2015-02-04, 14:50
Medlem
Hej! I somras fick jag väldigt mycket problem med mag- och tarmkanalen. Hade då arbetat på mitt nuvarande jobb i nästan ett år. Jag är är timm-anställd på 8 t/v, dock har jag jobbat ca 25-30 under min anställning. Tillbaka till mina besvär, jag har fruktansvärt ont i magen och efter många undersökningar verkar jag nu fått konstaterat att jag har IBS, tog ganska lång tid med alla undersökningar... I höstas bad jag min chef om att få gå ned i tid eftersom jag hade så pass ont att jag inte klarade av att arbeta så pass mycket längre. så sedan hösten 2014 har jag arbetat 8-15 timmar i veckan. Fått ut ca 6-8 tusen i månaden... Tänkte höra lite om sjukförsäkring! Jag har anmält mig på försäkringskassan och fått hem papper jag ska fylla i dock har jag inte fått mitt sjukintyg än av läkaren. Kan jag fylla i och skicka in papprena eller bör jag vänta på intyget? Ska träffa min doktor om 2 veckor. Är väldigt osäker på hur jag ska fylla i också och hur beräknar dem hur mycket jag ska få ut? I papprena verkar det som att man endast ska fylla i hur man jobbar framöver och jag har ju bett om att få gå ned i tid så därför jobbar jag ju bara så mycket som jag klarar av just nu. Räknar de inte ut på nått sätt hur mycket man jobbat förgående år? Tänkt själv att jag ska jobba 15 timmar och få för 15, alltså 30 timmar (så som jag arb. tidigare) Sedan har jag även ett papper liggande hemma som jag fick för nästan ett år sedan tror jag. Detta papper är från AFA-försäkring och det står att jag kan få sjukförsäkring genom jobbet. Hur fungerar detta? Vem ska jag först och främst vända mig till? AFA eller Försäkringskassan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in