• 1
  • 2
2015-02-16, 12:21
Medlem
Men tror ni jag kan få minst 1,5 på någon annan bank ensam? Med en lön på 22000? Någon som har försökt och fått igenom?
Citera
2015-02-16, 12:44
Moderator
tobess avatar
Varför är dina enda alternativ att bo hemma, eller köpa en lägenhet? Varför kan du inte bo på hyra tills du har förutsättningarna för att ta ett lån?
Citera
2015-02-16, 12:53
Medlem
BigBusinesss avatar
Herre jösses!

Bobubblan personifierad! 22.000 i inkomst och vill låna 1,5 miljoner. hur lång tid tänkte du lägga amorteringstiden på?

Din syster, har hon boende ordnat? För all framtid? Hur går det för henne den dagen hon behöver låna till sitt egna boende tänkte ni? Även om hon bor nu lanske hon vill bo större, skilja sig eller renovera.
Citera
2015-02-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Herre jösses!

Bobubblan personifierad! 22.000 i inkomst och vill låna 1,5 miljoner. hur lång tid tänkte du lägga amorteringstiden på?

Din syster, har hon boende ordnat? För all framtid? Hur går det för henne den dagen hon behöver låna till sitt egna boende tänkte ni? Även om hon bor nu lanske hon vill bo större, skilja sig eller renovera.

Syster har redan boende. Och jag ska söka ensam nu tänkte jag eftersom bankerna vägrar syskon.

Men vad kan man förvänta sig för summa? 1 mill? 1,2? Svårt att hitta något för det priset...
Citera
2015-02-16, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Varför är dina enda alternativ att bo hemma, eller köpa en lägenhet? Varför kan du inte bo på hyra tills du har förutsättningarna för att ta ett lån?

Ska ju inte flytta ut. Så skiter i hur länge amorterings tiden är. Ska ju hyra ut som sagt. Och därför vill jag köpa innan jag börjar plugga.
Citera
2015-02-17, 00:02
Medlem
Rennetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Ska ju inte flytta ut. Så skiter i hur länge amorterings tiden är. Ska ju hyra ut som sagt. Och därför vill jag köpa innan jag börjar plugga.

Du är väl medveten om att man inte får hyra ut en bostadsrätt hur som helst? Man kan få tillstånd från bostadsrättsföreningen att hyra ut lägenheten i andra hand, och en del föreningar är självklart väldigt generösa med dessa tillstånd, men att köpa en bostadsrätt och hyra ut den direkt utan att ha bott i den själv under en tid känns som att tigga om jättemycket problem.

Det känns också rätt riskabelt att köpa in sig i en brf i rent spekulationssyfte om man inte har en väldigt stabil privatekonomi. Gör det inte, är mitt råd.
Citera
2015-02-17, 08:38
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol

Som Rennett påpekar är det nödvändigtvis inte så enkelt att bara hyra ut lägenheten.

Sen bör du också fråga dig vad du gör den dagen räntorna sticker iväg, dom är rekordlåga nu och risken är tämligen hög att dom inte ligger på samma nivå om t.ex. 5 år som nu. Vad gör du om räntorna höjs rejält och bostadspriserna på samma gång sjunker? Kommer du att ha råd att ha kvar lägenheten eller blir du tvingad att sälja rejält på förlust?

Jag skulle tro att du kanske får låna upp till en miljon (inklusive den kontantinsats du har, d.v.s. du kommer att få låna 6-700 k med jävligt lång amorteringstid och oskäligt höga räntor).

Om man inte har råd att köpa en lägenhet bör man inte göra det heller. Skulle jag vara i din situation hade jag tagit en hyreslägenhet. Den dagen du sen har en lön som täcker de lån du behöver, alternativt sparat ihop tillräckligt med pengar så att du inte behöver ta ett lika stort lån så kan du köpa.
Citera
2015-02-17, 09:10
Medlem
Dr.Sativas avatar
Jag har insyn inom bankvärlden om man säger så.

Kort fattat så så börjar vi med inkomsten:
Säg att du har 30tkr brutto, med jobbskatteavdrag och liknande får du ut kanske 22tkr med totalt 31,67% skatt (Huddinge kommun).

Du vill ha ett lånelöfte på 1.5mkr.
Kontantinsatsen är 225 000kr, varav totala lån blir 1.275.000

Banken räknar på en ränta som är 5-års räntan+3%, idag hamnar man på strax under 6% (5,63%).

Månadsutgift:
Ränta: 5981
Amortering: 1250 (minikrav, amortering ner till 70% av värdet inom 15 år)
Avgift : 3500
Totalt boende: 10731
Schablon 10300 (alla utgifter utöver bostad och lån)
Totalt: 21031
Överskott: (22000 - 21031) = 1000

Detta är inte ett "starkt" överskott, medel 3-4tkr. Men sen är allas budgetar (schablonen) olika, detta får man då diskutera genom att visa en budget för rådgivaren. Det är oftast låga inkomster som sätter stopp.
Citera
2015-02-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Sativa
Jag har insyn inom bankvärlden om man säger så.

Kort fattat så så börjar vi med inkomsten:
Säg att du har 30tkr brutto, med jobbskatteavdrag och liknande får du ut kanske 22tkr med totalt 31,67% skatt (Huddinge kommun).

Du vill ha ett lånelöfte på 1.5mkr.
Kontantinsatsen är 225 000kr, varav totala lån blir 1.275.000

Banken räknar på en ränta som är 5-års räntan+3%, idag hamnar man på strax under 6% (5,63%).

Månadsutgift:
Ränta: 5981
Amortering: 1250 (minikrav, amortering ner till 70% av värdet inom 15 år)
Avgift : 3500
Totalt boende: 10731
Schablon 10300 (alla utgifter utöver bostad och lån)
Totalt: 21031
Överskott: (22000 - 21031) = 1000

Detta är inte ett "starkt" överskott, medel 3-4tkr. Men sen är allas budgetar (schablonen) olika, detta får man då diskutera genom att visa en budget för rådgivaren. Det är oftast låga inkomster som sätter stopp.

Vilken insyn har du då?
Och varför skulle det vara svårigheter att låna ut den? Jag bestämde mig att köpa en lägenhet när jag hade fas jobb. Sedan bestämde jag mig för att börja studera igen och vill spara på lite pengar därför hyr jag ut den. Borde inte vara några konstigheter? Och behöver inte vara lika lätt heller för den delen. Men jag vill bara ha en lägenhet!! Och just nu har jag ju råd. Men får ju fan inget lån. Ska börja låna själv nu och kolla om det går bättre.

Vad tycker ni "kunniga" om nyproduktion?? Skulle det vara en bättre lösning? Då behöver man inte lånelöfte i början iallafall. Men när det är dags att hämta ut nycklarna så kommer det ju behövas. Men då pratar vi 2 år framåt, minst. Och då kommer jag ju studera och aldrig få låna pengar, endast om min syster står med mig. Och det kommer hon göra då. Och då har hon hunnit betala av mycket på hennes egna lån som ligger på 2.8 miljoner just nu. Så då kommer hon med all säkerhet få låna minst 1.5 milj igen? ( pratade med Nordea, dom sa att hon kunde stå som medlåntagare) För tydligen så får man bara ha lånelöfte i 6 mån, och det hjälper ju inte om man vill köpa nyproduktion.
Citera
2015-02-25, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambord
Förstår inte varför du måste ta lånet med din syster? Har du kollat alla banker? Jag gick till Handelsbanken och ville låna ca 850 000 kr (hade 280 själv har jag för mig) med csn + extra jobb. De vägrade låna ut utan borgensman och ville inte ge mig någon rabatt på räntan. Gick sedan till Swedbank vilka sa "blir lägenheten dyrare är det bara att buda, så länge du kan lägga in minst 15% får du låna hur mycket du vill", behövde ingen borgensman och fick helt okej ränta. Det handlar nog mest om att gå till rätt bank och prata med rätt person. Fråga runt!

En stor kontantinsats hjälper mycket, speciellt om det är en lägenhet med låg avgift och lånebeloppet är inte allt för stort. Du hade ju nästan 25%, 850 kkr lån för en bostadsrätt i bra förening kan banken ganska lätt godkänna som i ditt fall.

Lite nyfiken, hur mycket jobba du när du blev godkänd? Stor skillnad på extrajobb och extrajobb, var det en dag i veckan eller mycket mer?

Känner 2 som fick lån utan fastanställning, den ena gick på ersättning och den andra egenföretagare(med väldigt lite historik dessutom). I båda fallen satte de stora kontantinsatser, över 30% om jag minns rätt. Bankerna är ganska flexibla med fastanställningskravet om man kompenserar med kontantinsats.
Senast redigerad av Confidant 2015-02-25 kl. 18:38.
Citera
2015-03-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confidant
En stor kontantinsats hjälper mycket, speciellt om det är en lägenhet med låg avgift och lånebeloppet är inte allt för stort. Du hade ju nästan 25%, 850 kkr lån för en bostadsrätt i bra förening kan banken ganska lätt godkänna som i ditt fall.

Lite nyfiken, hur mycket jobba du när du blev godkänd? Stor skillnad på extrajobb och extrajobb, var det en dag i veckan eller mycket mer?

Känner 2 som fick lån utan fastanställning, den ena gick på ersättning och den andra egenföretagare(med väldigt lite historik dessutom). I båda fallen satte de stora kontantinsatser, över 30% om jag minns rätt. Bankerna är ganska flexibla med fastanställningskravet om man kompenserar med kontantinsats.

jobbar heltid.

1,1 är det jag kan ansöka om. Finns inget för 1,3 i uppsala haha... Och ny produktion blir ju tufft eftersom jag börjar plugga nu i höst. Då kommer jag ju inte få lån om 2 år när dom vill ha 1,5 milj. haha fast i skiten. vette fan vad jag ska göra. Skulle även kunna gå in med 300 000 i hand, men verkar inte ändra på så mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in