• 1
  • 2
2015-01-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jillebille
Jaha, då var gratängen uppkäkad. Tyvärr ännu ett misslyckande. Osten smälte inte riktigt ner i såsen utan låg mer "löst" i gratängen. Än värre så blev det övre lagret inte någon knaprig matta av ost utan det fullkomligt försvann istället.

Däremot bidrog den med riktigt god smak. Lätt den godaste osten jag använt till ändamålet. Fast det räcker ju tyvärr inte ända fram.

Kanske man ska köra någon sorts blandning av ostar nästa gång? Fantastiskt att inget verkar kunna matcha just den där jävla osten som de slutat med.
Ok, tråkigt med ett misslyckande, låter som du behöver ändra ditt tillvägagångssätt. Samtidigt låter det lite som om det inte är riktig ost du använt dig av, om den gjort så mycket mer som annan ost inte gör...
Jag har alltid varit skeptisk till färdigrivna ostar av gratängtyp...
Citera
2015-02-11, 19:52
Medlem
Idag fanns plötsligt osten igen! Kollade så klart direkt på innehållsförteckningen och där står det "innehåller en mix av 30% ost och 70% vegetabilisk olja". Låter ju sjukt skumt? Är detta en vanlig blandning eller är det just detta som gör den här osten unik?

Köpte iaf på mig ett lager som jag ska frysa in.
Citera
2015-02-11, 19:56
Medlem
Citat:
Idag fanns plötsligt osten igen! Kollade så klart direkt på innehållsförteckningen och där står det "innehåller en mix av 30% ost och 70% vegetabilisk olja". Låter ju sjukt skumt? Är detta en vanlig blandning eller är det just detta som gör den här osten unik?

Låter precis som jag misstänkte; riktig skit som inte jag skulle stoppa i truten.
Citera
2015-02-11, 20:03
Medlem
Nu gör du såhär; 2 msk smör smältes i en kastrull, tillsätt 2 msk mjöl och vispa tills det blir en homogen slät massa, rör hela tiden så att det inte bränner.
Tillsätt 2 dl mjölk.
Kall mjölk i varm redning klumpar sig inte när man slår i den på en gång har jag lärt mig av min älsklingskock men det gäller att vispa sekunderna efter.
Detta kommer bilda en väldigt stabbig sörja, den skall inte bli som gröt, då får du späda ytterligare men anledningen till att jag inte ger dig ett bechamelrecept är att du inte vill ha sås, du vill egentligen bara ha ost.
Hur som haver, tag av kastrullen från plattan och döna i med ost. Massor, det skall bli ostsmet.
Denna kan du nu fördela mellan i gratängen som du brukade.
Och håll dig till prälle osten
Citera
2015-02-11, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustN
Gjorde ostsås nyss för första gången. Tog den ost jag hade hemma vilket var Icas rivna tacoost och den blev då tjock. Den står i ugnen just nu så smaken på den färdiga såsen kan jag dock inte kommentera än.

Tacoost funkar dåligt i såser...den är inte gjord för att smälta ordentligt.
Citera
2015-02-11, 21:28
Medlem
Pestfans avatar
Citat:

Nej, kan inte påstå att det är en vanlig blandning. En ostemulsion som säljs som ost känns väldigt "off".
Jag blir väldigt nyfiken. Skulle du möjligtvis kunna ta en bild på förpackningen och innehållsförteckningen?
Citera
2015-02-12, 21:46
Medlem
Citat:

Vad hette den? Låter som riktigt smäck.
Citera
2015-02-12, 21:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.m-h
Då får jag själv bättre resultat med halvårda ostar, så som Gouda och Port Salut i Sverige eller Monterey Jack och Cheddar i USA.

Jag skulle göra som du. Gouda smälter fint och är rätt mild om man inte vill ha så mycket smak. Monterey Jack är godare tycker jag, men finns inte överallt (även om det går att hitta den i Sverige). Cheddar tycker jag också är gott och det finns förstås lite överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in