2015-02-05, 22:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Jag undrar varför så få människor använder torrschampo. Torrschampot har alla fördelar man kan önska av en hårvårdsprodukt. Det är drygt, billigt, kan förvaras lång tid utan att förlora sin verkan och kan användas utan att man har tillgång till hygienutrymme. Jag själv använder torrschampo minst en gång om dagen. Jag förbereder mig på morgonen med att applicera torrschampo i håret och kammar därefter ur det över badkaret efter att det har fått verka 5 minuter. Därefter applicerar jag blött i håret och kammar till en frisyr jag trivs med. Jag behöver alltså inte blöta håret innan jag gör rent det, utan det blöta kommer senare när jag formar frisyren. Jag skulle vilja beteckna mig som medelklass, trots att jag arbetar på lager, och är väl mest som alla andra. På fritiden ger jag mig gärna ut i skog och mark, men tackar inte nej till ett glas vin i goda vänners lag, eller en kopp varmt te i soffan framför en spännande film.

Jag har börjat prata med mina arbetskamrater på lagret där jag arbetar om torrschampots fördelar. Ofta stöter jag på oförstående och ointresse bland dem, och då kan jag särskilt nämna mina manliga arbetskamrater. De har inget som helst intresse av att börja använda torrschampo. De kvinnliga arbetskamraterna, och särskilt de på lön och personal, visar tidvis ett större intresse för torrschampots fördelar och kan tänka sig att testa produkten för att själva bilda sig en uppfattning om dess fördelar.

Använder ni torrschampo, eller föredrar ni den utspädda varianten? Vanligt flytande schampo kan innehålla upp till 95 % vatten, vilket ytterligare visar på torrschampots fördelar.
Citera
2015-02-05, 23:06
Medlem
Men, blir håret verkligen rent? Är det inte mer att matta ner håret så att det ser mindre fett ut?
Citera
2015-02-05, 23:30
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dre
Men, blir håret verkligen rent? Är det inte mer att matta ner håret så att det ser mindre fett ut?
Jag har fett i håret när jag kammar till min frisyr, så för min del är det bra om det feta inte tvättas ur varje gång jag vårdar mitt hår. Där tycker jag verkligen att torrschampot kommer till sin rätt.
Citera
2015-02-06, 00:32
Medlem
Pizzapaomeletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Jag har fett i håret när jag kammar till min frisyr, så för min del är det bra om det feta inte tvättas ur varje gång jag vårdar mitt hår. Där tycker jag verkligen att torrschampot kommer till sin rätt.

Du luktar bajs erkenner du då är det en anledning nog att inte börja med torrskampo pluss att du uppenbarlgan är lika skallig som bruce willis vilket hår tvätter du?
Citera
2015-02-06, 20:24
Medlem
Prövade för flera år sedan. Var äckligt. Håret kändes strävt och smutsigt av pulvret samt att det kändes som att det ännu var fettigt, fast på ett annat vis. Typ tungt eller nåt. Gick aldrig att borsta ur allt heller så det syntes om man visste hur man skulle kolla. Och det var ett dyrt märke som jag köpte från en frisörsalong.
Citera
2015-02-06, 21:04
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag har använt det tidigare när håret blivit fettigt. Det funkade helt okej när jag hade kortare hår men överdrivet bra tycker jag inte det är. Vad använder du för märke och är det lika dåligt för håret som vanligt schampoo? Är inte så insatt just när det kommer till torrschampo.
Citera
2015-02-07, 01:25
Medlem
VaticanCameoss avatar
Använder personligen bara torrshampo när jag inte hunnit duscha, som en last resort. Jag hatar att ha produkter i håret rent allmänt, så torrshampoo är nästan tortyr, men det funkar som en nödlösning innan jobbet eller så!
När jag hade långt hår kunde jag bara sätta upp det så doldes det fettiga lite mer, men nu med kort hår är jag illa tvungen att ha nåt i det för att dölja
Citera
2015-02-07, 08:49
Medlem
KushKittens avatar
Torrschampo är najs men känns som att det är väldigt uttorkande för håret. Jag har därför slutat använda det.
Citera
2015-02-07, 15:06
Bannlyst
Jag har upplevt att många torrschampon luktar alldeles för starkt så därför har jag undvikit dem och sen började jag undvika silikoner och annat tjafs så då uteslöts de flesta torrschampon och jag gav upp, även om jag tycker att det är en bra idé. Har testat några gånger att ha i potatismjöl istället och det har fungerat fint, folk verkar även använda arrowroot (vad är det på svenska?) och majsstärkelse, googla på diy dry schampoo eller liknande så hittar du nog någonting, det blir rätt mycket billigare än att köpa spray.

Anledningen till att dina arbetskamrater inte är intresserade är nog för att de helt enkelt inte bryr sig om sina hår, även om de säkert kommer gnälla lite när det börjar bli tunnare (antar att de flesta är män eftersom du arbetar på lager). Om de har kort hår tycker de nog inte att det är särskilt besvärligt att hälla i lite tvål eller schampo när de ändå duschar så varför skulle de krångla med massor av extra produkter?
Citera
2015-02-07, 16:38
Medlem
quieenies avatar
Tycker definitivt inte om lukten på torrshampoo,som jag verkligen bara tar till en dag när varken tid eller ork finns till annat.

MEN ett billigare och doftfritt alternativ är barntalk,fungerar bättre t.o.m.
Citera
2015-02-10, 19:53
Medlem
Baachs avatar
Tycker helt enkelt inte det fungerar bra. Håret ser bara dammigt och matt ut uppe i hårbotten och flottigt i längderna. Har dessutom ljusbrunt hår så använder man vitt torrschampoo så ser det ut som mjäll och brunt torrschampoo är alldeles för mörkt.
Citera
2015-02-10, 20:30
Medlem
Ja, håret ser lätt dammigt ut efter användning. Somliga säger att det försvinner om man ruskar ur det ordentligt, men jag tycker att det sitter kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in