2015-01-26, 02:50
Medlem
Hej, Jag har en 10 månaders katthona som är en blanding mellan Norsk skogkatt och bondkatt. Hon är väldigt liten på knappt 2,5 kg och är fundersam över hur stor en skogis är normalt vid 10 månader?
Citera
2015-01-26, 03:06
Medlem
sketcells avatar
Det är väl inte så farligt. Förvänta dig dock inte att hon kommer bli mycket större, tror knappast hon blir över 3.5-4kg. Även om norska skogskatter är kända för att kunna bli rätt stora så brukar mixade honor ofta bli rätt små. Jag hade en norsk skogskatt/maine coon mix och hon blev inte över 3kg i sin livstid.
Citera
2015-01-26, 03:47
Bannlyst
Norska skogskatter värkar inte bli stora har en som är 4år hon väger 3kg och mamman vart 16år som vägde4,5kg.
Citera
2015-01-26, 03:58
Medlem
Var de renrasiga eller?
Citera
2015-01-26, 04:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlern
Var de renrasiga eller?
Det tror jag inte eller jag vet inte riktigt svårt att veta i denna tid vi lever i!
Senast redigerad av ZeroTranquility 2015-01-26 kl. 04:06.
Citera
2015-01-26, 08:23
Medlem
mungs avatar
Precis som inom alla raser så varierar det väldigt från individ till individ. En norsk skogkatt bygger upp muskler ett bra tag till efter 10 månaders ålder så vikten lär öka en del, men så mycket större blir hon nog inte. 3 kg borde hon åtminstone komma upp i.
Citera
2015-01-26, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Precis som inom alla raser så varierar det väldigt från individ till individ. En norsk skogkatt bygger upp muskler ett bra tag till efter 10 månaders ålder så vikten lär öka en del, men så mycket större blir hon nog inte. 3 kg borde hon åtminstone komma upp i.

okej, tack för svar
Citera
2015-01-26, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung

Precis, skelettet slutar att växa men muskler och fett kommer troligtvis att ge mer vikt under årens gång.

Nu får man aldrig göda en katt för att man vill att den ska bli större, fetma är en av de största anledningarna till sjukdom hos katter. Håll katten aktiv så blir aptiten på blötmaten större än hos en inaktiv katt som likt människor hamnar i tristess och tröstätning. Generellt är honor mindre än hanar, det finns alltid undantag men vill man från början ha en stor katt så ska man satsa på en hane vilken ras man än väljer med rasernas alla variationer inbördes i storlekar. Som mung säger så varierar det även inom raserna, man kan få en individ som helt enkelt inte blir så stor även om det är en hane av en större ras.
Citera
2015-01-26, 16:57
Medlem
Nu vet jag inte om du såg någon stamtavla på den norska skogkatten annars är det en random långhårig huskatt och ingen vet hur stora dom blir.

Det är så olika hur domblir en del är små en del megastora får va glad du har en katt, glöm inte kastrera.
Citera
2015-01-26, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Nu vet jag inte om du såg någon stamtavla på den norska skogkatten annars är det en random långhårig huskatt och ingen vet hur stora dom blir.

Det är så olika hur domblir en del är små en del megastora får va glad du har en katt, glöm inte kastrera.

Hon jag köpte henne av sa att hon hade väldigt mycke norsk skogkisse i sig och det syns på henne bortsett från storleken. Är jätte glad att ha henne och ska absolut kastrera henne! Vet dock inte om hon har börjat löpa än..
Citera
2015-01-26, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Precis, skelettet slutar att växa men muskler och fett kommer troligtvis att ge mer vikt under årens gång.

Nu får man aldrig göda en katt för att man vill att den ska bli större, fetma är en av de största anledningarna till sjukdom hos katter. Håll katten aktiv så blir aptiten på blötmaten större än hos en inaktiv katt som likt människor hamnar i tristess och tröstätning. Generellt är honor mindre än hanar, det finns alltid undantag men vill man från början ha en stor katt så ska man satsa på en hane vilken ras man än väljer med rasernas alla variationer inbördes i storlekar. Som mung säger så varierar det även inom raserna, man kan få en individ som helt enkelt inte blir så stor även om det är en hane av en större ras.

Skulle aldrig göda henne, leker väldigt mycket med henne men hon äter inte lika mycket som hon borde..
Citera
2015-01-26, 19:18
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pixlern
Hej, Jag har en 10 månaders katthona som är en blanding mellan Norsk skogkatt och bondkatt. Hon är väldigt liten på knappt 2,5 kg och är fundersam över hur stor en skogis är normalt vid 10 månader?
En skog, eller skogskatt... kan vara kompakt, beror på benstommen/genetiken, på maten den får samt på vilka mediciner katten får... tillväxthormoner och vitaminer och sådant.

Min skogis är tung som en betongklump och har tassar som rena rama golfbollar. Väger kanske 5 eller 6 kg som vuxen? många väger vä 4, något... eller t.o.m enbart 3, något.. ?

Fast feta katter kan nog väga uppemot 10 kg.. så beror på vad den får för något.

Nej jag är inte varken veterinär eller har googlat... enbart gissar, men att en skogis är lite tyngre än huskatt, kan man väl inte tvivla på?

och lite fräckare av sig också. enligt mitt personliga tycke.

så 3-12 kilo?

...............

fast tio månader... då är väl också 2, något... ett normalvärde.. de är ju individer som kan sakna aptit de också, finns små skogisar som inte kan bli feta, otroligt söta! min hona är en liten med flugvikt , faktiskt flyger hon upp när hon väl hoppar. lika fascinerande varenda gång
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in