• 1
  • 2
2015-02-01, 19:06
Medlem
rotfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Ja och kan den inte existera sjlvstndigt s r det ngot skapat och drfr r tiden ett phittat faktum.
Vi vet att det tar ca 3 minuter i mikron fr att vatten och havre ska bli grt.
Vi vet att om vi stter en potatis i jorden p vren s har det vxt fram massa potatisar under jorden till sommaren
Vi vet att vi mnniskor frndras bda fysiskt och psykiskt ju mer tiden gr.
Osv. osv....

Med det sagt s r det sant att tiden r phittat. Men samtidigt frklarar det ett fenomen. Det r ett faktum att det krvs tid fr naturens alla processer. Tid r ngot som finns vilket ingen kan ndra p. Vad man vljer att kalla det r en annan femma.
Citera
2015-02-01, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Vi vet att om vi stter en potatis i jorden p vren s har det vxt fram massa potatisar under jorden till sommaren
Osv. osv....

Med det sagt s r det sant att tiden r phittat. Men samtidigt frklarar det ett fenomen. Det r ett faktum att det krvs tid fr naturens alla processer. Tid r ngot som finns vilket ingen kan ndra p. Vad man vljer att kalla det r en annan femma.

Gillar ditt inlgg. Tid betyder med andra ord frndring. Om det inte fanns tid, p ngot stt innan tiden brjade g framt, d mste ju allt sttt stilla och tiden skulle sledes aldrig kunna brja?
Citera
2015-02-01, 20:01
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Gillar ditt inlgg. Tid betyder med andra ord frndring. Om det inte fanns tid, p ngot stt innan tiden brjade g framt, d mste ju allt sttt stilla och tiden skulle sledes aldrig kunna brja?

Det r dessutom mjligt att tiden gr olika fort fr olika medvetanden. Vissa tycker tiden gr jttefort och de blir 90 r p bara ngra dagar (knns det som). Andra ojar sig fr att tiden gr super lngsamt nr de vntar p att bli 18 r och f krkort.
Citera
2015-02-01, 20:07
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Det r dessutom mjligt att tiden gr olika fort fr olika medvetanden. Vissa tycker tiden gr jttefort och de blir 90 r p bara ngra dagar (knns det som). Andra ojar sig fr att tiden gr super lngsamt nr de vntar p att bli 18 r och f krkort.

Det r vl vanligen s att man tycker att tiden gr lngsamt i brjan av livet och sedan fortare ju ldre man blir.
Citera
2015-02-01, 20:29
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det r vl vanligen s att man tycker att tiden gr lngsamt i brjan av livet och sedan fortare ju ldre man blir.

Ja det r ett rimligt antagande. Unga har mer hjrnaktivitet och upplever tiden som lngsammare p grund av detta. Ju mer aktiv en mnniska r och ju mer fokuserad, desto lngsammare verkar tiden g.

Frgan r d om vi ldras lika snabbt som vi upplever det? En ung mnniska och en gammal mnniska har frmodligen samma livsmngd, och lever man intensivt och fokuserat ( upplever tiden lngsammare ) frbrukas denna mngd "snabbare" relativt andra jmfrelseobjekt.

Skulle jag g i dvala och inte agera kanske jag hypotetiskt skulle leva lite lngre n andra mnniskor, p grund av att aktiviteten i cellerna inte behver vara s hg
.

En person som brinner klart och ljust kanske brnner ut sig tidigare i livet och inte lever s lnge som jmfrelse.

Senast redigerad av Hull 2015-02-01 kl. 20:32.
Citera
2015-02-01, 20:37
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Om jag blir av med mitt ganska minimala magnmunsbrck och fr vrigt har lika bra gener som de flesta slktingar blir jag nog 100 r. Sedan om jag har lust att bli s gammal r en annan frga.
Citera
2015-02-01, 22:29
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotfrukt
Osv. osv....

Citat:

Exakt men ponera att du inte har en micro utan lter havret frsa i sanden. D hittr du p tid genom att med en skopa grva ett stort hl i sanden fr att du vet att efter 300 skopor s r det klart. Det gr mig fundersam till tid och hur vi uppfattar tid hr men i en annan galax kanske annorlunda, i den galaxen kanske vi inte har mtt att mta tid med. Jag vill sga att tid finns just fr att rost, svamp osv tr p landskap, byggnader, allt bryts med "tidens tand" ner. Ponera merkurius dr jag frstr (eller r det en annan planet jag tnker p?) I alla fall s har du karg sandken med extrem hetta dr luften str still och ingen chans till liv finns. Ingen frndring kan ske, finns d tid dr?

Otroligt intressant mne. Vad r tid frutom en relation till rytm?
Citera
2015-02-01, 23:38
Medlem
En annan sak jag tycker man kan stta i konceptet till "tid finns fr att vi uppfan den" r frgan: vgde saker inget innan vi uppfann vikter? Det blir lite samma sak eller?
Citera
2015-02-02, 00:07
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
En annan sak jag tycker man kan stta i konceptet till "tid finns fr att vi uppfan den" r frgan: vgde saker inget innan vi uppfann vikter? Det blir lite samma sak eller?

Vikt fanns inte. Massa fanns. Ett sklpund eller ett kilogram r ju phittade.
Citera
2015-02-02, 12:17
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:

Utan gravitation finns ju inte vikt... Eller?
Citera
2015-02-02, 12:23
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrcarlsson
Utan gravitation finns ju inte vikt... Eller?

Stmmer. Dremot finns som sagt massa. Vr fysiklrare i gymnasiet var en trkig typ men duktig. Bland det frsta han lrde oss var skillnaden p vikt och massa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in