2015-02-05, 10:43
Medlem
Min väns son bildade familj med en tjej från Asien. Lärde känna henne medan hon arbetade som Au Pair hos grannar. Redan efter 3 mån blev hon gravid. Fick avbryta jobbet och flyttade till grabben. Hur ser det ut föräldrarpenningsmässigt för någon som inte arbetade i Sverige?
Har hon rätt tillföräldrarpenningen?
Om ja. Hur mycket/hur länge?
Citera
2015-02-05, 12:51
Medlem
Provocative2.0s avatar
Alla har rätt till föräldrapenning. Det finns ett lägstabelopp som jag inte kan. Men jag kan garantera att en asiat inte blir fet på det. Minns jag rätt så är det under socialens existensminimum för en ensamstående.
Citera
2015-02-05, 14:38
Medlem
SuraStinas avatar
Jag är tveksam till det. Vet en tjej (svensk medborgare) som var utomlands ett par år och jobbade, kom sen hem när hon var gravid och hon fick inte ett öre. Tre dagar efter födseln var hon tillbaka på sitt nya svenska arbete.
Citera
2015-02-05, 15:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Jag är tveksam till det. Vet en tjej (svensk medborgare) som var utomlands ett par år och jobbade, kom sen hem när hon var gravid och hon fick inte ett öre. Tre dagar efter födseln var hon tillbaka på sitt nya svenska arbete.
Sanning eller lögn? Har du egen erfarenhet?
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning?Om%20föräldrapenning
Här står inget som säger att asiaten inte har rätten samt att miniminivån är 225kr/dag.
Citera
2015-02-05, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Sanning eller lögn? Har du egen erfarenhet?
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning?Om%20föräldrapenning
Här står inget som säger att asiaten inte har rätten samt att miniminivån är 225kr/dag.

Aa. Tack.
390 dagar a 225/dag=6750 / mån = ca 5000 efter skatt.
Sen 90 dagar a 180/dag minus skatt.

Tack!
Citera
2015-02-05, 20:12
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlingen-
Aa. Tack.
390 dagar a 225/dag=6750 / mån = ca 5000 efter skatt.
Sen 90 dagar a 180/dag minus skatt.

Tack!

Fast det är högst tveksamt om det där gäller någon som inte är svensk medborgare? På vilka villkor var hon här, tillfälligt arbetstillstånd eller något annat? Jag menar, folk i gemen som är här från andra länder men inte har permanent uppehållstillstånd eller är medborgare i Sverige har som regel inte rätt till bidrag som "vanliga svenskar".
Citera
2015-02-05, 22:18
Medlem
De ska ringa FK imorgon. Hoppas jag får veta det direkt.
Isf, skriver jag svaret.
Citera
2015-02-07, 06:40
Medlem
Det räcker flickan har vanlig UT. Inte ens PUT behövs.
De får fp för barnet. De kan även söka bostadsbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in