2015-02-06, 17:30
Medlem
Hej, jag har undrat över en sak länge och det är de matematiska formlerna för hur man tecknar ner en tredimensionell värld. Ungefär som en datorsimulering men med papper, penna och miniräknare. Nu pratar jag alltså om mycket mer avancerade saker än perspektivlinjer.

Exempel för att förtydliga min fråga: jag ska teckna ett rätblock med måtten 10x5x3 m. Rätblocket befinner sig 5 m framför "kameran" och 1 m upp därifrån. Den är roterad 30 grader på X-axeln (vårt höger och vänster), 60 grader på Y-axeln (vårt upp och ner) och 50 grader på Z-axeln (vårt fram och bak). Våran synvinkel/brännvidds-vinkel är 90 grader.
Vilka formler använder vi för att teckna upp den här bilden?

Mvh
Senast redigerad av Miatpi 2015-02-06 kl. 17:34.
Citera
2015-02-06, 17:57
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miatpi
Hej, jag har undrat över en sak länge och det är de matematiska formlerna för hur man tecknar ner en tredimensionell värld. Ungefär som en datorsimulering men med papper, penna och miniräknare. Nu pratar jag alltså om mycket mer avancerade saker än perspektivlinjer.

Exempel för att förtydliga min fråga: jag ska teckna ett rätblock med måtten 10x5x3 m. Rätblocket befinner sig 5 m framför "kameran" och 1 m upp därifrån. Den är roterad 30 grader på X-axeln (vårt höger och vänster), 60 grader på Y-axeln (vårt upp och ner) och 50 grader på Z-axeln (vårt fram och bak). Våran synvinkel/brännvidds-vinkel är 90 grader.
Vilka formler använder vi för att teckna upp den här bilden?

Mvh

Perspektiv var något man lärde sig en gång i tiden med konstruktiv geometri. Jag vet inte om det är aktuellt numera i.o.m. 3D programmens intåg, med bättre grafiska resultat än de manuella.
Utan att vara hundra, vågar jag påstå att det tillhör skaran av utdöda kunskaper, bredvid räknestickan, ritbords design mm.
Det har också funnits matematiska formler vilka är helt obekanta för mig

Enkla perspektivgrunder med flyktpunkter är inte svårt att lära sig men att konstruera dessa enligt skala, betraktelse-avstånd och synvinkel kräver rutin också i teoritillämpningen.
Det gällde att pricka rätt, om man blev missnöjd med resultatet var det att börja om från scratch.
Jag har kunnat detta en gång i tiden men datorerna tog över och mina kunskaper bleknade bort.
Citera
2015-02-06, 18:34
Medlem
4yoonlys avatar
Hittade en liten guide (kikade lite snabbt, exemplen ser ut att vara skrivna i Pascal)

Förklarar väldigt enkelt och kanske kan vara en bra start...

http://petercollingridge.appspot.com/3D-tutorial
Citera
2015-02-06, 19:11
Medlem
Rolig fråga. Jag har gjort program för planprojecering av 3D objekt 1990. Det blir precis samma sak på ett papper som på en skärm.

Planprojecering innebär att projecerar ett 3D objekt på en plan yta som från en betraktares öga.

Notera att man kan projecera en punkt i taget och därefter knyter samman de projecerade punkterna med linjer.

Planprojecering av en punkt räknas ut med vektor-triogonometri i ett kordinatsystem. Endast fyra räknesätten, sin och cos behövs samt enkel triogonometri. Dra en linje mellan betraktar-ögat och en punkt i ditt 3D objekt, räkna ut var linjen träffar en tänkt "glas-skiva" (=papper eller dator-skärm) som är placerad mellan betraktar-ögat och en punkt i ditt 3D objekt.

Notera planprojecering innebär projecering enl en tänkt plan "glas-skiva" och där blir t ex runda föremål äggformade. Det finns andra projeceringar t ex sfärisk projecering (projecering på en sfärisk "glas-yta") där runda föremål alltid blir runda.
Citera
2015-02-06, 23:14
Medlem
Anledningen till att jag frågar är att jag ofta är frustrerad över skisserna jag gör när jag tecknar. T.ex hur tecknar jag in symmetrilinjerna perfekt så att ett rätblock har precis räta vinklar.
Det vore riktigt kul att ha en formelsamling vid min sida .
Citera
2015-02-07, 14:13
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miatpi
Anledningen till att jag frågar är att jag ofta är frustrerad över skisserna jag gör när jag tecknar. T.ex hur tecknar jag in symmetrilinjerna perfekt så att ett rätblock har precis räta vinklar.
Det vore riktigt kul att ha en formelsamling vid min sida .

http://libris.kb.se/bib/8740981
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in