2015-02-04, 13:30
Medlem
vinterkrigares avatar
Tjena!
Vindrutetorkarna både fram och bak har slutat fungera efter att den främre torkaren mötte motstånd av ett tjockt lager snö som gled ned på rutan. Jag antog att det var en säkring som brändes (Styr både främre och bakre torkare). Efter bytt säkring så gick vindrutetorkaren fram en kvarts varv innan den dog igen. Säkringen såg inte bränd ut men bytte ändå, utan framgång.

Jag antar att det inte är fel på torkarmotorn eftersom den bara styr den ena vindrutetorkaren(?), och det är bägge som slutat fungera. Vet inte om det är värt att nämna men en kamrat drog vindrutetorkarna i ett annat läge innan jag bytte säkringen, utan framgång.

Jag vill helst inte lägga över 1000kr på att mekonomen ska undersöka den gamla skitbilen så hoppas att ni kan hjälpa mig diagnostisera den .
Citera
2015-02-04, 14:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterkrigare
Tjena!
Vindrutetorkarna både fram och bak har slutat fungera efter att den främre torkaren mötte motstånd av ett tjockt lager snö som gled ned på rutan. Jag antog att det var en säkring som brändes (Styr både främre och bakre torkare). Efter bytt säkring så gick vindrutetorkaren fram en kvarts varv innan den dog igen. Säkringen såg inte bränd ut men bytte ändå, utan framgång.

Jag antar att det inte är fel på torkarmotorn eftersom den bara styr den ena vindrutetorkaren(?), och det är bägge som slutat fungera. Vet inte om det är värt att nämna men en kamrat drog vindrutetorkarna i ett annat läge innan jag bytte säkringen, utan framgång.

Jag vill helst inte lägga över 1000kr på att mekonomen ska undersöka den gamla skitbilen så hoppas att ni kan hjälpa mig diagnostisera den .

De flesta bilar har bara en torkarmotor fram. Den ena torkaren är då monterad direkt på motorn och det går en stång till den andra torkaren. Så slutar bägge fungera så är det motorproblem.

Ett problem som jag haft en gång var att permanentmagneten i motorn lossnade när ungefär samma typ av överbelastning skedde. Jag lyckades limma fast magneten igen på rätt plats med epoxylim och det fungerade några år till.
Citera
2015-02-04, 15:14
Medlem
vinterkrigares avatar
Tack så mycket för svar! Jag ska kolla upp bägge, återkommer med resultat!

edit: nu när jag läste igenom igen så vill jag bara förtydliga. Torkarna har alltså slutat fungera både fram på vindrutan och bak på bakluckan efter överbelastningen. På golfen är det två torkarmotorer, en för vindrutan och en för bakluckan, så känns inte så trovärdigt att bägge slutar fungera samtidigt...?
Senast redigerad av vinterkrigare 2015-02-04 kl. 15:19.
Citera
2015-02-04, 16:10
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinterkrigare
Tack så mycket för svar! Jag ska kolla upp bägge, återkommer med resultat!

edit: nu när jag läste igenom igen så vill jag bara förtydliga. Torkarna har alltså slutat fungera både fram på vindrutan och bak på bakluckan efter överbelastningen. På golfen är det två torkarmotorer, en för vindrutan och en för bakluckan, så känns inte så trovärdigt att bägge slutar fungera samtidigt...?

Försök mäta om du har spänning fram till motorerna. Har du det så är det dom som olyckligtvis har gått samtidigt. Har du inte spänning så är det nåt elfel. Kolla noga så du inte har missat nån säkring.
Citera
2015-02-04, 17:07
Medlem
vinterkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Försök mäta om du har spänning fram till motorerna. Har du det så är det dom som olyckligtvis har gått samtidigt. Har du inte spänning så är det nåt elfel. Kolla noga så du inte har missat nån säkring.

Tack, det ska jag göra!
Citera
2015-02-05, 10:26
Medlem
TheHmms avatar
Lyssna om torkarmotorn låter... när du slår igång torkarna med spaken...

Det kan vara så enkelt att bulten som håller fast armen till torkarna till motorn har lossnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in