Jag får som självsprickor i fingertoppen på tummen. Huden är torr och de lossnar små torra hudbitar så man ser som ett litet "problemområde" där. Jobbigt för man blir öm i hela fingertoppen pga sprickan. Allt började med ett litet sår jag fick där för flera månader sedan. De såret är läkt men nya uppstår. Testat smörja lite men verkar inte hjälpa. Har god Hygien med daglig dusch och inga andra problem med min kropp i övrigt. Har ett arbete där jag jobbar mycket med fingarna. Några tips på medicin/smörjmedel så de kan läka och bli mjuka igen eller tro ni det kan va nåt annat som spökar?
Testa D-vitamin i höga doser. Kör 5000IE på morgon och kväll. Är det inte bättre på en vecka så kan du sluta. Du kommer ändå få smörja dig när du kommit i kontakt med vatten men vitamin D har förändrat mitt liv.
5000IE finns billigt på Ebay men du kan givetvis köpa i Sverige och istället äta fler tabletter.
självsprickor gör väldigt ont, har själv både handeksem och väldigt torra händer och har haft det x antal gånger.
Den bästa quick fixen jag har upptäckt är att flera gånger om dagen > 5 ggr smörja självsprickan och området runt med fet salva och verkligen trycka in salvan i själva sprickan och sedan sätta på ett plåster för mig har det gått över på bara ett par dagar med den behandlingen.
Dock har jag upptäckt något ännu bättre än helosansalva, att smörja självsprickan och området runt med ccs vårdande handkräm, tog typ 2 dygn tills självsprickan nästan vart helt läkt.
Men rent generellt sett så får man oftare torra händer under vintern, och då är regelbunden insmorning av händerna A och O för att inte få problem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!