Flashback bygger pepparkakshus!
2018-09-25, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sejo
Efter jag sett filmen så tror jag att ingen normal, riskmedveten chaufför hade inte ens tanken att köra upp på trottoaren där, har inte läst tråden men, kan man ha tryckt på gasen istället för bromspedalen vilket var för sent att få stopp på 3 axliga bussen? Vad var chauförens ursäkt efter? Ganska god sikt utifån filmen

Det är det mest troliga. Chauffören sa att bussen skenade, kanske för att rädda sitt eget skinn eller också missuppfattade han vad som faktiskt hände. Sen ja, jo, sikten tycks väl god på filmen men jag var cirka 40-50 meter bort och vattenläckan gav en rätt kaotisk känsla, kändes typ som 30 november, lite krigszonsaktigt.
Citera
2018-09-25, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondinBalle
Tillräckligt bra för att se att chauffören skulle ha stannat bussen! Hur i helvete kan man köra in i det där i en hastighet högre än 5km/h d.v.s. gångfart?

Ska bli mycket intressant att följa utredningen.

Bussen kanske kröp fram först i dimman men att elektroniken senare ballade ur p.g.a. de extrema förhållandena och det blev full gas?

Det händer att de ligger kvar i högre växel när man stannar eller minskar farten så släpper man på bromsen så flyger bussen fram, det händer på bussar med automat låda
Citera
2018-09-25, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Det är det mest troliga. Chauffören sa att bussen skenade, kanske för att rädda sitt eget skinn eller också missuppfattade han vad som faktiskt hände. Sen ja, jo, sikten tycks väl god på filmen men jag var cirka 40-50 meter bort och vattenläckan gav en rätt kaotisk känsla, kändes typ som 30 november, lite krigszonsaktigt.

Om du kollar filmen så har han lågfart innan polisbilen, kanske 20km/h syns att han försöker svänga till vänster om den men inser att det kommer inte att gå för att sedan svänga höger upp på trottoaren, om det har inte fastställt efter olyckan att det var ingen fel på bromsar då har chauffören troligtvis manövrerat bussen på fel sett
Citera
2021-10-04, 21:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Rubrik justerad.

Utgående rubrik: "Kokhet vattenläcka i Lund - en död och flera skadade"

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto