2015-01-28, 10:46
Medlem
Rent generellt, om vi pratar i Stockholmstrakten: är det bättre eller sämre för värdet på ens bostadsrätt att det byggs mycket nya bostadsrätter i närområdet? Och varför?

Jag kan se fördelar: området rustas upp, ökar i status. Men också nackdelar: utbudet av bostadsrätter ökar i området och normalt innebär ökat utbud lägre priser (någon kanske verkligen ville bo i just det området och skulle ha betalt mer för en bostadsrätt om det var brist på sådana där).
Citera
2015-01-28, 11:07
Medlem
Jag skulle säga att det generellt sett ökar värdet. Idag är det stadsmässighet som efterfrågas, och det är bara möjligt om tillräckligt många människor bor i ett område. Då finns det underlag för restauranger, kaféer, butiker och service, vilket är mycket positivt för bostadspriserna.

Jag tror inte att man behöver oroa sig för att efterfrågan sjunker pga nya bostadsrätter. Bostadsbristen är så stor att enskilda byggprojekt inte påverkar priserna nämnvärt.
Citera
2015-01-28, 12:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Priserna kan pressas tillfälligt om det dyker upp fler lägenheter till försäljning lokalt. Byggarbetsplats är inte heller populärt, men på längre sikt lär det öka värdet om stadskvalitén utvecklas positivt.

Har man en befintlig bostadsrätt kanske man gör klokt i att köpa in sig det nya projektet? Oftast är nyproduktioner ganska attraktivt prissatta i jämförelse med det bostadsrätter i det begagnade beståndet.

Fördelen med det är att du får en ny bostad när projektet är klart och kan sälja din gamla till ett högre pris vid inflyttningen.

Två bra affärer i en smäll....
Senast redigerad av kurt-sune 2015-01-28 kl. 12:37.
Citera
2015-01-28, 16:10
Medlem
Beror på område.
Ett redan mättat område där det är lätt att köpa till normala priser så förändras inte priserna nämnvärt.

Däremot om det är ett populärt område där man redan nu börjar trissa priser vid budgivningar så kommer en "dyrare" nyproduktion att dra upp jämförelsepriser.

Om pris innan nyproduktionerna ligger på ca 2 miljoner för 50kvm, och det senare byggs nyproduktion 41 till 50kvm som kostar 3-4 miljoner. Räkna med att folk köper de lite billigare äldre produktionerna för ett pris som då börjar närma sig nyproduktionens priser.
Citera
2015-01-28, 23:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Däremot om det är ett populärt område där man redan nu börjar trissa priser vid budgivningar så kommer en "dyrare" nyproduktion att dra upp jämförelsepriser.
En sak jag noterat är att nyproduktioner ofta kan ha nästan samma pris som en begagnad bostadsrätt och även hålla samma avgiftsnivå.

Det skiljer inte särskilt mycket i pris och då får man en sprillans ny lgh ska man komma ihåg.

Citat:
Ursprungligen postat av Ingenjör
Om pris innan nyproduktionerna ligger på ca 2 miljoner för 50kvm, och det senare byggs nyproduktion 41 till 50kvm som kostar 3-4 miljoner. Räkna med att folk köper de lite billigare äldre produktionerna för ett pris som då börjar närma sig nyproduktionens priser.

Så mycket brukar det inte skilja. Priserna brukar ligga ungefär på samma nivåer. Och det som är mest prisvärt enligt mitt sätt att se på saken är såklart att köpa en nyproducerat bostad på ritning direkt av byggbolaget främst.

Budgivningar är bara bra för säljaren.
Citera
2015-01-29, 00:38
Medlem
Vad jag sett så är nyproduktionen ofta billigare än äldre BR, iaf vid tillträdestillfället. Det skulle tala för att nyproduktion sänker värdet på befintliga BR i området.
Citera
2015-01-29, 05:47
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Vad jag sett så är nyproduktionen ofta billigare än äldre BR, iaf vid tillträdestillfället. Det skulle tala för att nyproduktion sänker värdet på befintliga BR i området.

Ja särskilt där nyproduktionen lyfter kvaliteten. Just därför ska man satsa på en ny lgh som man bokar i god tid!

De som tjänat mest på bostadsmarknaden de senaste åren är de som bokat nyproduktioner och jag ser ingen anledning att den trenden inte ska hålla i sig med rådande prisbild på begagnatmarknaden.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-01-29 kl. 06:09.
Citera
2015-01-29, 22:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En sak jag noterat är att nyproduktioner ofta kan ha nästan samma pris som en begagnad bostadsrätt och även hålla samma avgiftsnivå.

Jag väntar fortfarande på att du ska visa exempel på detta (det är nämligen skitsnack, nyproduktion har alltid högre avgifter).
Citera
2015-01-30, 00:02
Medlem
Har svårt att se att nyköpspriset på nya lägenheter skulle pressa ner priserna på äldre bostadsrätter, annat än möjligtvis tillfälligt. Så fort de nybyggda lägenheterna säljs en andra gång sätts priserna efter den rådande marknaden. De nya lägenheterna har dessutom oftast högre avgifter än det äldre beståndet.
Citera
2015-01-30, 00:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag väntar fortfarande på att du ska visa exempel på detta (det är nämligen skitsnack, nyproduktion har alltid högre avgifter).

Icke!! 40 m^2 totalt orenoverat på henriksdalsringen gick precis för 1,92 miljoner. (1:a våning utan utsikt)Ny BR på kvarnholmen byggd av JM i spisbrödsfabriken kostar 2,06 miljoner för 37 m^2.

Avg henriksdalsringen 2500 vs 2700 i nyproduktion. Ganska solklart vad som är bästa köp.

Henriksdalsringen är en relativt ny brf med höga lån och slitet hus med renoveringsbehov.
Citera
2015-01-30, 00:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almandragoran
Har svårt att se att nyköpspriset på nya lägenheter skulle pressa ner priserna på äldre bostadsrätter, annat än möjligtvis tillfälligt. Så fort de nybyggda lägenheterna säljs en andra gång sätts priserna efter den rådande marknaden. De nya lägenheterna har dessutom oftast högre avgifter än det äldre beståndet.

Nej det behöver inte alls vara fallet. Och priset på en BR med låg Avg kommer att trissas upp rejält. Se gärna mitt exempel:
Citera
2015-01-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Icke!! 40 m^2 totalt orenoverat på henriksdalsringen gick precis för 1,92 miljoner. (1:a våning utan utsikt)Ny BR på kvarnholmen byggd av JM i spisbrödsfabriken kostar 2,06 miljoner för 37 m^2.

Avg henriksdalsringen 2500 vs 2700 i nyproduktion. Ganska solklart vad som är bästa köp.

Henriksdalsringen är en relativt ny brf med höga lån och slitet hus med renoveringsbehov.
Då har endera henningsdalsringen gått på en blåsning vid köpet alt. köparen varit desperat, eller spisbrödsfabriken gjort en glädjekalkyl med höjningar att vänta.

Jag måste säga att 2700 i avgift för en nyproducerad lgh på 37 m^2 låter väldigt billigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in