Citat:
Ursprungligen postat av
Sextioplus
Oavsett vad du och jag diskuterar här så tror jag att den stora svenska dumheten(floskel?) sakta kommer att frätas bort av de senaste och kommande 4-5 årens händelser. Terrorister från våra förorter härjar i hela världen. Fler bomber exploderar och fler skjuts ihjäl per kapita än någonstans i den utvecklade världen. Det kommer att ta kål på naiviteten och DET ÄR DEN STORA VINSTEN.
Världen blir bara bättre och bättre. Däremot upplever jag personligen att Sverige blir sämre och med fasa gissar jag mig till hur det kommer se ut om 20-år. Stryker jag mina personliga känslor och då oavsett de positiva och de negativa gällande mitt land och samhälle, står jag främst på barnens sida. Det gäller oavsett vilka barn, åtminstone hittills och att Sverige ska ha ett fungerande barnskydd är prioriterat ämne för mig. Ja vi kommer ha andra problem än tidigare och mycket har folk blundat för. Nazister i Sverige har exempelvis fått överdrivna proportioner i debatterna eftersom folk som mottog hat inte ville se sådant från andra håll o det är allt tystare ju mer näthatet exploderat. För hat är hat oavsett hur den som hatar identifierar sig. Jag har dock aldrig varit rädd för nazister och jag är lika lite rädd för islamister. Jag ser extremism som ett naturligt samtidsfenomen iom globalisering och därmed svårare för länder i fred att hålla ifrån dem. Vill folk ha ihjäl en, kommer de alltid hitta på en ursäkt för att legitimera sådana känslor. Självklart vill jag leva men jag är inte och har inte varit rädd för de här muslimska idéerna. De färgar inte min syn på mitt liv, land och samhälle. Som kristen svensk är det omöjligt att inte protestera mot att människor vill lämna de här barnen åt fasansfulla öden. Du behöver inte oroa dig så mycket eftersom ditt liv är farligare till vardags än vad du riskerar att dö i terrorattack och även om jag inte är särskilt praktiserande, insatt som kristen så är jag sannolikare en måltavla som kallar mig kristen, än vad någon anonym människa som har svårt med förändringar (inget illa med det då vi alla behöver anpassa oss). Om du bara ligger lågt och inte tycker så mycket, riskerar du inte heller något. Och förövrigt så är det muslimer själva som lever som mest utsatta när det dyker upp extrema grupper inom islam. Jag diskuterar barnen här, inte så mycket rädslan. Det blir som att lyssna på hon Dominka Peczynski
de är ett hot mot mig... (gällande rasism) Allt ont i ett samhälle cirkulerar inte kring en fråga eller individers rädslor även om de givetvis är förståeliga. Det finns fler aspekter och perspektiv.När det gäller så har människor alltid anpassat sig till extrema förhållanden också. Din fruktan innan är värre än när det är verkligt.