Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-29, 21:41
  #1
Medlem
Jag har köpt några flaskor med CBD-olja som jag hade tänkt testa mot mina koncentrationssvårigheter och brist på motivation, plus lite annat. Oljan är väldigt dyr, men jag ser det som ett litet test, och jag är väldigt intresserad av medicinkunskap, speciellt när det kommer till olika växtpreparat som är relativt biverkningsfria och ofarliga.

Är det någon som har erfarenheter av CBD-olja?

Jag uppmanar er till att vara källkritiska. Jag vet inte om all text i länkarna stämmer.
Citera
2015-01-29, 21:42
  #2
Medlem
Spiritualitys avatar
Nu ska vi inte ge oljan för mycket luft, givetvis har det ett brett medicinsk användningsområde men det kommer inte att bota några sjukdomstillstånd som cancer - möjligtvis fördröja sjukdomstillståndet. Det är bra för hälsan så du förlorar definitivt ingenting på att inta detta.
Citera
2015-01-29, 21:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
men det kommer inte att bota några sjukdomstillstånd som cancer
Jag har inte hunnit läsa så mycket om det. Jag har mest läst tidningsartiklar som kommenterade en del studier. Då har jag läst att man lyckades bota cancern hos en stor del av råttorna och att de andra testdjuren fick en kraftig reducering av tumörens storlek. Jag vet så klart inte om det stämmer till 100%, och det är ju självklart att man kanske inte kommer få se ett lika bra resultat när man testar det på människor.

Hur vet du det, har du läst studierna inom det området?
__________________
Senast redigerad av Solares 2015-01-29 kl. 22:47.
Citera
2015-01-31, 15:36
  #4
Medlem
chaaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Nu ska vi inte ge oljan för mycket luft, givetvis har det ett brett medicinsk användningsområde men det kommer inte att bota några sjukdomstillstånd som cancer - möjligtvis fördröja sjukdomstillståndet. Det är bra för hälsan så du förlorar definitivt ingenting på att inta detta.


Kanske inte bota.
Men nya studier visar att THC krymper cancer tumörer.
Sen har CBD ett mycket större användningsområde.
Äter cbd olja just nu för min kroniska inflammation i knät. Kan säga att redan efter 8 dagar så är det viss skillnad.
Fick NSAID preparat till en början, men det stjälpte mer än vad det hjälpte.

Länk till forskning. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24942731/
Citera
2015-01-31, 15:45
  #5
Medlem
TS har du rökt cannabis innan eller hur kom du in på spåret?

Finns ju någon känd komiker som botat sin prostatacancer med olja. Så visst har den rejäla medicinska effekter, inget snack om saken.
Citera
2015-01-31, 16:29
  #6
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaaan
Kanske inte bota.
Men nya studier visar att THC krymper cancer tumörer.
Sen har CBD ett mycket större användningsområde.
Äter cbd olja just nu för min kroniska inflammation i knät. Kan säga att redan efter 8 dagar så är det viss skillnad.
Fick NSAID preparat till en början, men det stjälpte mer än vad det hjälpte.

Länk till forskning. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/24942731/

Jag är inte helt obekant med detta, nu är det så liten mängd THC i oljan att det inte är värt att diskutera. Jag köper att det kan fördröja utvecklingen av cancer, med det sagt att du kanske klarar dig något år längre innan det drabbar dig.
Citera
2015-01-31, 16:48
  #7
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Jag har köpt några flaskor med CBD-olja som jag hade tänkt testa mot mina koncentrationssvårigheter och brist på motivation, plus lite annat. Oljan är väldigt dyr, men jag ser det som ett litet test, och jag är väldigt intresserad av medicinkunskap, speciellt när det kommer till olika växtpreparat som är relativt biverkningsfria och ofarliga.

Är det någon som har erfarenheter av CBD-olja?

Jag uppmanar er till att vara källkritiska. Jag vet inte om all text i länkarna stämmer.

naturläkemedel och växtpreparat är inte ofarliga, och kan många gånger ha många skadliga effekter och biverkningar.

Normala läkemedel är strikt utprövade gällande biverkningar, säkerhet, vilka långsiktiga biverkningar de kan ge, kvalitetskontroll, kontroll av själva läkemedlen för att säkerställa kvalité och effekt.

Naturläkemedel däremot behöver inte genomgå några kliniska prövningar för att godkännas, och mycket vet man inte, uppgifter om långtidsbiverkningar, säkerhet och biverkningar baseras enbart på klinisk/patienterfarenhet.
Citera
2015-01-31, 18:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppffaann
TS har du rökt cannabis innan eller hur kom du in på spåret?
Ja, jag har själv fått ta del av många medicinska effekter när jag har rökt Cannabis.
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
naturläkemedel och växtpreparat är inte ofarliga, och kan många gånger ha många skadliga effekter och biverkningar.
Jag sa att jag är intresserad av växtpreparat som är relativt biverkningsfria, vilket CBD bevisligen är jämfört med många syntetiska läkemedel.
Citat:
Ursprungligen postat av chaaan
Äter cbd olja just nu för min kroniska inflammation i knät. Kan säga att redan efter 8 dagar så är det viss skillnad.Fick NSAID preparat till en början, men det stjälpte mer än vad det hjälpte.
Vad ligger din dagsdos på? Uppdatera gärna sen när det har gått lite längre tid!
__________________
Senast redigerad av Solares 2015-01-31 kl. 19:08.
Citera
2015-02-01, 16:32
  #9
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Ja, jag har själv fått ta del av många medicinska effekter när jag har rökt Cannabis.
Jag sa att jag är intresserad av växtpreparat som är relativt biverkningsfria, vilket CBD bevisligen är jämfört med många syntetiska läkemedel.

Vad ligger din dagsdos på? Uppdatera gärna sen när det har gått lite längre tid!

Även det bygger på klinisk erfarenhet, långsiktiga skadeverkningar tar lång tid att upptäcka förrän det ibland är för sent.
Citera
2015-02-01, 17:51
  #10
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
naturläkemedel och växtpreparat är inte ofarliga, och kan många gånger ha många skadliga effekter och biverkningar.

Normala läkemedel är strikt utprövade gällande biverkningar, säkerhet, vilka långsiktiga biverkningar de kan ge, kvalitetskontroll, kontroll av själva läkemedlen för att säkerställa kvalité och effekt.

Naturläkemedel däremot behöver inte genomgå några kliniska prövningar för att godkännas, och mycket vet man inte, uppgifter om långtidsbiverkningar, säkerhet och biverkningar baseras enbart på klinisk/patienterfarenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Även det bygger på klinisk erfarenhet, långsiktiga skadeverkningar tar lång tid att upptäcka förrän det ibland är för sent.


Inga dödsfall finns registrerade för kosttillskott, medan 783 000 finns registrerade för godkända läkemedel i USA...varför skulle dessa förhållanden vara annorlunda i Sverige? CBD-olja kan IMO mycket möjligt vara lika hälsobringande som t.ex. Oreganoolja...
Citat:
Över hälften av alla amerikaner tar kosttillskott. Enligt den senaste rapporten från USAs giftinformationscentral orsakades inte ett enda dödsfall av kosttillskott. Däremot finns det rapporter om att 783 936 amerikaner dött av läkemedel – på ett år.
http://dagenshomeopati.se/2011/03/22...-av-lakemedel/
http://www.kostdemokrati.se/business...ngen-bryr-sig/

Citat:
Hundratusentals människor blir sjuka av vanliga läkemedel. Upp till varannan drabbas av läkemedelsrelaterad sjuklighet som ger vårdkostnader på upp till 19 miljarder kronor.

Det visar en färsk avhandling från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet. Hanna Gyllensten, apotekare, forskare och nu också doktor vid Sahlgrenska akademin har tagit hjälp av expertpaneler med läkare, enkätundersökningar med 7 000 personer och gått igenom nära 5 000 patientjournaler, för att röna ut hur hög den läkemedels- relaterade sjukligheten är. Siffrorna är iögonfallande.
http://www.kostdemokrati.se/health/2...iga-lakemedel/
__________________
Senast redigerad av studentroland 2015-02-01 kl. 17:55.
Citera
2015-02-01, 20:34
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Även det bygger på klinisk erfarenhet, långsiktiga skadeverkningar tar lång tid att upptäcka förrän det ibland är för sent.
Man har forskat på Cannabis ett bra tag nu och CBD-olja används inom vården i USA. Det går under läkemedelsnamnet Epidiolex och används för att behandla Dravets syndrom.

Klart att det kan finnas dolda biverkningar, men de korta prövningarna som görs på vanliga läkemedel garanterar heller inte att vi vet allt om långsiktiga skadeverkningar och biverkningar. Det är därför som det ibland händer att man drar in försäljningstillståndet för vissa läkemedel.

Det här är en relativt biverkningsfri behandling om den sker under en kort tid och oljan är väldig mild mot kroppen.
Hur kroppen reagerar om man går på det dagligen i flera år vet jag inte, men jag kan anta att det inte är speciellt bra att göra det.
__________________
Senast redigerad av Solares 2015-02-01 kl. 20:39.
Citera
2015-02-02, 08:09
  #12
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback