Skönt att höra att jag inte är ensam om detta sätt att tina upp fisk på och, ja, jag kommer att äta upp fisken.
Men för att göra min medmänskliga plikt vill jag avråda er andra från att tina upp fisk eller kött i rumstemperatur eller varmt vatten. Anledningen är att ytan av fisk/köttbiten kommer att bli varm ganska snabbt. Och så fort temperaturen når över 4 plusgrader börjar bakterierna som alltid finns i rå fisk och kött att multiplicera sig i en rasande fart. Fine kanske vissa tänker? Jag steker ihjäl dessa. Problemet är bara det att gifterna som bakterierna bildar går inte att steka bort. Nu vet ni det och nu vet jag att jag kan äta min fisk i lugn och ro utan några ödesdigra hälsokonsekvenser, då det trots allt bara var en timme och troligen hade yttemperaturen precis passerat 4 grader misstänker jag. Men jag kommer aldrig tina upp någon fisk eller kött i rumstemperatur igen, det kan vara väldigt farligt, särskilt om det är längre än 2 timmar. Istället är det kylskåp över natten, mikrovågsugn, steka det fruset, eller kallvatten som gäller för att tina upp fruset rått kött/fisk.
"Thawing. Plan ahead; defrost fish overnight in the refrigerator. This is the best way to thaw fish to minimize loss of moisture. A one-pound package will defrost within twenty-four hours. Never defrost seafood at room temperature or with hot or warm water as bacteria on the surface will begin to multiply."
http://web.uri.edu/foodsafety/seafoo...-need-to-know/