Citat:
Ursprungligen postat av
Miatpi
Hej, jag har undrat över en sak länge och det är de matematiska formlerna för hur man tecknar ner en tredimensionell värld. Ungefär som en datorsimulering men med papper, penna och miniräknare. Nu pratar jag alltså om mycket mer avancerade saker än perspektivlinjer.
Exempel för att förtydliga min fråga: jag ska teckna ett rätblock med måtten 10x5x3 m. Rätblocket befinner sig 5 m framför "kameran" och 1 m upp därifrån. Den är roterad 30 grader på X-axeln (vårt höger och vänster), 60 grader på Y-axeln (vårt upp och ner) och 50 grader på Z-axeln (vårt fram och bak). Våran synvinkel/brännvidds-vinkel är 90 grader.
Vilka formler använder vi för att teckna upp den här bilden?
Mvh
Perspektiv var något man lärde sig en gång i tiden med konstruktiv geometri. Jag vet inte om det är aktuellt numera i.o.m. 3D programmens intåg, med bättre grafiska resultat än de manuella.
Utan att vara hundra, vågar jag påstå att det tillhör skaran av utdöda kunskaper, bredvid räknestickan, ritbords design mm.
Det har också funnits matematiska formler vilka är helt obekanta för mig
Enkla perspektivgrunder med flyktpunkter är inte svårt att lära sig men att konstruera dessa enligt skala, betraktelse-avstånd och synvinkel kräver rutin också i teoritillämpningen.
Det gällde att pricka rätt, om man blev missnöjd med resultatet var det att börja om från scratch.
Jag har kunnat detta en gång i tiden men datorerna tog över och mina kunskaper bleknade bort.