2015-05-09, 10:10
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Jag saknar den gamla tiden när liberalerna(eller "anarko"-kapitalister/libertarianer som de felaktigt kallar sig själva) verkade för en fri invandring. När frihetsfronten med Hinze hjälpte till att gömma papperslösa. Kallade snuten för fascister och var med på kravaller.

Dagens liberaler är ju snarare motsatsen och flörtar hellre med fascisterna. Folk som Chang Frick eller Fria Tider är bra exempel.

Anledningen till att många liberaler är emot fri invandring är väldigt enkelt: en så pass stark välfärdsstat som Sverige skulle locka till sig alla fattiga människor i världen och därför krossa samhället i stort.

https://www.youtube.com/watch?v=3eyJIbSgdSE - Se bara detta klipp med Milton Friedman och sluta prata om någon lunatik vid namn Hinze.

ByeByeBoston förklarade det bärre än mig: Se ovan.
Citera
2015-05-10, 10:20
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Alla liberaler är för fri invandring men vanligtvis inte under det rådande systemet med frikostiga bidrag som stöttepelare.
Liberalen stödjer sig på det som borde avgöra huruvida någon tillåts flytta till en plats eller inte nämligen äganderätten.

Ideologiskt har det ju inte ändrats men det jag syftade på är förhållningssättet. De liberaler förr i tiden hade ju inga problem med att välfärdsstaten isåfall skulle krascha på grund av invandringens kostnader och ansåg att hur många invandrare som helst skulle få invandra hit. Syftar ju främst på folk från Frihetsfronten som man stötte på. Frihetsfronten idag är väl dock relativt utdöda jämfört med förr.

De man stöter på idag som delar samma ideologi väljer ju istället att ha ett helt annat förhållningssätt där man hellre flörtar med konservativa och fascister. De vill också vara politiskt inkorrekta, hata HBTQ och allt det där. Då syftar jag ju främst på folk från Mises institutet som växt fram på senare år och återupplivat ideologin.

Citat:
Ursprungligen postat av Croissanten
https://www.youtube.com/watch?v=3eyJIbSgdSE - Se bara detta klipp med Milton Friedman och sluta prata om någon lunatik vid namn Hinze.

Fast Hinze och hans organisation frihetsfronten var trots allt de som var störst förr bland radikala liberaler. Det är lätt att kalla honom "lunatik" i efterhand men man kan inte ignorera hans påverkan på rörelsen.
Citera
2015-09-04, 22:04
Medlem
skwuims avatar
Avskaffa demokratin bara. Demokrati är i grunden ett antiindividualistiskt och antiliberalt system.
Citera
2015-09-04, 23:12
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skwuim
Avskaffa demokratin bara. Demokrati är i grunden ett antiindividualistiskt och antiliberalt system.

Det du tog upp är ju snarare skäl för att INTE avskaffa demokratin.

Du skulle förmodligen inte överleva ens en vecka i en riktig anarki.
Citera
2015-09-05, 09:10
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Ideologiskt har det ju inte ändrats men det jag syftade på är förhållningssättet. De liberaler förr i tiden hade ju inga problem med att välfärdsstaten isåfall skulle krascha på grund av invandringens kostnader och ansåg att hur många invandrare som helst skulle få invandra hit. Syftar ju främst på folk från Frihetsfronten som man stötte på. Frihetsfronten idag är väl dock relativt utdöda jämfört med förr.

De man stöter på idag som delar samma ideologi väljer ju istället att ha ett helt annat förhållningssätt där man hellre flörtar med konservativa och fascister. De vill också vara politiskt inkorrekta, hata HBTQ och allt det där. Då syftar jag ju främst på folk från Mises institutet som växt fram på senare år och återupplivat ideologin.

Det är naivt att tro att ett fritt samhälle kan uppstå ur en fallen välfärdsstat. Inte minst då den faller under trycket från en massiv bidragsinvandring.
Citera
2015-09-06, 22:45
Medlem
skwuims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det du tog upp är ju snarare skäl för att INTE avskaffa demokratin.

Du skulle förmodligen inte överleva ens en vecka i en riktig anarki.

Jag är inte för anarki. Jag stödjer en minimal stat som endast sköter polis och försvar. D.v.s funktioner som skyddar mig från kriminella och främmande stater. Allt annat ska vara privatiserat. Men det skulle definitivt kunna finnas privata poliser som konkurrerar med den statliga.

När det gäller invandringsfrågan så skulle jag vilja att i princip hela Sveriges mark är privatiserad och att staten bara råder över dessa i sitt polis och försvar. På så vis skulle varje markägare kunna stänga ute personer som inte sköter sig. All antidiskrimineringslagstiftning skulle avskaffas. Det skulle vara fullt tillåtet att stänga ute vem som helst på vilket grund som helst.

Att avskaffa demokrati är nödvändigt för att få en sådan värld. Eftersom ett sådant system aldrig skulle röstas fram av majoriteten då majoriteten är för dum och obildad. Dessutom kan majoriteten aldrig styra och ställa över en persons rättigheter.

Demokrati är motsats till libertarianism eftersom demokrati per definition är en majoritetssystem.
Senast redigerad av skwuim 2015-09-06 kl. 22:48.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in