Citat:
Ursprungligen postat av
proxyLain
Vet inte vad för program TS tänker på, men Dreamweaver har ju iaf seriösa människor använt.
Sedan finns det ju alltid Wordpress och Joomla. Kodning kommer du dock knappast undan.
Vem gör det menar du? Som webbdesigner och utvecklare har du ingen användning för något som Dreamweaver har att komma med. Om du nu inte menar dess texteditor, vilken jag ska erkänna är ganska okej, men det är en jävla massa bagage den kommer med...
Nej, jag skulle säga att en
otroligt liten del, kanske till och med mindre än 1%, av alla professionella webbutvecklare och designers använder inte Dreamweaver eller något annat WYSIWYG-verktyg. Det kommer alltid finnas undantag och det finns säkert ett par riktiga utvecklare som sitter med Dreamweaver pga en hjärnblödning eller något, men jag kan nästan garantera att de inte använder något annat än textedtiorn.
Som svar till TS:
Ja, folk betalar fortfarande för hemsidor, men med alla onlinetjänster så som Wordpress och Wix så måste du kunna göra skräddarsydda hemsidor. De som du kan skapa gratis är väldigt standard och alla använder dem redan, så vad dagens användare letar efter är inte vilken sida som helst, de vill ha något unikt för dem.
Med det sagt så kommer du inte undan i dagens läge med att bara kunna HTML, CSS, JS, och PHP. Du MÅSTE kunna design om du ska klara dig själv som frilansare. Sen måste du också kunna marknadsföra och sälja dig själv, kan du inte detta så kommer du aldrig lyckas tjäna en månadslön.
Det jag vill säga är att du inte kommer kunna lära dig "göra hemsidor" och sedan magiskt tjäna pengar på det, du måste ha intresset och du måste ha drivet att lära dig mer och mer varje dag, detta inkluderar HTML, CSS, JS, eventuellt PHP, olika ramverk till dessa språk, designgrunder(färglära, typografi, grids, etc..). Du måste hela tiden utvecklas med ditt intresse och du måste våga satsa. Är ditt enda driv pengar så kan du sluta direkt.
Hoppas det besvarade din fråga tillräckligt.