2015-02-03, 21:49
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Jag har det installerat på Ubuntu 14.04 64-bit. Fungerar i Firefox. Krävdes dock lite pill med libbar som saknades IIRC.

Synd bara att BankID snart inte kommer att fungera längre på Linux.
Citera
2015-02-04, 11:24
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Synd bara att BankID snart inte kommer att fungera längre på Linux.
Japp. Lyckligtvis behövs det sällan: bara för de gånger man behöver signera något. Den vanliga bankdosan utan sladd funkar ju för att logga in på banken, vilket iaf jag gör betydligt mer frekvent.

När BankID försvinner får jag väl installera mobilt BankID i en virtuell Android-enhet istället.

Känns inte som att utvecklingen går framåt TBH. :P Men finansbranschen är la den sektorn som staten stramar åt hårdast, så förvånar mig inte att bankerna erbjuder skitlösningar.
Citera
2015-02-10, 10:31
Medlem
Hej! Jag jobbar på Finansiell ID Teknik BID AB som är ansvariga för BankID lösningen.

Frågan är hur ni hade tänkt lösa en version lanserad för Linux då alla linuxbaserade OS skulle behöva egna versioner? Tidigare har det fungerat att ha en version för de flesta linuxbaserade operativsystemen, men med de nyare versionerna av BISP, dvs 6.0.1> så behövs det skräddarsydda versioner för olika OS.

Hittar ni folk som gör detta gratis, utan att sätta säkerheten på spel, så är ledningen inte omöjliga.

Om inte annat, så är ju ett MBID säkrare än på datorn.
Citera
2015-02-10, 15:52
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NetherPanda
Hej! Jag jobbar på Finansiell ID Teknik BID AB som är ansvariga för BankID lösningen.

Frågan är hur ni hade tänkt lösa en version lanserad för Linux då alla linuxbaserade OS skulle behöva egna versioner? Tidigare har det fungerat att ha en version för de flesta linuxbaserade operativsystemen, men med de nyare versionerna av BISP, dvs 6.0.1> så behövs det skräddarsydda versioner för olika OS.

Hittar ni folk som gör detta gratis, utan att sätta säkerheten på spel, så är ledningen inte omöjliga.

Titta på Fribid, https://fribid.se/. Jag tror upphovsmakarna av Fribid skulle mer än gärna jobba "gratis" för att utveckla en fungerande BankID för GNU/Linux eller att ni vägleder de till att få ett fungerande FriBid-klient.
Citera
2015-02-11, 12:52
Medlem
Kapten Kagges avatar
Citat:

Alla distributioner behöver inte alls egna versioner. Det vanliga är att man ger ut en version för Ubuntu och sedan får andra distributioner göra vad de behöver för att det ska fungera för dem.

Det kan vara lämpligt att vara flexibel med användarlicensen så att den ger tillåtelse för andra distributioner att paketera om det vid behov.
Citera
2015-02-19, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Kagge
Alla distributioner behöver inte alls egna versioner. Det vanliga är att man ger ut en version för Ubuntu och sedan får andra distributioner göra vad de behöver för att det ska fungera för dem.

Det kan vara lämpligt att vara flexibel med användarlicensen så att den ger tillåtelse för andra distributioner att paketera om det vid behov.

Problemet med Finansiell ID Teknik är ju att de/vi vill hålla monopol på tjänsten. Om vi släpper en öppen källkod eller dylikt, så blir det ju helt plötsligt inte bara ett öppet program, utan vi behöver också då supportera "hemmasnickeri".
Citera
2015-02-20, 00:21
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Problemet med Finansiell ID Teknik är ju att de/vi vill hålla monopol på tjänsten. Om vi släpper en öppen källkod eller dylikt, så blir det ju helt plötsligt inte bara ett öppet program, utan vi behöver också då supportera "hemmasnickeri".
make it happen. vi behöver bra bankid support till linux. ge bara support till ubuntu så löser det sig.
Citera
2015-02-20, 01:13
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:

Jag som trodde att det var Canonical och Red hat som höll i supporten om man tecknar supportavtal vill säga?!
Citera
2015-04-01, 20:55
Medlem
lobstoks avatar
Snälla någon: Går in på minbank.se och klickar sedan logga in med mobil bankid och då

Firefox doesn't know how to open this address, because one of the following protocols (bankid) isn't associated with any program or is not allowed in this context.

Har funkat innan
Hjälpar inte att stänga av adblock

Fix?
Citera
2015-04-02, 10:23
Medlem
Väldigt konstigt tycker jag att de tar bort istället borde de lägga till en unix klient för att jag har hört från kollegor att det är det säkraste operativsystemet.
Citera
2015-04-09, 06:39
Medlem
Cutenesss avatar
Numera om man har en smartphone, med antingen Android, iOS eller Windows Phone, kan man använda sig utav Mobilt BankID istället.

Men jättetråkigt att de ska sluta stödja Linux. Lite så känns det om man även är en Windows Phone-användare i dessa dagar - men på den fronten är det mer uppåt än nedåt.
Citera
2015-04-09, 06:45
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:

Som han ovan skriver så behövs inte en version till varje dist. Släpp till den vanligaste disten så jobbar sig de andra runt problemet. Man behöver inte ha källkod för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in