Citat:
Ursprungligen postat av
Gassol
Ska ju inte flytta ut. Så skiter i hur länge amorterings tiden är. Ska ju hyra ut som sagt. Och därför vill jag köpa innan jag börjar plugga.

Som Rennett påpekar är det nödvändigtvis inte så enkelt att bara hyra ut lägenheten.
Sen bör du också fråga dig vad du gör den dagen räntorna sticker iväg, dom är rekordlåga nu och risken är tämligen hög att dom inte ligger på samma nivå om t.ex. 5 år som nu. Vad gör du om räntorna höjs rejält och bostadspriserna på samma gång sjunker? Kommer du att ha råd att ha kvar lägenheten eller blir du tvingad att sälja rejält på förlust?
Jag skulle tro att du kanske får låna upp till en miljon (inklusive den kontantinsats du har, d.v.s. du kommer att få låna 6-700 k med jävligt lång amorteringstid och oskäligt höga räntor).
Om man inte har råd att köpa en lägenhet bör man inte göra det heller. Skulle jag vara i din situation hade jag tagit en hyreslägenhet. Den dagen du sen har en lön som täcker de lån du behöver, alternativt sparat ihop tillräckligt med pengar så att du inte behöver ta ett lika stort lån så kan du köpa.