2015-02-05, 11:19
Medlem
Szlyynas avatar
Jahapp. Då var det dags igen.

Återfall och påkommen.

För ungefär 1 år och 3 månader sedan började jag att bryta mitt blandmissbruk. Huvudsakligen amfetamin, cannabis och hallucinogener som missbrukats.
Nykter i 2 månader, sedan återfall. In i en psykos som satt i ~3 mån.
Återfall, nykter 2 mån, återfall, nykter 2 mån and so on........

Går för närvarande en 12-stegsbehandling vilket kändes rätt bra. Schyssta människor och många lärdomar.
Sedan började jag närma mig 2-månaders gränsen och tankarna drogs mot amfetamin och cannabis.
Ställde in mig på att införskaffa detta och tankarna kring drogerna försvann. Precis som att beroendet hade släppt, men det var väl bara för att jag visste att jag snart skulle få mina älskade droger.

Denna gång har jag jobbet på spel, och jag vet inte vad som kommer hända härnäst.

Jag förstår inte riktigt varför jag kommer in i detta tänkande, ljugande m.m. Varför denna beroendepersonlighet sätter sig på axeln. För övrigt mår jag väldigt bra.
Kanske lever ett lite enformigt liv. Jobb,sova,jobb, sova, jobb, helg, supa, ta det lugnt, jobb.....

Hur fan kommer jag över 2-månaders gränsen och håller motivationen uppe?
För som alla tidigare gånger försvinner motivationen efter en tid, från att vara motiverad till 100%.

Vet att det inte finns något direkt facit, men någon som har någon tanke?
Citera
2015-02-05, 11:32
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Beteende-mönster som sitter i ryggmärgen kräver nog rätt mycket jobb för att bryta ner ordentligt.

Jag tänker att dels fanns en anledning till att man hamnat i beteendet från första början, och den anledningen finns kanske ofta kvar. Dels har man förstärkt beteendet genom 1000 upprepningar.
Citera
2015-02-05, 11:37
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Om ditt återfall hade kostat dig tillräckligt, i termer av förlust av sådant som du värdesätter mer än missbruk, motiverar det dig?

Alla handlar vi efter vad som ligger mest i vårt intresse, så åtminstone på kort sikt ser du bevisligen det som att du har mer att vinna på missbruk. Tricket borde i så fall vara att konkretisera vad du har att förlora.
Citera
2015-02-05, 12:12
Moderator
Morfar-52s avatar
Du kanske skulle engarera dig mer i din 12-stegs behandling?

Man blir inte drogfri bara av att vara med eller sitta på möten.
Citera
2015-02-05, 12:29
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szlyyna

Återfall och påkommen.

För ungefär 1 år och 3 månader sedan började jag att bryta mitt blandmissbruk. Huvudsakligen amfetamin, cannabis och hallucinogener som missbrukats.
Nykter i 2 månader, sedan återfall. In i en psykos som satt i ~3 mån.
Återfall, nykter 2 mån, återfall, nykter 2 mån and so on........

Går för närvarande en 12-stegsbehandling vilket kändes rätt bra. Schyssta människor och många lärdomar.
Sedan började jag närma mig 2-månaders gränsen och tankarna drogs mot amfetamin och cannabis.
Ställde in mig på att införskaffa detta och tankarna kring drogerna försvann. Precis som att beroendet hade släppt, men det var väl bara för att jag visste att jag snart skulle få mina älskade droger.

Denna gång har jag jobbet på spel, och jag vet inte vad som kommer hända härnäst.

Jag förstår inte riktigt varför jag kommer in i detta tänkande, ljugande m.m. Varför denna beroendepersonlighet sätter sig på axeln. För övrigt mår jag väldigt bra.
Kanske lever ett lite enformigt liv. Jobb,sova,jobb, sova, jobb, helg, supa, ta det lugnt, jobb.....

Hur fan kommer jag över 2-månaders gränsen och håller motivationen uppe?
För som alla tidigare gånger försvinner motivationen efter en tid, från att vara motiverad till 100%.

Vet att det inte finns något direkt facit, men någon som har någon tanke?

Oftast behövs det att verkligen förlora allt innan man hittar drogfrihet och nykterhet. Lycka till.
Citera
2015-02-05, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Szlyyna

Enformigheten är definitivt en fiende, känner ständigt att det händer för lite i mitt liv, samtidigt som motivationen är naturligt låg av att jag slutat med amfetamin. Har varit 3 mån nykter.

Supa känns inte så bra idé när man försöker bryta ett beroende.

Att hjärnan lurar dig till att ta droger när du blivit lite friskare är nog normalt, det gäller att vara beredd på det och inte låta sig luras av det.
Citera
2015-02-05, 12:56
Medlem
Uroys avatar
Skaffa en hobby som du tycker är intressant och berätta för någon du litar på vad som är på gång. Tristess eller för mycket planlös tid över är det värsta du kan utsätta dig för, så var det för mig första året. Att ha någon du kan prata med är lika viktigt, att bolla den briljanta iden om att börja knarka igen. Känns jävligt bra med någon som lyssnar och kan förklara dom grundläggande självklara saker du förlorar men absolut inte tänker på just då.
Lycka till!!
Citera
2015-02-05, 13:49
Medlem
KristenTjej27s avatar
Jag tror du har ett andligt tomrum som bara Jesus kan fylla, precis som många andra missbrukare som hamnat på fel väg. Vänd dig till honom, han älskar dig och kan ge dig den kärleken som är övernaturlig som ingen annan människa kan ge.
Men motion och äta grönsaker hjälper kroppen att återhämta sig också.
Här är ett fint vittnesmål:

http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=9&PID=63&Action=1&NewsId=1544

Jag har fått mycket hjälp ifrån arkens församling, har visserligen inte varit missbrukare, men har haft en tuff bakgrund med mycket mobbning i skolan för att jag var annorlunda, och en sjuk pappa som hade humörs svängningar på grund av sjukdomen och man aldrig visste var man hade honom. Och har blivit sviken av vänner och släktingar så hann få en stor ryggsäck innan jag vågade söka själavård, och det hjälpte.
http://www.arken.org/helandecenter/sjalavard.aspx

Lycka till ! kram
Citera
2015-02-05, 14:35
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27
Jag tror du har ett andligt tomrum som bara Jesus kan fylla, precis som många andra missbrukare som hamnat på fel väg. Vänd dig till honom, han älskar dig och kan ge dig den kärleken som är övernaturlig som ingen annan människa kan ge.

Jag har fått mycket hjälp ifrån arkens församling, har visserligen inte varit missbrukare, men har haft en tuff bakgrund med mycket mobbning i skolan för att jag var annorlunda, och en sjuk pappa som hade humörs svängningar på grund av sjukdomen och man aldrig visste var man hade honom. Och har blivit sviken av vänner och släktingar så hann få en stor ryggsäck innan jag vågade söka själavård, och det hjälpte.

Lycka till ! kram

Varför just Jesus och kristendom? Islam och Buddhism eller någon av de övriga 3000 religionerna borde väl gå lika bra, eller?
Citera
2015-02-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KristenTjej27

Lycka till ! kram

Men skärp dig.

Ta mycket hjälp av andra, låt andra hjälpa dig.
Försök att hitta någon rolig hobby du kan syssla med efter jobbet är över. Kanske musik, träning eller något annat?
Önskar dig all lycka!
Citera
2015-02-05, 16:09
Medlem
Docklands avatar
Så vitt jag vet gäller det inte att inse meningslösheten och destruktiviteten i missbruket, utan hitta meningsfullhet i nykterhet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in