Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-02-04, 16:02
Bannlyst
Jag har en macbook pro 2011 som jag spelar FM 15 på då och då samtidigt som jag använder den till att arbeta i CAD samt Pro Logic etc. Igår frös datorn fast och badbollen kom upp. Det höll på så i flera minuter tills jag bestämde mig för att stänga av den och sen starta den igen. När jag kommer in på datorn märker jag att alla mina jobbfiler är borta. Hela mappen är raderad. Hittar den inte på finder eller hårddisken alls, så antar helt enkelt att hela skiten är borta.

Finns det något man kan göra för att få tillbaka dessa dokument?
Citera
2015-02-04, 16:13
Medlem
Har du time machine igång så kan du enkelt återställa datorn till det läge innan det kraschade.
Citera
2015-02-04, 16:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hundranittiotre
Har du time machine igång så kan du enkelt återställa datorn till det läge innan det kraschade.

Jag har aldrig använt Time machine så det är tveksamt om det går.
Citera
2015-02-04, 17:00
Medlem
Littons avatar
Låter extremt konstigt att en krasch kan åstadkomma att en hel mapp med egna filer raderas.

Har du prövat att leta efter raderade filer? Alltså med hjälp av något undelete-program?
Citera
2015-02-04, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litton
Låter extremt konstigt att en krasch kan åstadkomma att en hel mapp med egna filer raderas.

Har du prövat att leta efter raderade filer? Alltså med hjälp av något undelete-program?

Jag vet, låter extremt märkligt.

Det som är ännu märkligare är att en hel mapp är borta, och sedan är det massa dokument borta i min jobbmapp fast några är kvar. Jag har försökt leta efter dem i något slags recovery program men inte hittat.
Citera
2015-02-04, 17:54
Medlem
Littons avatar
Värt att veta är att på Unix (FreeBSD under OS X) är allt en fil. För systemet så är även en mapp en fil. Detta har sina fördelar men även sina nackdelar.
Citera
2015-02-08, 14:24
Medlem
Varför filerna har försvunnit kan jag inte svara på men så länge dessa inte skrivits över med annan information ska du kunna återställa dem, så mitt tips är att inte göra så mycket med filsystemet så du skriver över dokumenten innan du återställt dem. Även om du inte kan se dem så finns informationen kvar..

Du kan testa med ex http://www.cleverfiles.com/se/ finns en gratis version att ladda ned alternativt hitta någon annan eller betala för bättre verktyg ex Data Rescue 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in