Citat:
Ursprungligen postat av
SoTired
Om du läser vad jag skrivit tidigare så ser du att jag har skrivit i de tidigare inläggen så är det samma som det du beskriver.
De sista inläggen var bara för att jag blev så jävla trött på folk som hävdar att det är likström och att det skulle vara skit samma om det är + eller -.
Och med folk så antar jag att du menar mig, för min del så gled hela diskussionen åt off-topic, och uppe på det fortsätta diskussionen med någon (Du) som uppenbart inte kan bemöta en mot(?)debattör med en uns av respekt ("ordbajs" bla bla...) när problematiken egentligen ligger i att du inte förstår inlägget ifråga.
Ytterligare aspekter som förminskar dig som debattör är raljerande uttryck som "ÄR VI KLARA NU?!" och någon form av förvirrad förklaringsmodell som är helt upp åt väggarna, för att inte tala om den här offerkoftan du även dragit på dig?!
Varför inte fråga om ett förtydligande på ett hyfsat och trevligt sätt när du inte förstår inlägget ifråga?
Mitt första inlägg behandlar två helt skilda delar i frågeställningen, den första att det är växelström ut till högtalaren och den andra delen att det spelar mindre roll om stereon matas med lik eller växelström.
För att inte gå helt OT så kan jag beskriva varför och hur en stereo som matas av likström kan generera en växelström.
I dess enklaste form exempelvis en konsumentprodukt där högtalaren sitter fast monterad och dess impedans och resistans är matchad mot elektroniken så används oftast en klass D förstärkarkrets med gemensam jord till både elektronik och högtalare, från förstärkarkretsen kommer en likriktad pulssignal (ljudet ifråga) som inte växlar polaritet, i serie ut till högtalaren sitter det en kondensator som är matchad mot högtalaren.
Just den seriekondensatorn skapar växelströmmen som sedan driver högtalaren. Fenomenet beskrivs enklast genom en hydraulisk analogi där serie-kondensatorn tillsammans med den matchande induktansen i kretsen beter sig som ett gummimembran i en vattenledning (googla Hydraulic analogy).
ovan exempel skulle kunna vara en klockradio eller liknande produkter, ser vi på en bilstereo så skapas AC signalen genom en H-brygga.
I en kondensator-högtalare (typ gammal datorhögtalare monterad på moderkortet) så skickas det ut en likströmspulssignal, återigen så skapas AC signalen av en inbyggd kondensator i högtalaren.
Gällande spänning så finns det ingen magiskt minus spänning, det är endast ur design och referenssynpunkt man benämner vissa spänningar minus beroende på vilket jordplan man har. Strömmen kommer alltid att vandra från en högre potential till en lägre.
gällande Topic då. Rent elektriskt så spelar det ingen roll hur högtalaren kopplas precis som flera har påpekat i tråden, audiomässigt är en annan femma, jag är dock ingen audiofil men jag kan resonera mig fram rent logiskt att det bör vara en försämring att koppla en högtalare fel då den kommer att motarbeta den andra i en stereo konfiguration, dock så borde det rent logiskt kunna kopplas så i en baslåda där högtalarna sitter monterade i varsin ända och på så sätt hjälpa varandra...