2005-09-26, 22:38
Medlem
Jag funderar på att övergå till Mac. Anledningen är att jag sitter på Mac i skolan och arbetar i grafiska program, och det är ju bara så skönt att arbeta i Mac-miljö, tycker jag.

Det jag använder min PC till idag är:

Surfa (Firefox)
Chatta (MSN / ICQ / IRC)
Titta på film
Lyssna på musik
Skolarbete (skrivarbeten)
Programmera (C++, Java, HTML, PHP)
Grafik (Gör layouter osv i Photoshop och In design)

Det är väl vad jag i huvudsak använder den till. Spelar inte spel, händer nån gång, men kan lika gärna spela på ps2:an. Dessutom finns alla program jag behöver till Mac, så där finns inga hinder för att byta.

Så, jag vill ha lite synpunkter på Mac mini från andra personer som själv använder eller har använt dessa. INTE några synpunkter som helt saknar argument från personer som hatar Mac utan att veta vad de pratar om.

Och som sagt, det är en Mac mini jag vill ha, alltså bara dessa jag vill ha synpunkter på, bra som dåliga.

Tacksam för hjälp, har beslutsångest.
Citera
2005-09-26, 22:42
Medlem
kyusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xCr
Och som sagt, det är en Mac mini jag vill ha, alltså bara dessa jag vill ha synpunkter på, bra som dåliga.

Tacksam för hjälp, har beslutsångest.
Från en annan tråd (älskar ju att citera mig själv ) som handlade om Apple:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?p=2734090&postcount=25

Grov jämförelse Mac Mini - eMac
Citera
2005-09-26, 22:47
Medlem
smekasts avatar
Den är äckligt snygg. Och den som har använt både PC och MAC vet vilken det är skönast att sitta att pilla med. Den som säger annat har bara tomma fördommar. Typ som en nisse i norrland som är rasse, som aldrig i sitt liv har sett en invandrare IRL.
Citera
2005-09-26, 22:47
Medlem
Jag har redan en 19" TFT som är nästan helt ny, så jag behöver ingen sådan.
Citera
2005-09-26, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smekast
Den är äckligt snygg. Och den som har använt både PC och MAC vet vilken det är skönast att sitta att pilla med. Den som säger annat har bara tomma fördommar. Typ som en nisse i norrland som är rasse, som aldrig i sitt liv har sett en invandrare IRL.
Haha.
Jag har ju som sagt arbetat med Mac, så jag vet hur äckligt skönt deras gränssnitt är.
Citera
2005-09-27, 15:51
Medlem
BoZz3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smekast

Ja, eller en nisse i stockholm som är rasse, som aldrig sett en invandrare IRL.
Ge dig, alla här är inte rasister...Stekarpack.

Mac mini är helt okej, den duger till det du ska använda den till, även om en Powermac G5 är trevligare ;D
Citera
2005-09-27, 16:21
Medlem
Knarkads avatar
Jag sitter också varje dag i skolan omringad av Macdatorer (vi äger runt 30 st varav 6 är G5 och resten G4or) så jag blev frälst och köpte en G5a vilket är mitt bästa köp någonsin.

Nu står jag också inför valet av ifall man ska köpa en Mac Mini.. jag är mest sugen för att den är liten och behändig. G5an använder jag enbart till After Effects, Finalcut Pro och Avid osv.

Så ifall du enbart tänker använda program som PS, Illustrator, Indesign mfl. så ska du slå till med en Mac Mini.. men söker du efter tyngre arbeten så kan du ju lika gärna slå till med en G4.
Citera
2005-09-27, 17:20
Medlem
Citat:
Så, jag vill ha lite synpunkter på Mac mini från andra personer som själv använder eller har använt dessa. INTE några synpunkter som helt saknar argument från personer som hatar Mac utan att veta vad de pratar om.
Jag tror att du redan har svarat dig själv, för du verkar väldigt sugen på att skaffa en Mac och med tanke på att du redan har en 19" TFT skärm så känns det som ett bra val rent ekonomiskt också. Om du inte hade haft en bra skärm så hade Mac Minin knappast varit prisvärd...
Jag bytte själv från att alltid ha kört Windows PC till att köra Mac OS X sent i våras. Jag köpte en eMac 1,42 GHz och med tanke på vad den kostade så är jag nöjd, prestandan känns likvärdig min PC med AMD Athlon XP 2800 processor. Kör med 512 MB i minne men ska uppgradera till 1 GB nån gång, men det känns inte så brådskande. Mac Minin har ju en slöare hårddisk, men om du har tillräckligt med minne ska det inte vara några problem. Sen är det ju lite trist att det bara är två USB-portar på en Mac Mini, det krävs verkligen en hub av något slag (hoppas verkligen du köper ett riktigt Apple tangentbord).
Har inte upplevt några större problem med att hitta bra program, ofta mycket bättre än vad jag hade till PC:n.
Citera
2005-09-27, 18:03
Medlem
wades avatar
en liten kommentar bara..

Jag ser att kyuss gör en jämförelse Mac Mini - eMac.

Dessutom är det så att man (faktiskt) kan stoppa i 2 Gig ram i en eMac, Minin klarar bara av 1 Gig. (Apple understöder inte mer än 1 Gb i eMac heller, fan vet varför).

Se: länk.

Om man planerar att köra ram-hungriga program som t.ex Photoshop, är det alltså lönt att ta sig en funderare...

Själv har jag en Power Mac G4 dual 500 MHz, 2 Gig ram. Den stånkar på bra.. men visst hade det varit fint med en G5:a..

Jag har kört med Mac sedan 1992, var tvungen att skaffa en pc här om året, tråkigt att behöva smutsa ner sig..

//wade
Citera
2005-09-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkad
Jag sitter också varje dag i skolan omringad av Macdatorer (vi äger runt 30 st varav 6 är G5 och resten G4or) så jag blev frälst och köpte en G5a vilket är mitt bästa köp någonsin.

Nu står jag också inför valet av ifall man ska köpa en Mac Mini.. jag är mest sugen för att den är liten och behändig. G5an använder jag enbart till After Effects, Finalcut Pro och Avid osv.

Så ifall du enbart tänker använda program som PS, Illustrator, Indesign mfl. så ska du slå till med en Mac Mini.. men söker du efter tyngre arbeten så kan du ju lika gärna slå till med en G4.
Jag ska inte använda några tyngre program som videoredigering eller så, det har jag inget intresse av att lära mig eller så. Som sagt, webbutveckling är min grej. Samt att programmera lite program och sådant.

Tror fan det blir en mac mini.
Citera
2005-09-28, 01:45
Medlem
Knarkads avatar
Citat:
Jag ska inte använda några tyngre program som videoredigering eller så, det har jag inget intresse av att lära mig eller så. Som sagt, webbutveckling är min grej. Samt att programmera lite program och sådant.

Tror fan det blir en mac mini.
Då duger en Mac Mini ypperligt Jag har dock aldrig gillat att hålla på med programmering på Mac, men då har jag ju PCn hemma till det. Du får koda en fin Ostfralla widget sen ^^

Media som jag går på ska köpa in några minis till redaktionen, så jag tänker prova där och överväga sen ifall det blir ett inköp till mig själv sen också.
Citera
2005-09-28, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkad
Då duger en Mac Mini ypperligt Jag har dock aldrig gillat att hålla på med programmering på Mac, men då har jag ju PCn hemma till det. Du får koda en fin Ostfralla widget sen ^^

Media som jag går på ska köpa in några minis till redaktionen, så jag tänker prova där och överväga sen ifall det blir ett inköp till mig själv sen också.
Programmerar mest för webben, dvs html och php, då använder jag dreamweaver i Windows, och det finns ju även till Mac, så det blir nog perfekt.

Haha, så du känner igen mig därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in