2015-02-02, 01:18
Medlem
NextGenAthletes avatar
Nu är det så att jag är trött på att min kosthållning skapar absurda mängder gaser, vilkas frisläppande kan få självaste satan att skaka i sina knän.

Dimetikon Meda 200 mg fungerar utmärkt för att råda bot på detta. Tar 3-4 st om dagen och den bomb som ständigt har hotat med att brisera har nu desarmerats.

Finns det några negativa effekter av att äta denna medicin över en mycket lång tidshorisont? Bipacksedeln uppger att det ej finns några kända biverkningar av medicinen. Jag vill aldrig separeras från min nyfunna kärlek.
Citera
2015-02-02, 01:35
Medlem
NextGenAthletes avatar
En till sak! Förpackningen förordar 3-4 st kapslar dagligen eller enligt föreskrift. Denna dosering ska alltså lilla Lisa tåla. Då är det väl inte mer än rimligt att jag i egenskap av styrkelyftare kan ta några extra? Jag väger 93 kg och äter omkring 4200 kcal/dag. Då behöver man lite extra, stämmer inte det?
Citera
2015-02-02, 06:14
Medlem
Plastbunkers avatar
De studier som finns att tillgå visar att vid rekommenderade doser så tas inte Dimetikon upp. Oavsett storlek på dig eller lilla Lisa så blir inte GI-kanalen särskilt mycket större. Håll dig därför till rekommenderade dosen så ska det troligen gå bra. Vid rekommenderad dos kan man inte påvisa att Dimetikon tas upp och således är det relativt biverkningsfritt.
Citera
2015-02-02, 15:11
Medlem
NextGenAthletes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
De studier som finns att tillgå visar att vid rekommenderade doser så tas inte Dimetikon upp. Oavsett storlek på dig eller lilla Lisa så blir inte GI-kanalen särskilt mycket större. Håll dig därför till rekommenderade dosen så ska det troligen gå bra. Vid rekommenderad dos kan man inte påvisa att Dimetikon tas upp och således är det relativt biverkningsfritt.

Tack, min son. Med tanke på den mängd mat som jag äter så misstänker jag dock att mitt mag- och tarmsystem visst är av en helt annan kaliber. Och det behövs väl mer medicin för att "avgasa" 4200 kcal än låt säga 1800 kcal?
Citera
2015-02-02, 19:38
Medlem
lithionits avatar
det är ett ganska harmlöst läkemedel.

Men eftersom du har såna gasbesvär kanske det vore bra att försöka göra något åt kosten och se om kostförändringar kan göra du får minskade besvär och inte behöver medicinera med dimetikon dagligen.
Citera
2015-02-02, 19:58
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NextGenAthlete
Tack, min son. Med tanke på den mängd mat som jag äter så misstänker jag dock att mitt mag- och tarmsystem visst är av en helt annan kaliber. Och det behövs väl mer medicin för att "avgasa" 4200 kcal än låt säga 1800 kcal?

Du har troligen rätt. Men du skrev tidigare att då du äter den rekommenderande maxdosen så är du tämligen symtomfri. Varför äta mer medicin än du behöver?
Citera
2024-07-06, 21:27
Medlem
Vad är din erfarenhet av Dimetikon?

Vad är din erfarenhet av Dimetikon?

Är det skadligt för tarmen att ta det varje dag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in