2015-01-28, 13:48
Medlem
Simpen45s avatar
Hittade inga konkreta svar på detta bara att man kan göra det med batterier vilket jag redan visste. Men har tänkt att koppla två st 24vDC 16 amper batteriladdare i parallel för att öka mängden amper jag kan ta ut utan att överhetta/stressa laddarna för mycket. Det ska vara till min experimentella HHO generator. ska styra mängden Amper som går in i cellen med en 40amper PWM.

Men så till frågan går det att koppla sådana i parallel eller skulle dom gå sönder på något sätt? Har bara erfarenhet när det gäller batterier. Tack på förhand
Citera
2015-01-28, 15:57
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Har inte testat men jag har en känsla av att den starkare av dem kan bränna den svagare då strömmen lär gå in i den svaga från den starka. Men kopplar du på en lagom diod eller flera i serie med den svaga så bör detta inte kunna ske. Fast jag är minst sagt kass på detta med praktisk elektronik.
Citera
2015-01-28, 17:24
Medlem
Mitt enkla svar är nej, det går inte. En modern laddare gör mer än bara mata ut högre spänning än batteriet skall ha, de flesta anpassar spänningen (egentligen strömmen) efter batteriets laddningsnivå. Eftersom detta kräver någon typ av mätning så tror jag att laddarna kommer att störa varandra.

Har du frågat tillverkaren av laddarna du vill använda?
Citera
2015-01-28, 19:43
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Kan du inte bara koppla ena laddaren till de första 50% av plattorna och den andra till de andra 50% av plattorna?

||||||||||||
+....-+....-
DC1...DC2
Citera
2015-01-28, 23:01
Medlem
Simpen45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Kan du inte bara koppla ena laddaren till de första 50% av plattorna och den andra till de andra 50% av plattorna?

||||||||||||
+....-+....-
DC1...DC2
Joo har jag redan tänkt på. Problemet är ju bara att jag hade tänkt bygga en vattensvets/brännare utav HHO cellen med massor med extra utrustning inbyggt i en verktygslåda. om jag ska använda 2 olika laddare sådär så måste jag ju ha T:ex 2 st PWMs för att kontrollera mängden amper från båda laddarna, Samt 2 st displayer för Volt och amper mätarna, 2 reläer, aa du förstår problemet. har några 12v saker som ska drivas av laddarna också. köpte en 24v till 12v stepdown DCDC transformator för detta ändamål också. har några fläktar för skylning samt 12v pump för circulation M.m. och allt ska du drivas med strömmen från laddarna. vilket blir väldigt avancerat om man ska ha 2 laddare.
Citera
2015-01-28, 23:03
Medlem
Jodå det går. Alla laddare har en mer eller mindre sluttande spänning ström-kurva av stabilitetsskäl. Frågan har varit uppe här tidigare, om du letar så ska du nog finna den tråden.
Citera
2015-01-28, 23:09
Medlem
Simpen45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Mitt enkla svar är nej, det går inte. En modern laddare gör mer än bara mata ut högre spänning än batteriet skall ha, de flesta anpassar spänningen (egentligen strömmen) efter batteriets laddningsnivå. Eftersom detta kräver någon typ av mätning så tror jag att laddarna kommer att störa varandra.

Har du frågat tillverkaren av laddarna du vill använda?
Nej har inte frågat tillverkarna om detta är möjligt. laddaren är av denna modell http://www.conrad.se/Recensioner.htm?websale8=conrad-swe&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=856782&ci=SHOP _AREA_14724_0310070 såg nu att det bara var 14 amper.. aja 2 amper lite hit och dit gör inte så jättestor skillnad. Dock kvarstår frågan :/
Citera
2015-01-28, 23:12
Medlem
Simpen45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jodå det går. Alla laddare har en mer eller mindre sluttande spänning ström-kurva av stabilitetsskäl. Frågan har varit uppe här tidigare, om du letar så ska du nog finna den tråden.
Jaha då får jag be om ursäkt letade som en dåre men hittade inget som svarade på just min fråga iaf Men är du säker på det? dom är väldigt dyra om man skulle råka ha sönder båda två bara för att man testar att koppla ihop dom på det viset
Citera
2015-01-29, 02:57
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpen45
Jaha då får jag be om ursäkt letade som en dåre men hittade inget som svarade på just min fråga iaf Men är du säker på det? dom är väldigt dyra om man skulle råka ha sönder båda två bara för att man testar att koppla ihop dom på det viset

Den som inte vågar att satsa lite hittar aldrig något nytt oupptäckt!

Do it! Because you are the one!
Citera
2015-01-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simpen45
Nej har inte frågat tillverkarna om detta är möjligt. laddaren är av denna modell http://www.conrad.se/Recensioner.htm?websale8=conrad-swe&tpl=tpl_read_prod_rating.htm&pi=856782&ci=SHOP _AREA_14724_0310070 såg nu att det bara var 14 amper.. aja 2 amper lite hit och dit gör inte så jättestor skillnad. Dock kvarstår frågan :/
Jasså är det en sån där CTEK. Då går det nog inte så bra. Den håller ju på och pulsar och har sig för att på något magiskt sätt fylla på strömmen. Konstigt att de har fått så många att gå på det. Du kan inte få deras pulsningar att synka på något enkelt sätt. Varför inte satsa på en sån här http://www.conrad.se/Bilbatteriladdare-AEG-LW-60.0.htm?websale8=conrad-swe&pi=1268719&ci=SHOP_AREA_14724_0310070
Vad är en experimentell HHO generator förresten?
Senast redigerad av Oscar111 2015-01-29 kl. 07:21.
Citera
2015-01-29, 11:42
Medlem
Simpen45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Jasså är det en sån där CTEK. Då går det nog inte så bra. Den håller ju på och pulsar och har sig för att på något magiskt sätt fylla på strömmen. Konstigt att de har fått så många att gå på det. Du kan inte få deras pulsningar att synka på något enkelt sätt. Varför inte satsa på en sån här http://www.conrad.se/Bilbatteriladdare-AEG-LW-60.0.htm?websale8=conrad-swe&pi=1268719&ci=SHOP_AREA_14724_0310070
Vad är en experimentell HHO generator förresten?
Nja vet i fan den funkar inte att använda till generatorn på något annat läge en "Supply" lägget då den funkar som tekniskt sätt ett batteri. "SUPPLY-läge, i vilket enheten kan användas som nätenhet för utrustningen när batteriet är demonterat (radiokod)" i det läget håller den inte på och känner av massor med saker och sånt utan den ger bara allt den har helt enkelt. det är en vanlig dry cell inget märkvärdigt med själva cellen. 14x15cm plattor av 0.7mm rostfritt stål. och vanligt gummi som "spacer/gaskets"

sen tänkte jag ju bygga in allt i en stor verktygslåda så man kan ta med den på ett enkelt sätt och sen kunna styra hur mycket gas som kommer ut och hur mycket kylning allt ska ha med Mina PWMS, och sen ha lite displayer och sånt för att kunna se hur mycket den drar osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in