ge er ett bra erbjudande. Men jag gissar bara!

Så tänker jag också, men man vill ändå ha så liten ränta som möjligt. Jag har visserligen pengar för att lösa lånet men känner att dom kan investeras på bättre sätt.
Vi har inga övriga lån, vi tjänar ca: 500.000 tillsammans/år, inga barn.
Men jag ska se vad jag kan göra i höst. Både jag och frugan har precis allt i den banken för bekvämlighetens skull.
Citera
2015-05-12, 18:21
Medlem
Bankdosas avatar
Dubbel
Senast redigerad av Bankdosa 2015-05-12 kl. 18:23. Anledning: Dubbelpost
Citera
2015-05-12, 19:45
Medlem
dictionarys avatar
1. Lånets storlek.
2500000 kr

2. Belåningsgrad i procent.
70%

3. Hushållets inkomst per år före skatt.
850000 kr

4. Vilken bank det gällde, samt ort.
Storbank i Stockholm

5. När avtalet träffades.
Typ tre år sedan.

6. Ränta.
0,25% (Men då förmånsbeskattas vi så i slutändan kostar det mer. Maken är anställd i banken så den låga räntan är en personalförmån.)

7. Bindningstid.
"Rörlig ränta", tror det är tremånaders som är det mest rörliga de erbjuder. Skulle hellre ha riktig månadsränta, men det verkar ingen erbjuda längre.
Citera
2015-05-13, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleanuser
Det beror väl lite på vilken marknad du befinner dig på och hur pass säker banken tycker investeringen är. Men jag tror att minst 50 punkters rabatt är möjlig alla dagar i veckan med tanke på hur mycket du tjänar kontra bostadens kostnad.

Tack för riktmärket! Problemet är väl att jag har ett relativt nytt företag, sedan augusti 2014. Firman har pengar så att jag klarar mig helt utan jobb under 6-8 månader, men kan alltid vända mig till att vara anställd, men då med lägre inkomst, dock så att jag klarar dagens lånekrav. Förra årets inkomster är 8 ggr lägre pga att jag då var student. Sen har jag både privatekonomin och företagen på en storbank, så kan ju hota med en helflytt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in