2015-02-05, 12:45
Bannlyst
Hejj

Har suttit och kollat på html kodning å sånt och började fundera lite, vi säger att om man skulle lära sig programmera, göra hemsidor och därefter ta på sig jobb som att göra hemsidor åt folk. såg att det fanns program som man inte behöver kunna något programmerarspråk på, så tänkte, betalar folk för dessa tjänster idag? eller skaffar dom själv dessa program å gör sina hemsior på? verkar ju inte direkt vara komplicerat att göra en hemsida på dessa program..

är sugen på lära mig programmera, dels för intresset men också ev kunna tjäna pengar på det
ni som kan sånt här, vad tycker ni om koda vs dom här "programmen" när det gäller hemsidor?

mvh
Citera
2015-02-05, 13:07
Medlem
Programmen är skit och ingen seriös människa använder dem.
Citera
2015-02-05, 17:26
Medlem
Programmen funkar, dock blir det ganska generiskt och de lägger i princip alltid till en massa onödig skitkod.

Bästa är om du lär dig grunderna inom html och css själv skulle jag säga.
Citera
2015-02-05, 17:40
Medlem
proxyLains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaq
Programmen är skit och ingen seriös människa använder dem.

Vet inte vad för program TS tänker på, men Dreamweaver har ju iaf seriösa människor använt.
Sedan finns det ju alltid Wordpress och Joomla. Kodning kommer du dock knappast undan.
Senast redigerad av proxyLain 2015-02-05 kl. 17:43.
Citera
2015-02-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proxyLain
Vet inte vad för program TS tänker på, men Dreamweaver har ju iaf seriösa människor använt.
Sedan finns det ju alltid Wordpress och Joomla. Kodning kommer du dock knappast undan.

Dreamweaver fungerar väl OK i kodningsläge.
Wordpress och Joomla fungerar ok de med men de är ej samma sak som jag tror TS syftar på.
Då han verkar undra över det ur jobbperspektiv, får man betalt för att göra en sida åt någon? Ja, om du kan koda så vill många företag ha sina sidor i Wordpress, men det är som du säger att man kommer i många fall behöva koda till en del. Men ingen professionell utvecklare designar i Dreamweaver för det blir bara skräp av koden. Koda kan man ju göra i nästan vad som helst, Notepad är väl inte bekvämast men det går, Notepad++ och liknande med syntax highlightning gör det lite enklare, IDEs diverse funktioner kan göra det smidigare, men i vilket fall så som svar på ts fråga så kommer ju ingen anställa någon som kan dra runt lite saker i design-vyn i Dreamweaver, och antagligen i ytterst få fall anställs någon som enbart kan installera Wordpress och plugins. Och förhoppningsvis anställs aldrig någon som kan dra-och-släppa lite förkodade moduler i typ freewebs.

Jag har ej jobbat med detta så jag kan ej veta säkert. Men om nu TS undrar egentligen om det är värt att lära sig koda, så ja, om du inte "kan" html, css, gärna javascript, något serverside språk som php, så kommer du nog inte få ett jobb som detta. om du nu inte enbart jobbar med design så kan du ju bli jätteduktig på clientside och tvärt om.
Citera
2015-02-05, 20:43
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxyLain
Vem gör det menar du? Som webbdesigner och utvecklare har du ingen användning för något som Dreamweaver har att komma med. Om du nu inte menar dess texteditor, vilken jag ska erkänna är ganska okej, men det är en jävla massa bagage den kommer med...

Nej, jag skulle säga att en otroligt liten del, kanske till och med mindre än 1%, av alla professionella webbutvecklare och designers använder inte Dreamweaver eller något annat WYSIWYG-verktyg. Det kommer alltid finnas undantag och det finns säkert ett par riktiga utvecklare som sitter med Dreamweaver pga en hjärnblödning eller något, men jag kan nästan garantera att de inte använder något annat än textedtiorn.

Som svar till TS:
Ja, folk betalar fortfarande för hemsidor, men med alla onlinetjänster så som Wordpress och Wix så måste du kunna göra skräddarsydda hemsidor. De som du kan skapa gratis är väldigt standard och alla använder dem redan, så vad dagens användare letar efter är inte vilken sida som helst, de vill ha något unikt för dem.

Med det sagt så kommer du inte undan i dagens läge med att bara kunna HTML, CSS, JS, och PHP. Du MÅSTE kunna design om du ska klara dig själv som frilansare. Sen måste du också kunna marknadsföra och sälja dig själv, kan du inte detta så kommer du aldrig lyckas tjäna en månadslön.

Det jag vill säga är att du inte kommer kunna lära dig "göra hemsidor" och sedan magiskt tjäna pengar på det, du måste ha intresset och du måste ha drivet att lära dig mer och mer varje dag, detta inkluderar HTML, CSS, JS, eventuellt PHP, olika ramverk till dessa språk, designgrunder(färglära, typografi, grids, etc..). Du måste hela tiden utvecklas med ditt intresse och du måste våga satsa. Är ditt enda driv pengar så kan du sluta direkt.

Hoppas det besvarade din fråga tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in