Jag har en fabriksny vit bil som jag började köra med i torsdags förra veckan. Nu har jag märkt att det är bruna smutsfläckar kring hjulen och på bakdörrarna som inte går att få bort hur fan jag än gör. Observera att detta är smuts och inte rost eller något annat, jag har köpt olika tvättprogram, tvättat i ett sånt där gör det själv bås, skrubbat med borstarna, avfettat skiten, men smutsen försvinner inte!
Om jag drar riktigt hårt med fingret så förflyttar sig smutsen dit jag drar med fingret men dock försvinner den inte, så det sitter inte "fast".
Vad är det för slags smuts egentligen? Bor i Stockholm och kör ofta i slaskiga miljöer på bland annat motorvägar och i innestan.
Vad kan jag göra? Det är otroligt fult på en sån ny, blank fin vit bil.
Prova "prick bort" är en sprayflaska som finns på mackar lite varstans, exempelvis okq8 eller statoil. Tycker den är strået vassare än vanligt avfettningsmedel. Fungerar fint för mej
Jag har en fabriksny vit bil som jag började köra med i torsdags förra veckan. Nu har jag märkt att det är bruna smutsfläckar kring hjulen och på bakdörrarna som inte går att få bort hur fan jag än gör. Observera att detta är smuts och inte rost eller något annat, jag har köpt olika tvättprogram, tvättat i ett sånt där gör det själv bås, skrubbat med borstarna, avfettat skiten, men smutsen försvinner inte!
Om jag drar riktigt hårt med fingret så förflyttar sig smutsen dit jag drar med fingret men dock försvinner den inte, så det sitter inte "fast".
Vad är det för slags smuts egentligen? Bor i Stockholm och kör ofta i slaskiga miljöer på bland annat motorvägar och i innestan.
Vad kan jag göra? Det är otroligt fult på en sån ny, blank fin vit bil.
Mvh
Avfettning på en ny bil? tror jag inte är så bra. men har inga råd hur du skall få bort skiten.
Asfaltsfläckar/tjärfläckar, ett riktigt kraftigt avfettningsmedel kan hjälpa att få bort dem.
Du måste låta det verkar i 10 min typ och sedan tvätta bilen.
Alternativt så lämnar du in bilen på rekond så tar firman bort dem.
Finns en till lösning men då bilen är så pass ny så vill du nog inte använda den, det är iaf att ta lacknafta på en trassa och sedan försiktigt gnugga på fläckarna och tvätta bilen direkt efter, bra metod på en gammal skitbil inget man gör på en ny.
Man skall _aldrig_ tvätta i en automat med borstar och man skall definitivt ALDRIG använda borsten i sådana där gör det själv anläggningar. Du förstör lacken något så kopiöst.
Men det låter som asfalt. Köp Lahegas "Asphalt off" så är problemet borta.
Lika löser lika säger man, ett petroleumbaserat avfettningsmedel löser upp tjära och fett.
All miljöavfettning osv är ungefär lika bra på att lösa upp sånt som vanligt vatten.
Vill det sig inte ändå så kan du ta lite lacknafta/tinner eller Diesel på en mjuk trasa och torka med, men då försvinner också eventuellt Vax som bilhandlaren lagt på.
Till att börja med, notera att kallavfettning som är vad du ska använda, ska läggas på en torr bil. Annars fungerar det inte. Det ska som sagt verka 5 minuter cirka, eller lite mer. Man brukar se när skiten börjar släppa.
Knata in på mekonomen eller ok och köp Turtle-wax Prewash-t avfettning. Det finns billigare och bättre, men jag tycker det är en av få turtle-wax produkter värda att köpa och den finns som sagt i vanliga affärer. Lägg på och låt verka, eventuellt kan du försiktigt ta lite på smutsen efter 5 minuter (inte skrubba) med fingret och se om den löst upp sig. Spola av, schamponera med mycket vatten och torka av bilen med något slags Microfiberduk eller ett sämskskinn.
Till att börja med, notera att kallavfettning som är vad du ska använda, ska läggas på en torr bil. Annars fungerar det inte. Det ska som sagt verka 5 minuter cirka, eller lite mer. Man brukar se när skiten börjar släppa.
Knata in på mekonomen eller ok och köp Turtle-wax Prewash-t avfettning. Det finns billigare och bättre, men jag tycker det är en av få turtle-wax produkter värda att köpa och den finns som sagt i vanliga affärer. Lägg på och låt verka, eventuellt kan du försiktigt ta lite på smutsen efter 5 minuter (inte skrubba) med fingret och se om den löst upp sig. Spola av, schamponera med mycket vatten och torka av bilen med något slags Microfiberduk eller ett sämskskinn.
Du glömde det viktigaste. Har man tagit bort vaxskiktet måste man lägga på ett nytt, annars blir det totalskit av allt.
Vänta till i vår o ta en heldag med lackcleaner samt vax. Just nu är det bara att spola av bilen o erkänna sig besegrad av vädret. Får du bilen ren i tvätthallen är den lika skitig när du kommer hem.
Man skall _aldrig_ tvätta i en automat med borstar och man skall definitivt ALDRIG använda borsten i sådana där gör det själv anläggningar. Du förstör lacken något så kopiöst.
Men det låter som asfalt. Köp Lahegas "Asphalt off" så är problemet borta.