2005-09-25, 23:17
Medlem
Jag tillhör de personer som gillar off topic. Jag beklagar att det forumet stängdes men har viss förståelse för beslutet. Å andra sidan så är ot inlägg jävligt underhållande och gör FB till ett läsvärt forum som är outstanding i Sverige. Lite humor skadar väl inte...

Nu finns ju regel 0.3...
Citat:
0.3. Ifall diskussionen övergår till ett helt annat ämne än vad rubriken säger, så starta hellre ett nytt inlägg med ny rubrik. På så sätt effektiviserar vi debatten, och attraherar rätt personer till diskussionen. Inlägg som är off-topic kan raderas utan förvarning, motivering eller liknande.
Ot-inlägg raderas utan vidare vilket händer mej väldigt ofta . Jag accepterar detta och förstår administrationens syn på ot i diskussionstrådarna, dvs. om det tillåts så sprider sej ot-inläggen över hela forat, därav loungen.

Off topic-inläggen raderas därför att de då kan återställas av modsen (dom är alltså inte raderade utan bara osynliga för oss dödliga). Det här gör att övriga mods ser mina ot-inlägg och därmed förstår vilken odräglig människa jag är... samtidigt som det är enkelt att återställa (synliggöra) inlägget. Å andra sidan så blir det lite förvirrande när inlägg bara är borta, samtidigt som jag (och de flesta användarna) nog inser att det var ett ot-inlägg som rätteligen aldrig borde ha producerats.

Nu till min poäng:
Kan ni mods inte editera off topic-inläggen istället av typen:
Citat:
OT .LA.
Raderad skit
/Valfri mod
Visserligen kan man inte återställa inlägget men å andra sidan blir jag (och andra) medvetna om mängden off topic. Det är väl ändå inte särskilt vanligt med pm på krav om återställning av rederade ot-inlägg...

Konkret förslag:
Ändra regel 0.3 till:
Citat:
/.../
Inlägg som är off-topic kan editeras utan förvarning, motivering eller liknande.
Citera
2005-09-25, 23:21
Medlem
Pellefants avatar
Hur gör man då om moderator - mot all förmodan - fattar felaktiga beslut. Hände faktiskt mig under min tid som moderator.
Citera
2005-09-25, 23:24
Moderator
tobess avatar
Hur då editera? Om ett inlägg inte är annat än OT så finns det inte så mycket att redigera?

Innehåller ett inlägg bara en del OT och resten t.ex är en vettig/relevant fråga brukar jag bara editera bort trams delen.

Är inläggena helt och hållet trams så raderar jag, enligt direktiv från admin.
Citera
2005-09-25, 23:26
Medlem
LadyTieras avatar
Det skulle störa tråden något oerhört..ibland är det tiotals inlägg på raken.

är det bara en del ot i ett medelande (tex svar på ot som har raderats) och resten är helt on-topic så raderar jag det som är irrelevant och låter det som är topic stå kvar
Citera
2005-09-25, 23:32
Medlem
Ruskigbusss avatar
Vi får inte redigera inlägg utom i de fall där PUL bryts mot.

Visst, med LA:s förslag så skulle visserligen OT visas, men syftet är inte att hänga ut den som skriver OT, syftet är ju att få en tråd att följa topic.

Och som Pellefant skriver, om vi nu gör fel, vilket ju händer, så kan dels andra mods och framförallt admin - se och bedöma våra beslut - och vi kan återställa inlägget om det skulle visa sej vara fel.

Dessutom så får det inte ens kunna misstänkas att vi - som också är debattörer - skulle censurera våra meningsmotståndare på något sätt.
Om vi skulle tillåtas skriva i användarnas inlägg, så kan ju detta lätt missbrukas om någon så vill.

Är det många OT inlägg som faktiskt har substans så har vi också möjligheten att bryta ut dessa till en egen tråd.
Citera
2005-09-25, 23:35
Medlem
Nikolajevitjs avatar
Personligen tycker jag inte det är någon bra idé för att det gör poängen med att radera ot helt meningslös. Det skulle vara högavis med sådana editerade inlägg i trådarna vilket försvårar för användarna att läsa den relevanta diskussionen i tråden.

Själv skulle jag önska att det fanns någon automatisk funktion för att skicka pm till användaren när ett inlägg som denne skrivit raderas, men tyvärr verkar någon sådan funktionalitet inte finnas här.

När jag började som mod skickade jag alltid pm till vederbörande skribent vid radering men det fick jag lägga av med för att det tog för lång tid. Dels skall man komponera ett pm med tydlig förklaring till användaren, ofta för ett inlägg som kanske bara innehöll ett ord. När man skickar pm så verkar användaren känna ett stort behov att svara på det oavsett varför det raderats så jag fick mängder av svar där folk tyckte jag var övernitisk, vilket jag i vissa fall kanske var men inläggen var ot hur man än vred och vände på det. Det hela ledde till att det inte var sällan ett raderat inlägg med ett citat av någon tidigare skribent samt en smiley eller ett ord kunde generera en pm-diskussion på tre-fyra pm fram och tillbaka som alla var ganska välfyllda med förtydlingar och förklaringar.
Följdaktligen lade jag ner att skicka pm vid radering av inlägg (utom i vissa specialfall) vilket gjort mitt arbete mkt lättare samt antagligen lett till att användarna inte saknar sina inlägg då jag inte fått ett enda pm om att jag varit övernitisk eller raderat felaktigt.

Vad vill jag då säga med det... Att dels så har folk en tendens att klaga en hel del mer när de ser att något de skrivit har ändrats/raderats. Man är oftast stolt över det man skriver så jag har full förståelse för det men det handlar tyvärr oftast enbart om stolthet samt en kort känslomässig stegring av ilskan som gör att man inte tänker på om inlägget ifråga verkligen var intressant eller ens lämpligt att skriva i en pågående diskussion. Jag hoppas att automatiska pm vid radering vore en bra mellanväg (i tron att folk inte tar det lika personligt när de fått ett neutralt, automatiskt genererat pm, som när det kommer direkt från en moderator) men det lär dröja innan vi får den funktionaliteten här.

Syftet med att radera ot är dels att höja nivån på diskussionerna men även för att underlätta för alla de som inte skriver utan bara läser. Raderar man inte utan editerar istället kommer det bli väldigt mkt svårare att läsa trådarna.
Citera
2005-09-26, 05:30
Medlem
Okej.

Tack för snabba synpunkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in