2015-01-29, 16:42
Medlem
klettermauss avatar
Mamma skaffade sig en smartphone för en månad sedan.
Häromdan när telefonräkningen kom så skillde den sig drastiskt från tidigare. 300 kronor mer än den genomsnittliga räkningen hon vanligen debiteras för.
Vi har gått igenom allt med WiFi och mobilnät tidigare. Hon sa att hon inte surfat nåt alls nästan utanför hemmet.
Jag kollade igenom hennes mobil och mycket riktigt hade hon inte surfat mer än 9.30 mbit på Facebook.
MEN, nästan 500 mbit surf hade dragits på Google Play tjänster.
Kan nån berätta för oss vad det innebär och hur man blir av med det?
Googlat utan framgång.
Citera
2015-01-29, 16:49
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Mamma skaffade sig en smartphone för en månad sedan.
Häromdan när telefonräkningen kom så skillde den sig drastiskt från tidigare. 300 kronor mer än den genomsnittliga räkningen hon vanligen debiteras för.
Vi har gått igenom allt med WiFi och mobilnät tidigare. Hon sa att hon inte surfat nåt alls nästan utanför hemmet.
Jag kollade igenom hennes mobil och mycket riktigt hade hon inte surfat mer än 9.30 mbit på Facebook.
MEN, nästan 500 mbit surf hade dragits på Google Play tjänster.
Kan nån berätta för oss vad det innebär och hur man blir av med det?
Googlat utan framgång.

Hon kanske har laddat ner appar och/eller haft på autouppdatering?
Citera
2015-01-29, 16:52
Medlem
TheGamers avatar
Troligen autouppdatering - går att ställa in så att de endast autouppdateras i kontakt med wifi eller tillåtelse.

Ska gå och ställa in i Google Play om jag inte minns fel, kolla inställningar.
Citera
2015-01-29, 16:54
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Hon kanske har laddat ner appar och/eller haft på autouppdatering?
Precis. Kanske jag skulle nämnt. Kollade nämligen upp det det första jag gjorde. Det var inställt på "Autouppdatering av appar endast vid WiFi-uppkoppling"...
Citera
2015-01-29, 16:56
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Troligen autouppdatering - går att ställa in så att de endast autouppdateras i kontakt med wifi eller tillåtelse.

Ska gå och ställa in i Google Play om jag inte minns fel, kolla inställningar.
Kolla mitt senaste svar! Korkat att jag glömde nämna det.
Citera
2015-01-29, 17:38
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Kolla mitt senaste svar! Korkat att jag glömde nämna det.

Laddar hon ner mycket appar? Spelar mobilspel eller liknande?

Är inte så insatt i vad som går under den grupp "Google Play tjänster", men det kan vara allt från uppdateringar, nerladdningar av appar, kanske t o m brukandet av apparna som är nedtagna från Google play. Vet faktiskt inte, då jag inte riktigt analyserar min datatrafik då jag oftast sitter via wifi.
Citera
2015-01-29, 17:53
Medlem
Sportbags avatar
Ett tips är att stänga av datatrafik och sätta igång det manuellt när det behövs, det tar inte mer än en minut att stänga/starta datatrafik.
Citera
2015-01-29, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportbag
Ett tips är att stänga av datatrafik och sätta igång det manuellt när det behövs, det tar inte mer än en minut att stänga/starta datatrafik.
Snarare någon sekund och det är ett bra tips om man vill hålla sina trafik låg.
Citera
2015-01-29, 18:27
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportbag
Får meddela henne detta. Kanske är bäst. Fast ändå märkligt med 400 mbit Google Play tjänster.
Citera
2015-01-29, 18:30
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Laddar hon ner mycket appar? Spelar mobilspel eller liknande?

Är inte så insatt i vad som går under den grupp "Google Play tjänster", men det kan vara allt från uppdateringar, nerladdningar av appar, kanske t o m brukandet av apparna som är nedtagna från Google play. Vet faktiskt inte, då jag inte riktigt analyserar min datatrafik då jag oftast sitter via wifi.
Nej nej inget sånt. Bara facebook. Och det låg ju som tidigare nämnt på blyga ~ 9 mbit.
Hon har också använt WiFi 99 ? av tiden. Märkligt då jag kör mycket 3g surf och aldrig råkat ut för detta. Google ger knappt några svar heller.
Citera
2015-01-31, 19:41
Medlem
FakeItTiluMakeIts avatar
Citat:
Nej nej inget sånt. Bara facebook. Och det låg ju som tidigare nämnt på blyga ~ 9 mbit.
Hon har också använt WiFi 99 ? av tiden. Märkligt då jag kör mycket 3g surf och aldrig råkat ut för detta. Google ger knappt några svar heller.
Ingår det ingen surf i abonnemanget? Annars så kan ju första fakturan vara lite högre, kolla för hur många dagar räkningen gäller. Vilket fall så drar GPS alldeles för mycket data, drar den fortfarande så mycket trafik?
Citera
2015-02-28, 08:38
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeItTiluMakeIt
Ingår det ingen surf i abonnemanget? Annars så kan ju första fakturan vara lite högre, kolla för hur många dagar räkningen gäller. Vilket fall så drar GPS alldeles för mycket data, drar den fortfarande så mycket trafik?

Facebook,Spotify,Youtube(alla streaming video), Runkeeper, Gps.

Stora tjuvar av surfen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in