2005-09-26, 21:01
Medlem
Frangsters avatar
Kort och gott - Vad är korrekt uppförande enligt dig?
Citera
2005-09-26, 21:53
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frangster
Kort och gott - Vad är korrekt uppförande enligt dig?
När man beter sig precis som man vill. Endast då kan folk se ens inre.
Citera
2005-09-26, 21:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Korrekt. Ett ord som kan ha flera betydelser.

Korrekt i betydelsen enligt samhällets konventioner innebär väl att man inte snyter sej i gardinerna, fiser vid fina middagar, håller tal om man sitter till höger om värdinnan, vet vilken sked som skall användas till soppan - och liknande.

Korrekt i betydelsen att följa regelverket och göra exakt det som förväntas av en - kan man ju säga om tjänstemän (eller moderatorer på ett forum) - och då är det ju ett positivt ord. Även om det är lite tråkigt. En korrekt person kan inte förväntas bryta mot regler när detta krävs.

Korrekt i betydelsen levnadsregler - är ju om man behandlar människor så som de förtjänar. Att man uppträder hederligt och hedervärt (se min tråd om detta). Att man inte kör över folk, att man visar hänsyn och att man är en empatisk och vänlig person.

Så, tre betydelser som jag får direkt i huvudet när jag ser ordet.

Säkert finns det flera.
Citera
2005-09-26, 22:00
Medlem
När man snyter sig i bordsduken, skiter på toasitset eller i handfatet och när man sliter ut en hora.
Citera
2005-09-26, 22:09
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Korrekt. Ett ord som kan ha flera betydelser.

Korrekt i betydelsen enligt samhällets konventioner innebär väl att man inte snyter sej i gardinerna, fiser vid fina middagar, håller tal om man sitter till höger om värdinnan, vet vilken sked som skall användas till soppan - och liknande.

Korrekt i betydelsen att följa regelverket och göra exakt det som förväntas av en - kan man ju säga om tjänstemän (eller moderatorer på ett forum) - och då är det ju ett positivt ord. Även om det är lite tråkigt. En korrekt person kan inte förväntas bryta mot regler när detta krävs.

Korrekt i betydelsen levnadsregler - är ju om man behandlar människor så som de förtjänar. Att man uppträder hederligt och hedervärt (se min tråd om detta). Att man inte kör över folk, att man visar hänsyn och att man är en empatisk och vänlig person.

Så, tre betydelser som jag får direkt i huvudet när jag ser ordet.

Säkert finns det flera.
Eftersom trådskaparen har skrivit "Vad är korrekt uppförande enligt dig?" så kan man ju anta att han menar att han vill veta vad vi själva tycker är korrekt uppförande oberoende av samhällets regler. Så tolkade jag det hela iaf.
Citera
2005-09-26, 22:19
Medlem
Evaristos avatar
Att man delar sitt jaktbyte med resten av stammen enligt gängse hierarki.
Att man berättar om sin senaste huvudjakt på ett underhållande sätt vid lägerelden, samt låter huvudet hänga till allmänt beskådande ovanför sin dörr.
Att man gifter sig med fallna krigares hustrur om det behövs.
Att man respekterar och för vidare alla möjliga tabun som förfäderna hittat på.
Att man super sig lika drängfull som de andra när man har party på grillad spädgris och mäskliknande sörja.

Detta kan vara korrekt för en huvudjägare på Borneo. För egen del nöjer jag mig tills vidare med att vara hygglig, artig och belevad.
Citera
2005-09-26, 22:49
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Att man delar sitt jaktbyte med resten av stammen enligt gängse hierarki.
Att man berättar om sin senaste huvudjakt på ett underhållande sätt vid lägerelden, samt låter huvudet hänga till allmänt beskådande ovanför sin dörr.
Att man gifter sig med fallna krigares hustrur om det behövs.
Att man respekterar och för vidare alla möjliga tabun som förfäderna hittat på.
Att man super sig lika drängfull som de andra när man har party på grillad spädgris och mäskliknande sörja.

Detta kan vara korrekt för en huvudjägare på Borneo. För egen del nöjer jag mig tills vidare med att vara hygglig, artig och belevad.
Vad menar du med artig? Menar du artig enligt spelets alla regler eller artig enligt alla dina regler? Artighet borde ju kunna vara det man själv uppfattar som trevligt och bra beteende.
Citera
2005-10-06, 22:23
Medlem
bluebarts avatar
Att vara sjysst men ändå inte för "fjantig".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in