Citat:
Ursprungligen postat av
Stakeholder
Nationalekonomen Tino Sanandaji reder ut stora tillväxtbluffen i sin blogg
http://www.tino.us/Vad tror ni?
Jag tror att den här kulturberikaren behöver få stöd för sina teser från några av sina etniskt svenska kollegor för att uppnå en nivå av gedigen trovärdighet. Inte för jag menar att svenskar med invandrarbakgrund skulle vara mindre välutbildade rent generellt, men risken finns nog att den här exotiska ekonomen blir bemött med en hel del skepsis från de etniska svenskarna.
Synd att man i trådstarten inte lyckades att få med några kommentarer från några välkända ekonomer. Det hade underlättat en hel del för individer av min kaliber, som har svårt att få ihop att ett plus ett blir två. Att man med statistik kan bevisa nästan vad som helst, gör inte saken direkt enklare. Att jag dessutom i en annan tråd fick höra att BNP skulle vara ett dåligt sätt att mäta välstånd*, gör det hela ännu mer komplicerat.
Det jag kan tycka är att den här nysvensken oftast har en benägenhet att vilja trycka ner svensken. Kanske att den här babben känner sig förmer, eller så grundar sig hans förtalsliknande analyser av den svenska ekonomin blott på dåligt självförtroende. Där han har sitt ursprung är ekonomin riktigt dålig, så vadå och komma hit och gapa och skrika och bära sig illa åt i det land som gett honom ett nytt hem. Snacka om att vara otacksam.
Hur var det nu Åkesson så vackert sjöng i plenisalen?
Blir man japan varför man åkt med tunnelbanan i Tokyo? Detsamma gäller för den här blatte-ekonomen, som hur han än försöker att bli svensk alltid kommer att betraktas som en utomjording. Och det vet han om. Frågan är hur mycket han lider av sitt hudfärgshandikapp.
*Jag citerade Tino Sanandajis uträkningar om Sveriges BNP och fick hela svärmen av flashbackrasister efter mig, som lik en folkilsk terrier försökte hugga mig i benet.