2015-02-06, 11:50
Medlem
Jag tar concerta 54+36+36 för adhd.
Märkte av skillnad och började må bättre.
Men nu är allt som bortblåst
Ledsen, trött, sötsug, hunger.
Någon som vet varför?
Har letat men hitta hittar ingen som verkar ha det så.
Citera
2015-02-06, 11:53
Medlem
Du säger "Har letat men hitta hittar ingen som verkar ha det så. ". Det är nog ett tecken på att du bör sluta ta den drogen. Mediciner har massor av konstiga bieffekter. Jag själv tog Concerta och ångrar det. Men det var nog för att jag också inte mådde så bra psykiskt när jag tog den. Fick problem med att jag bajsar samtidigt som jag kissar. Snoppen har också blivit hård och fult formad.
Senast redigerad av Artsdoktor 2015-02-06 kl. 12:00.
Citera
2015-02-06, 11:59
Medlem
Tycker bara att det är så konstigt att det bara slutar fungera. När jag hade bra effekt till en början.
Citera
2015-02-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sessic
Tycker bara att det är så konstigt att det bara slutar fungera. När jag hade bra effekt till en början.
Så var det för mig med SSRI/SNRI preparat,effekten slutade att fungera,nu äter jag neuroleptika och har gjort i ett år(och det funkar fortfarande)
Citera
2015-02-06, 12:07
Medlem
WJC123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessic
Jag tar concerta 54+36+36 för adhd.
Märkte av skillnad och började må bättre.
Men nu är allt som bortblåst
Ledsen, trött, sötsug, hunger.
Någon som vet varför?
Har letat men hitta hittar ingen som verkar ha det så.

Det skulle kunna vara så att du har för låg dos. Nu är ju dosen som du har skrivit här ganska hög men den kanske ändå är för låg för dig? Du kan åtminstone pröva.
Citera
2015-02-06, 13:42
Medlem
ElisabethAs avatar
För det första så är det feldoserat tar man det tre gånger om dagen så börjar du aldrig om på 0 varje morgon vilket är hela tanken med den gruppen av läkemedel. Concerta ska tas en gång om dagen de andra två gånger. Detta är en medicin som ska bättra på funktioner ex kunna koncentrera sig på att läsa inte att ditt allmänna mående ska bli bättre då är du i fel läkemedelsgrupp och nosar. Sedan mår många bättre av det pga förbättrad funktion men det är en annan sak. Jag tycker du ska gå tillbaka till din doktor och be om att få prova något annat. Behöver man medicin för sin adhd under hela dygnet finns det andra alternativ Stratera. Lycka till!
Citera
2015-02-06, 14:25
Medlem
Jag tar den tre gånger om dagen, var nog inte tydlig med det.
54morgon, 36 eftermiddag och 36runt 18.00.
Har provat strattera , var det värsta jag varit med om.
Har gått igenom dom mesta depressions medicider och inget har fungerat.
Citera
2015-02-07, 12:41
Medlem
MadScientists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Du säger "Har letat men hitta hittar ingen som verkar ha det så. ". Det är nog ett tecken på att du bör sluta ta den drogen. Mediciner har massor av konstiga bieffekter. Jag själv tog Concerta och ångrar det. Men det var nog för att jag också inte mådde så bra psykiskt när jag tog den. Fick problem med att jag bajsar samtidigt som jag kissar. Snoppen har också blivit hård och fult formad.
Av concerta? Är du seriös?

Till TS: Ledsen, trött, sötsug, och hunger brukar man känna när medicinen går ur kroppen. Jag skulle tro att du vant dig vid dosen du tar. Du kommer få bra effekt igen genom att antingen höja dosen eller ta några vilodagar. Min läkare sa att det var vanligt med uppehåll på helgerna och det fungerar bra för mig. Annars kan man ju höja medicinen i en evighet vilket verkar vara det andra läkare vill göra...
Senast redigerad av MadScientist 2015-02-07 kl. 12:44.
Citera
2015-02-07, 19:47
Medlem
Kanske ska prova att hoppa över några dagar.
Började med concerta i november 2014 och dosen jag har nu har jag tagit i ca en månad.
Men visst är det konstigt, därför jag skrev här för att se om någon visste.
Citera
2015-02-07, 21:00
Medlem
gulligumsans avatar
Inte alls något konstigt om man medicinerar så man är påverkad dygnet runt.
12timmar drogfri säger läkaren för att inte bygga tolerans.

Jag tar 54mg vid 6-7, viket betyder att jag måste vara opåverkad kl 19 på kvällen.
(hoppas jag räknat rätt, haha jävligt trött småbarnsmorsa)
Jag har även fått ordinerad 18mg vid lunch, men där spricker ju 12timmarna ren.

Men jag håller med. Min effekt är inte alls så stark längre.
Sötsug från helvettet. Dygnet runt. Går upp i vikt nu för att jag tröstäter ALLT
Citera
2015-02-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Av concerta? Är du seriös?

Till TS: Ledsen, trött, sötsug, och hunger brukar man känna när medicinen går ur kroppen. Jag skulle tro att du vant dig vid dosen du tar. Du kommer få bra effekt igen genom att antingen höja dosen eller ta några vilodagar. Min läkare sa att det var vanligt med uppehåll på helgerna och det fungerar bra för mig. Annars kan man ju höja medicinen i en evighet vilket verkar vara det andra läkare vill göra...

Jag är fullständigt seriös. Men jag tror själv att inte biverkningarna skulle varit så illa om jag i övrigt mådde bra. Fast då hade jag ju inte behövt concerta ändå, för om jag mådde bra, hade jag nog också haft förmågan att koncentrera mig bra. Psykofarmaka är bra märkligt. Det är ju mediciner som inte botar utan bara lindrar, man bör vara försiktig. Jag har googlat lite med mitt snopproblem. (Man måste ju alltid Googla, medicinskt personal kan fan ingenting.) Tydligen är det så om man är orolig kan man få sammandragna blodkärl, så det är nog det som gjord min penis konstig. Alltså den är jobbigt hård vid erektion och inskrumpnad och rynkig när den är slak. Jag har syndromet än idag även fast det var en lång tid jag tog concerta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in