• 1
  • 2
2015-02-01, 13:01
Medlem
Tsilaicoss avatar
Om man har tinat upp inpacketerad laxfilé i rumstemperatur någon timme och sedan stekt denna på ett gediget sätt. Är det lugnt att äta då? Jag har redan ätit en av fyra matlådor för cirka fem dagar sedan. Fick inga besvär då. Sedan sökte jag angående det här med upptining och läste att det var en väldigt dålig idé, då bakterierna i laxen aktiveras redan vid fyra plusgrader och ytan på filén tinar ju snabbare upp än insidan. Det är dock oklart om temperaturen på ytan översteg fyra grader. Den genomfrusna laxen låg bara i en timme i rumstemperatur.

Jag hatar att slänga mat. Vågar man äta de resterande tre matlådorna (som är infrusna) om jag kunde äta den första utan några som helst besvär? Eller borde det slängas?
2015-02-01, 13:03
Medlem
Dr.Booms avatar
Jag äter lax tinad i rumstemperatur hela tiden, du behöver inte oroa dig
2015-02-01, 13:16
Medlem
Bara att käka. Jobbade på en restaurang tidigare där vi tinade lax, räkor genom att lägga det inne i diskmaskinen.
2015-02-01, 13:16
Medlem
Klarabella79s avatar
Tinar alltid lax,kött, kyckling i rumstemeratur. Tillagar det så fort det tinat upp. Gjort så i alla år och varken vi eller barnen har blivit sjuka
2015-02-01, 13:18
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Du är orolig för att du blir sjuk när du gör precis som man ska göra? herregud.
2015-02-01, 13:20
Medlem
minhembiogubbes avatar
Varför orolig när du gjorde det på det mesta korrekta sättet som finns?
Vad spelar det för roll på vilket sätt du tinar upp den om du ändå steker den korrekt?
2015-02-01, 13:37
Medlem
Tsilaicoss avatar
Skönt att höra att jag inte är ensam om detta sätt att tina upp fisk på och, ja, jag kommer att äta upp fisken. Men för att göra min medmänskliga plikt vill jag avråda er andra från att tina upp fisk eller kött i rumstemperatur eller varmt vatten. Anledningen är att ytan av fisk/köttbiten kommer att bli varm ganska snabbt. Och så fort temperaturen når över 4 plusgrader börjar bakterierna som alltid finns i rå fisk och kött att multiplicera sig i en rasande fart. Fine kanske vissa tänker? Jag steker ihjäl dessa. Problemet är bara det att gifterna som bakterierna bildar går inte att steka bort. Nu vet ni det och nu vet jag att jag kan äta min fisk i lugn och ro utan några ödesdigra hälsokonsekvenser, då det trots allt bara var en timme och troligen hade yttemperaturen precis passerat 4 grader misstänker jag. Men jag kommer aldrig tina upp någon fisk eller kött i rumstemperatur igen, det kan vara väldigt farligt, särskilt om det är längre än 2 timmar. Istället är det kylskåp över natten, mikrovågsugn, steka det fruset, eller kallvatten som gäller för att tina upp fruset rått kött/fisk.

"Thawing. Plan ahead; defrost fish overnight in the refrigerator. This is the best way to thaw fish to minimize loss of moisture. A one-pound package will defrost within twenty-four hours. Never defrost seafood at room temperature or with hot or warm water as bacteria on the surface will begin to multiply."
http://web.uri.edu/foodsafety/seafoo...-need-to-know/
Senast redigerad av Tsilaicos 2015-02-01 kl. 13:40.
2015-02-01, 13:55
Medlem
Alla amerikanska råd skall man ta med en nypa salt. Detta är landet där motorsågar har dekaler som visar att man inte skall såga sig i benet. De tar till åt det säkra håller, helt enkelt för att folk tenderar att göra idiotiska saker.

I teorin stämmer det att bakterier börjar växa. I praktiken hinner inget hända på ett par timmar om det var en tidigare hygieniskt hanterad råvara.

Hela mänskligheten skulle ha dött ut många gånger om, ifall det var så farligt.
2015-02-01, 16:36
Medlem
lithionits avatar
det rörde sig om så väldigt kort tid att det till 99,9% borde vara helt ofarligt.

Det man däremot skall vara försiktig med gällande lax är all form av inlagd lax, varesig gravad eller rökt om de förvaras på ett felaktigt sätt eller är felaktigt tillagade så finns risk att botulismförgiftning kan uppstå.
2015-02-01, 21:16
Medlem
Nicke1234s avatar
Inga problem alls! Hur hade du annars tänkt att du skulle tina den?
2015-02-04, 15:15
Medlem
Tänkte du steka laxen otinad? Tror det blir svårt att få det tillräckligt lagad utan att bränna den.

När det gäller gifter från bakterierna, så är de mycket mycket mindre än gifterna som finns i själva laxen(bla kvicksilver, pcb mm). Det är också mindre än de gifter som du får när du äter konventionell frukt och grönt.

Så med andra ord, så kan du lugnt äta fisken så länge du lagar de tillräckligt och de ej stått i rumstemperatur i flera dygn.
2015-02-04, 17:16
Moderator
fredrik686s avatar
Frågeställningen är inte medicinsk, vi testar i mat istället.

Medicin och hälsa --> Matlagning och metoder
/Moderator
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in