har haft min Golf GTI -11 på service.
tråkigt nog har vår VW verkstad dåligt rykte.
att de inte gör det som dom säger och slarvar med att lägga tillbaka vissa delar och skydd.
Nu efter service så höjs tempen dåligt i motorn.
vid -13 så sjunker tempen direkt du släpper gasen.
kass värme.. har inte vart så innan.
har kollat att hela motorn är fri från skydd undertill.
enligt verkstan skall den inte ha bukskydd.
har minne av att den vart helt inplastad.
Enligt Vw reservdelar skall den ha skydd.
så nu undrar jag..
har någon en likadan bil och kan kolla om den har skydd under motor och Oljedrog?
Sjunker värmen på motorns tempmätare när du släpper på gasen så är det en givare som är fel.
Rent logiskt. Koka upp vatten med en termometer i. Ta av kastrullen från plattan. Vill du då påstå att termometern dyker till rumstemp?
Om den inte gör det så kan du nog själv räkna ut hur snabbt vatten i en motor kyls av om det är omgivet av varm metall.
Utan "hasplåt" så kan oljetråget bli kallt på vintern pga att fartvinden kyler kraftigare. På vissa bilar finns det olika utformning av "hasplåten" beroende på vilken marknad de är avsedda för. Därför bör man vara lite observant på bilder från nätet eftersom vissa bilar kan sakna denna plåt om de är sålda i varma länder.
Plåten kan ju dessutom saknas t.ex. för bilar som varit nere i något dike eller så (som på syrrans golf efter hon vart nere och nosat i ett dike).
VW är jag ganska säkra på använder plastskydd under motorn i alla modeller utom de större fyrhjulsdrivna som förmodligen har ett skydd av aluminium.
kanske en dålig temperatur mätare som står i öppet läget .var så på min bmw stog jag still så kom värmen men börja jag köra så såg man tempmätaren åka sakta ner mot 0
köpt min golf i sthlm.
bara VW bromma som ägt den innan mig.
kopplade in en motorvärmare strax efter ja köpt den.
minns att jag och min bror kollade att allt va så inplastat.
nu finns de inget skydd.
va till VW här i stan och frågasatte detta.
han på reservdelar visade mig en sprängskiss på alla plastskydd. där fanns det ett skydd under motorn. de beställde ett nytt. på deras bekostnad.
Två veckor senare ringer jag dit.
"den är restnoterad, du få va utan tills vidare".
samma dag får jag samtal från VW igen.
"de finns ett plast hos reservdelar som ingen hämtat ut, den kan du få"
idag på VW vägrade de montera dit den. "Alla GTI saknar skyddet, för de behöver avkylning"
jag själv tycker detta låter konstigt.
en ganska ny bil utan skydd.?
Senast redigerad av isdrottningen 2015-02-05 kl. 15:27.
Det ska vara en stor plastskiva där som täcker i nästan hela framvagnen.
Dels skyddar den motorn litegranna mot stenslag mm, hindrar att man får motorutrymmet fullt av slask, salt, snö och annat som kan komma in underifrån, säkerligen ger den en viss värmeökning för att fartvinden inte tar sig in, kan inverka en del på "vägljud" och brus från fartvind mm, men sedan är det nåt med bilens aerodynamik också, bränsleförbrukningen går ner en liten aning om underredet är plant.
Verkstäderna tycker nog de där plastsjoken är onödiga, för de måste ju bort med dem varje gång de ska göra nåt därunder, men tillverkaren sätter inte dit grejor under bilen bara för att det är kul. Har själv varit med om att verkstaden (då för bmw) systematiskt plockade bort de där plastsjoken från alla kundbilar för att spara tid och för att nåt med fastsättningen "jämt var sönder". Det var ganska motvilligt de letade fram delen ur nån container och satte dit den igen. Konstigt nog plockade de inte bort motorhuven på samma gång, tänk så mycket tid de kunnat spara...
Om det plötsligt finns en sådan del "på reservdelar", bli inte förvånad om det är från din egen eller någon annan kunds bil. Ring upp generalagenten och tala om detta för dem.