2015-01-31, 13:32
Medlem
Stakeholders avatar
Nationalekonomen Tino Sanandaji reder ut stora tillväxtbluffen i sin blogg http://www.tino.us/

Högintressant information där han med konjunkturinstitutets egna siffror trasar sönder Reinfeldt och övriga moderaters självbild. Frågan är om inte även journalistdräggen och EU-parlamentet blivit lurade?

Sanningen är att vi inte har någon BNP/capita-tillväxt och vi kommer inte heller få det. Reinfeldt har hängt moroten framför de svenska väljarna (åsnorna) och lyckats lura i oss att vi har en bra tillväxt i landet. I flera år!

Kommer detta att brisera historiens största svekdebatt? Eller kommer det att läcka ut i tomma intet som det gjort när det visat sig att invandringen inte alls varit någon vinstlott? Har inget större förtroende för journalister i allmänhet, och inte för ekonomireportrar i synnerhet så jag har inga större förhoppningar.

Vad tror ni?
Citera
2015-01-31, 13:41
Bannlyst
Jag har vetat det hela tiden-Men här på Flashback och i media talas det ofta varmt om Anders Borg den odågan.
Citera
2015-01-31, 14:00
Medlem
pickledonions avatar
Intressant, jag brukar alltid tala väl om alliansen och Borg just gällande ekonomin. Kanske får jag revidera min uppfattning.

Det hade varit intressant att justera siffrorna för att se tillväxten utan någon som helst invandring. Det hade även varit intressant att jämföra med andra europeiska länder. Skall läsa igenom senare blogposten och återkommer kanske med justeringar av statistiken för invandring om jag orkar.
Citera
2015-01-31, 14:22
Medlem
NiV3Rts avatar
Räknar man med inflation har vi väl blivit fattigare sedan 2006? Om det nu är rätt att tolka minskad bnp per capita så.
Citera
2015-01-31, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stakeholder
Nationalekonomen Tino Sanandaji reder ut stora tillväxtbluffen i sin blogg http://www.tino.us/Vad tror ni?

Jag tror att den här kulturberikaren behöver få stöd för sina teser från några av sina etniskt svenska kollegor för att uppnå en nivå av gedigen trovärdighet. Inte för jag menar att svenskar med invandrarbakgrund skulle vara mindre välutbildade rent generellt, men risken finns nog att den här exotiska ekonomen blir bemött med en hel del skepsis från de etniska svenskarna.

Synd att man i trådstarten inte lyckades att få med några kommentarer från några välkända ekonomer. Det hade underlättat en hel del för individer av min kaliber, som har svårt att få ihop att ett plus ett blir två. Att man med statistik kan bevisa nästan vad som helst, gör inte saken direkt enklare. Att jag dessutom i en annan tråd fick höra att BNP skulle vara ett dåligt sätt att mäta välstånd*, gör det hela ännu mer komplicerat.

Det jag kan tycka är att den här nysvensken oftast har en benägenhet att vilja trycka ner svensken. Kanske att den här babben känner sig förmer, eller så grundar sig hans förtalsliknande analyser av den svenska ekonomin blott på dåligt självförtroende. Där han har sitt ursprung är ekonomin riktigt dålig, så vadå och komma hit och gapa och skrika och bära sig illa åt i det land som gett honom ett nytt hem. Snacka om att vara otacksam.

Hur var det nu Åkesson så vackert sjöng i plenisalen? Blir man japan varför man åkt med tunnelbanan i Tokyo? Detsamma gäller för den här blatte-ekonomen, som hur han än försöker att bli svensk alltid kommer att betraktas som en utomjording. Och det vet han om. Frågan är hur mycket han lider av sitt hudfärgshandikapp.

*Jag citerade Tino Sanandajis uträkningar om Sveriges BNP och fick hela svärmen av flashbackrasister efter mig, som lik en folkilsk terrier försökte hugga mig i benet.
Citera
2015-01-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pickledonion
Intressant, jag brukar alltid tala väl om alliansen och Borg just gällande ekonomin. Kanske får jag revidera min uppfattning.

Det hade varit intressant att justera siffrorna för att se tillväxten utan någon som helst invandring. Det hade även varit intressant att jämföra med andra europeiska länder. Skall läsa igenom senare blogposten och återkommer kanske med justeringar av statistiken för invandring om jag orkar.

Nja ... handen på hjärtat. Om Anna Kinberg Batra efter en eventuell framtida borgerlig valseger är i färd med att presentera Sveriges nya regering, vem av de två vill du hellre se som Sveriges finansminister, den tidigare finansministern Anders Borg eller twitterekonomen Tino Sanandaji?
Citera
2015-01-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Nja ... handen på hjärtat. Om Anna Kinberg Batra efter en eventuell framtida borgerlig valseger är i färd med att presentera Sveriges nya regering, vem av de två vill du hellre se som Sveriges finansminister, den tidigare finansministern Anders Borg eller twitterekonomen Tino Sanandaji?
Det självklara valet är naturligtvis Tino, inte minst för att han faktiskt är ekonom, med dokumenterade kvalifikationer i ekonomi, dessutom upp till forskarnivå (till skillnad mot charlatanen och gamla nyliberalen Borg, som inte lyckades ta en examen).
Citera
2015-01-31, 17:02
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Det är grundskolematematik.
Om man säljer sina tillgångar som ger avkastning så tar pengarna slut då man inte har någon inkomst längre.
Alliansen sålde vår framtid på bara 8 år. Och har dessutom gjort av med pengarna på hmm "investeringar" som endast kostar ännu mer pengar under låång tid.
Någon skrev en gång, testa att försöka vinna monopol utan att äga några tomter och fastigheter.
Nej just det, det går inte.
Citera
2015-01-31, 17:04
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Äntligen faller ridån ner för den borgerliga regeringen. Men denna artikel skulle behöva granskas mer rent källkritiskt. Jag förhåller mig neutral till det han skriver och tolkar inte detta som automatiskt sant... men det är ändå något som jag alltid misstänkt. En högerregering får aldrig mer styra Sverige.
Citera
2015-01-31, 17:05
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zugabe
Tino, utan tvekan.
Borg var högst delaktig i förgörandet av Sverige och jag hoppas karma straffar honom hårt.
Citera
2015-01-31, 17:54
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tino, utan tvekan.
Borg var högst delaktig i förgörandet av Sverige och jag hoppas karma straffar honom hårt.

Tino har rätt bra record och kan skriva i klartext utan att få rasistkort uppe i ansiktet.

Tino Sanandaji är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Han har en M.A i nationalekonomi och en Ph.D. i Public Policy från University of Chicago.

Tino Sanandajis bok slår svenskt rekord i crowdfunding:
http://avpixlat.info/2014/12/23/tino-sanandajis-bok-slar-svenskt-rekord-i-crowdfunding/
Citera
2015-01-31, 20:35
Medlem
Det har jag ju sagt hela tiden att det inte är BNP-tillväxt som är mest intressant, utan BNP-tillväxt per capita.

Island har ca 300 000 invånare, så deras BNP är inte så stor.

Bangladesh har över 100 miljoner invånare om jag minns rätt, så deras BNP är förmodligen större än Islands.

Ändå är invånarna i Island rikare än de i Bangladesh. Just det, BNP per capita är det som är viktigt.

--- Jag hittade ett gratisex av veckans tidningen Arbetet, starkt vänsterinriktad, som skriver att det är ett stort problem att produktiviteten inte ökar. Att den borgerliga regeringen ville satsa på fler låglönejobb har också inverkat.

De skriver att vi visserligen kan förbättra situationen något om vi får fler i arbete och om vi arbetar längre upp i åren, men det viktigaste är ändå att produktiviteten ökar.

Tidningen Arbetet har förstås rätt till en del, men när det gäller låglönejobben har de fel. Inte tillräckligt många invandrare har ens fått låglönejobb så att det skulle kunna påverka.

Tidningen Arbetet blundar fortfarande hårt för elefanten i rummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in