2015-02-04, 00:04
Medlem
KiteOnTiles avatar
Träffade några "gamla kristianstadsbor" i helgen på ett besök hos släkt i staden.
Det uppkom prat om ett gammalt dubbelmord i en villa i orten Öllsjö som ligger strax utanför staden. Detta skulle visst varit något riktigt fruktansvärt och begåtts med yxa enligt ryktet. Motivet troligen svartsjuka. Sägen påstår också att huset stått tomt i många år eftersom morden inte "ville försvinna" då fläckar från blod dök upp ständigt även efter renoveringar etc.

Har sökt på forumet och google mm men kan inte hitta ett dugg om dessa mord någonstans. Är det en skröna eller ligger det något i den här historian? Själv kan jag inte minnas något av detta. Är inte från Kristianstad men väl Skåne så jag tycker att detta borde varit något man hört talas om både i tidningar och lokalnyheter. Någon som vet?
Citera
2015-02-04, 22:20
Medlem
Stämmer. Svartsjukedrama. Har för mig att det manliga offret låg uppkopplad med dialysapparatur på natten när han fick armen avhuggen och förblödde. Så sades det i alla fall av en bekant till min mor som bodde där. Dessvärre är alla borta nu och jag har tyvärr glömt vad mördaren hette men han var journalist på en lokaltidning. Dog både kvinnan och mannen? Minns inte men bestialiskt var det.

PS Kom på namnet på gärningsmannen men sökning på det ger ingen träff. Lever han har han väl bytt namn. En kvinna med samma efternamn gravsattes 1982 i Kristianstad.
Senast redigerad av Ragata 2015-02-04 kl. 23:08.
Citera
2015-02-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ragata
Stämmer. Svartsjukedrama. Har för mig att det manliga offret låg uppkopplad med dialysapparatur på natten när han fick armen avhuggen och förblödde. Så sades det i alla fall av en bekant till min mor som bodde där. Dessvärre är alla borta nu och jag har tyvärr glömt vad mördaren hette men han var journalist på en lokaltidning. Dog både kvinnan och mannen? Minns inte men bestialiskt var det.

PS Kom på namnet på gärningsmannen men sökning på det ger ingen träff. Lever han har han väl bytt namn. En kvinna med samma efternamn gravsattes 1982 i Kristianstad.
Kan du dela med dig av namnet på GM så får vi se om nån annan hittar något?
Citera
2015-02-05, 18:36
Medlem
Märkligt att samma lilla ort har haft totalt tre mord inom ganska kort tid: Även Eva-Marie Strandelin-mordet 2004 begicks i samma ort. Om det var i samma hus som dubbelmordet kan man börja ana ugglor i mossen åt det ockulta hållet....
Citera
2015-02-05, 22:56
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras
Märkligt att samma lilla ort har haft totalt tre mord inom ganska kort tid: Även Eva-Marie Strandelin-mordet 2004 begicks i samma ort. Om det var i samma hus som dubbelmordet kan man börja ana ugglor i mossen åt det ockulta hållet....

Det var väl lite åt det hållet pratet gick men nej, det ska inte varit samma hus. Den avhuggna armen tycks vara något som alla minns. Det jag fick höra var dock att han fått den kapad när han tog telefonen för att ringa hjälp. Men att ligga fjättrad vid en dialysapparat och bli anfallen låter ju ännu mera vidrigt. Kvinnan ska ha slagits i huvudet. Och ja, båda avled.

Jag har dock ingen bekräftad info överhuvudtaget då jag inte hört talas om detta tidigare så hur det gick till kan bara ses som spekulationer. Hade varit intressant med mer fakta.
Citera
2015-02-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Kan du dela med dig av namnet på GM så får vi se om nån annan hittar något?

Nej.
Senast redigerad av Ragata 2015-02-05 kl. 23:30.
Citera
2015-02-05, 23:20
Medlem
Citat:
Jag är rätt säker på att det var så att mannen dödade sin (ex-?)hustru och hennes nye man. Kanske hade paret barn? Känns väldigt onödigt att nämna namn av den anledningen. Kvinnan som gravsattes 1982 var i alla fall född 1954. 28 år alltså. Det kan knappast vara någon annan än den mördade kvinnan, och mordet bör ha inträffat detta år.
Menar du att pga. att dubbelmördaren eventuellt har släktingar kvar (de som han inte mördat ) så ska du skydda honom från att stå här med sitt namn för detta oåterkallelliga brott?
Citera
2015-02-06, 00:37
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

Paret var fortfarande gifta när mordet skedde. De hade ett barn. Gärningsmannen lever fortfarande, men både han och barnet har bytt till ett svenskklingande efternamn. I 1990 års folkbokföring (8 år efter mordet) så bor pappan och barnet tillsammans. Himla skoj för ett litet barn att tvingas växa upp med sin mammas mördare.....

(Normalt sett har jag inga som helst problem med att hänga ut mördare, men eftersom jag har plockat fram namnet med hjälp av uppgifter som du har lagt ut i tråden så respekterar jag att du inte vill att namnet ska läggas ut.)
Citera
2015-02-06, 10:42
Medlem
KiteOnTiles avatar
Fick ett pm igår kväll av någon som inte vill råka outa sig. Jag fick också lite förhållningsregler från personen om vad jag fick skriva vilket jag kommer att respektera. GM: var alltså polskättling men personen visste inte vad han hette i förnamn eller efternamn, ålder idag 60-65. Huset ifråga stod mycket riktigt tomt länge och användes en tid som replokal åt lokala förmågor. Hur det ser ut idag eller om någon bor där visste inte vederbörande, inte heller adressen.

Vederbörande kände däremot till hans bror som också bodde i Kristianstad vid tiden för händelsen och troligen gör fortfarande. Rötter ska finnas i Mellansverige eftersom broderns dialekt inte är skånsk. Efternamnet däremot stämmer inte med någon som gravsatts i Kristianstad under 1982 enligt de uppgifter som Ragata gett oss. Naturligtvis kan även brodern bytt namn till något annat polskt släktnamn eller gjort en omskrivning/förkortning av efternamnet. Därför känns det heller inte relevant att lägga ut något av denna info.

Det som fortsätter att förvåna mig är att det informationen kring händelsen är obefintlig. Ett dubbelmord med yxa borde ju vara stora nyheter och väldigt omskrivet. Dylika dåd hör ju inte till vanligheterna och man tycker att det även borde förts över till internet av kriminalhistoriskt intresserade personer. Men inget står att finna.

Vi kan ju dock konstatera att det bevisligen har hänt och om någon har uppgifter man inte vill lämna i tråden går det bra att skicka pm. Jag kommer inte att lägga ut ett skvatt ifall uppgiftslämnaren inte önskar det.
Senast redigerad av KiteOnTile 2015-02-06 kl. 10:49.
Citera
2015-02-06, 19:11
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Fy faen vilken hemsk människa denne yxmördare måste vara! Han förtjänar verkligen att outas om han lever
Citera
2015-02-07, 13:11
Medlem
Giftpennans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaskras

Nej det är inte samma hus. Eva-Marie bodde på Skanslinjevägen 16 (2004). Dubbelmordet (1982)inträffade på Handbollsgatan (bland de sista husen på höger sida), nära återvändsgränd. Vet inte hur det ser ut idag.

Paret hyrde huset av L*rs *sk (*=a). Det stämmer att det stod tomt ett tag. Svårt att hyra ut igen, med tanke på vad som hänt i huset.

Tipsaren sa att det skulle vara en 40-årig jugoslav som jobbade som styckare. Han skulle inte använt en yxa, utan ett verktyg som används vid styckning.

Det stämmer att hans bror bodde i Kristianstad, från en annan tipsare.
Citera
2015-02-07, 15:49
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giftpennan
Nej det är inte samma hus. Eva-Marie bodde på Skanslinjevägen 16 (2004). Dubbelmordet (1982)inträffade på Handbollsgatan (bland de sista husen på höger sida), nära återvändsgränd. Vet inte hur det ser ut idag.

Paret hyrde huset av L*rs *sk (*=a). Det stämmer att det stod tomt ett tag. Svårt att hyra ut igen, med tanke på vad som hänt i huset.

Tipsaren sa att det skulle vara en 40-årig jugoslav som jobbade som styckare. Han skulle inte använt en yxa, utan ett verktyg som används vid styckning.

Det stämmer att hans bror bodde i Kristianstad, från en annan tipsare.

Huset ligger närmare bestämt på Handbollsgatan 2. Men gärningsmannen var inte jugoslav, han var född i Sverige och hade polska föräldrar. I ett annat inlägg i tråden står det att han var journalist på en lokaltidning, jag vet inte om det stämmer. Efter mordet bytte han sitt polska efternamn mot ett hitte-på namn som låter svenskt. Även hans son och sonhustru bär detta namn. Brodern bor fortfarande i Kristianstad, men har ett annat polskt efternamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in