2015-02-01, 00:50
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawsezx
Ja jag tror vi är klara för ikväll, gå och nu och sov, sedan läser du tråden imorgon så kommer nog polletten att ramla ner...

Jag har ångrat mig.
Signalen till högtalaren är likström.
Om det blir fel med + och - så gör det ingenting.
Citera
2015-02-01, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Jag har ångrat mig.
Signalen till högtalaren är likström.
Om det blir fel med + och - så gör det ingenting.

Märkligt....

I inlägg #13 så citerade jag ur en artikel om elsäkerhet där man klart säger att audiosignalen till en högtalare alltid är växelström, och länkade även till källan. (FB) hur kollar man att + och - är rätt på högtalarna?

Sen har vi andra i denna tråd som också klart säger att signalen är växelström.

Vi har även det faktum att ett högtalarmembran har sitt viloläge i mitten och därifrån rör sig inåt eller utåt beroende på vilken polaritet signalen har, vilket kan demonstreras genom att ansluta ett batteri till högtalarens +/- och sen skifta polariteten.

Hur kan detta bli nåt annat än växelström menar du, hur ska det kunna bli likström?
Citera
2015-02-01, 11:00
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Märkligt....

I inlägg #13 så citerade jag ur en artikel om elsäkerhet där man klart säger att audiosignalen till en högtalare alltid är växelström, och länkade även till källan. (FB) hur kollar man att + och - är rätt på högtalarna?

Vi har även det faktum att ett högtalarmembran har sitt viloläge i mitten och därifrån rör sig inåt eller utåt beroende på vilken polaritet signalen har, vilket kan demonstreras genom att ansluta ett batteri till högtalarens +/- och sen skifta polariteten.

Hur kan detta bli nåt annat än växelström menar du, hur ska det kunna bli likström?
jag menade inte att dra igång en affekterad diskussion.

Ofta hade man (den tid jag hade koll) en transformator i slutsteget och då blev det en växelström till högtalaren.
högtalarna vill nog gärna ha växel för att inte stå och värma och järnkärnan mättas av en likström.

Hur det funkar nuför tiden har jag egentligen ingen aning om, det kanske var lite onödigt ordpeteri i början men några har ju tillfört lite intressant.
Citera
2015-02-02, 01:12
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Märkligt....

Tja, läs inlägg #4, #18 & #20.

Men det blev så mycket protester så jag lägger ner ordet.
Därför så är ljudsignalen likström och det spelar ingen roll om man vänder på + och -.
Citera
2015-02-02, 07:22
Medlem
Citat:
Tja, läs inlägg #4, #18 & #20.

Men det blev så mycket protester så jag lägger ner ordet.
Därför så är ljudsignalen likström och det spelar ingen roll om man vänder på + och -.

Men det förefaller som du är tämligen envis och vägrar lyssna på andra förklaringar än den du själv tycker ska vara rätt?

Jag själv har inte så stor elteknisk kompetens att jag kan avgöra det hela, men ditt påstående om att vänder +/- inte spelar nån roll känns lite märkligt, för det finns ju tillfällen så det faktiskt spelar roll för du kan ju inte har det vänt på en högtalare men inte på den andra för då riskerar man att få ”akustisk kortslutning” då den ena högtalaren dras inåt när den andra trycks utåt. Men visst kan man vända polariteten på en högtalare ensam och inte märka nån skillnad. Men man kan även skifta på kablarna i ett vägguttag (som har växelström) utan att man märker nån skillnad.

Jag tog mig lite tid och sökte efter samma frågeställning och diskussioner på andra ställen på nätet, och fann denna tråd som jag tycker du ska läsa. I den finns det flera sådana filurer som du som lägger fram ungefär samma argument för sin sak att audiosignal till analog högtalare skulle vara likström. Men det verkar finnas fler som lägger fram rätt tunga argument för att signalen faktiskt per definition är växelström och inget annat.

Jag tycker du ska läsa den tråden (ja gärna alla andra i denna debatt om vad denna signal är eller ska definieras som, det är intressant)

http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=494980

Men definitionerna av likström och växel ström säger ju att likström går bara åt ett håll, växelström skiftar håll, enkelt uttryckt. Och audiosignalen till en vanlig högtalare skiftar ju helt klart riktning annars skulle inte membranet kunnas dras inåt eller tryckas utåt som det ju faktiskt gör i en högtalare, vilket även kan demonstreras genom att använda ett vanligt batteri och koppla till högtalaren och sen skifta polariteten. Även detta avhandlas i tråden jag länkat till.

Växelström betyder i första hand att riktningen skiftar inte att den gör det exakt lika hela tiden som i vanlig 230V i våra vägguttag. Likström betyder i första hand att det är samma riktning hela tiden men inte att det inte kan vara en varierande ström för det.

Du kan ju också fundera på varför de i den första länken jag gav i tråden, säger att audiosignal till högtalare alltid är växelström, det verkar ju vara en rätt seriös källa eller hur?

Ditt eget första inlägg i tråden #4 säger ju också att audiosignal är växelström, då du säger att om konen inte går utåt med ett batteri kopplat till +/+ och -/- indikerar att man har fel polaritet. Alltså att strömriktningen skiftats, vilket vi även se sker helt normalt i audiosignalen då konen kan tryckas utåt och dras inåt av audiosignalen via magnetfältet talspolen rör sig i. Och för att magnetfältet ska ändra riktning på kraften så krävs att signalen i högtalarkabeln skiftar polaritet, = växelström....
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2015-02-02 kl. 07:32.
Citera
2015-02-02, 22:49
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Men det förefaller som du är tämligen envis och vägrar lyssna på andra förklaringar än den du själv tycker ska vara rätt?

Jag själv har inte så stor elteknisk kompetens att jag kan avgöra det hela, men ditt påstående om att vänder +/- inte spelar nån roll känns lite märkligt, f

Om du läser vad jag skrivit tidigare så ser du att jag har skrivit i de tidigare inläggen så är det samma som det du beskriver.
De sista inläggen var bara för att jag blev så jävla trött på folk som hävdar att det är likström och att det skulle vara skit samma om det är + eller -.
Citera
2015-02-03, 00:29
Medlem
Citat:
Om du läser vad jag skrivit tidigare så ser du att jag har skrivit i de tidigare inläggen så är det samma som det du beskriver.
De sista inläggen var bara för att jag blev så jävla trött på folk som hävdar att det är likström och att det skulle vara skit samma om det är + eller -.

Alltså är en audiosignal till en vanlig högtalare växelström, bra.
Citera
2015-02-03, 00:30
Medlem
rawsezxs avatar
Citat:

Och med folk så antar jag att du menar mig, för min del så gled hela diskussionen åt off-topic, och uppe på det fortsätta diskussionen med någon (Du) som uppenbart inte kan bemöta en mot(?)debattör med en uns av respekt ("ordbajs" bla bla...) när problematiken egentligen ligger i att du inte förstår inlägget ifråga.

Ytterligare aspekter som förminskar dig som debattör är raljerande uttryck som "ÄR VI KLARA NU?!" och någon form av förvirrad förklaringsmodell som är helt upp åt väggarna, för att inte tala om den här offerkoftan du även dragit på dig?!

Varför inte fråga om ett förtydligande på ett hyfsat och trevligt sätt när du inte förstår inlägget ifråga?

Mitt första inlägg behandlar två helt skilda delar i frågeställningen, den första att det är växelström ut till högtalaren och den andra delen att det spelar mindre roll om stereon matas med lik eller växelström.

För att inte gå helt OT så kan jag beskriva varför och hur en stereo som matas av likström kan generera en växelström.

I dess enklaste form exempelvis en konsumentprodukt där högtalaren sitter fast monterad och dess impedans och resistans är matchad mot elektroniken så används oftast en klass D förstärkarkrets med gemensam jord till både elektronik och högtalare, från förstärkarkretsen kommer en likriktad pulssignal (ljudet ifråga) som inte växlar polaritet, i serie ut till högtalaren sitter det en kondensator som är matchad mot högtalaren.

Just den seriekondensatorn skapar växelströmmen som sedan driver högtalaren. Fenomenet beskrivs enklast genom en hydraulisk analogi där serie-kondensatorn tillsammans med den matchande induktansen i kretsen beter sig som ett gummimembran i en vattenledning (googla Hydraulic analogy).

ovan exempel skulle kunna vara en klockradio eller liknande produkter, ser vi på en bilstereo så skapas AC signalen genom en H-brygga.

I en kondensator-högtalare (typ gammal datorhögtalare monterad på moderkortet) så skickas det ut en likströmspulssignal, återigen så skapas AC signalen av en inbyggd kondensator i högtalaren.

Gällande spänning så finns det ingen magiskt minus spänning, det är endast ur design och referenssynpunkt man benämner vissa spänningar minus beroende på vilket jordplan man har. Strömmen kommer alltid att vandra från en högre potential till en lägre.

gällande Topic då. Rent elektriskt så spelar det ingen roll hur högtalaren kopplas precis som flera har påpekat i tråden, audiomässigt är en annan femma, jag är dock ingen audiofil men jag kan resonera mig fram rent logiskt att det bör vara en försämring att koppla en högtalare fel då den kommer att motarbeta den andra i en stereo konfiguration, dock så borde det rent logiskt kunna kopplas så i en baslåda där högtalarna sitter monterade i varsin ända och på så sätt hjälpa varandra...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in