2015-01-26, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbuTarek
I mellanöstern har de högre utbildning och högre intelligens i genomsnitt jämfört med etniska svennar

Löjligt uttalande som inte blir mer sant för att man lägger till en nickande smiley. Men utan MENA skulle antagligen Sveriges särskolor avfolkas och det vore ju tråkigt:

http://www.sq.4mg.com/NationIQ.htm

Citat:
Invandrarbarnen är klart överrepresenterade bland de svårt handikappade barnen. Det visar undersökningar från specialskolor i flera europeiska länder. En huvudorsak tros vara att det inom flera invandrargrupper är vanligt med giftermål mellan nära släktingar. Det som av tradition binder samman familjerna kan också bli ett allvarligt problem.
- Frågan är oerhört känslig, men den får inte tystas ner, säger Denho Özmen, som arbetar med handikappfrågor i svenska skolor.

Journalisten Line Vaaben Juhl vid Berlingske Tidende i Köpenhamn konstaterar i en artikel att det i Danmark har skett en explosiv tillväxt av invandrarbarn med svåra funktionshinder. Hon har ringt runt till landets specialskolor och fått till svar att 40 procent av barnen vid dessa skolor har invandrarbakgrund. Antalet invandrare i relation till den danska befolkningen är bara 7-8 procent.

1996 ledde chefspsykologen Erik Magius en EU-finansierad undersökning i tre EU-länder. Undersökningen slår fast att invandrare i Spanien, Storbritannien och Tyskland föder betydligt fler handikappade barn än genomsnittet i respektive land. Även här misstänkte man att äktenskap inom familjen troligen var en huvudförklaring.

I Sverige, liksom i Danmark, känner man dåligt till de här problemen. Det finns ingen säker statistik, men en rundringning till särskolor och olika kommuner visar att handikappade invandrarbarn i Sverige är minst lika överrepresenterade som i Danmark.

http://vitidningen.episerverhotell.net/templates/PrintPage.aspx?id=3302
http://freedomofspeech2014.blogspot.se/2013/07/iq-och-ras-inaveln-del-1.html
http://freedomofspeech2014.blogspot.com/2013/07/iq-och-ras-inaveln-del-2.html

Citat:
Ursprungligen postat av Veneer
Håller ej med. Vad menar du med intelligens först? IQ? Intelligens har en bred och subjektiv definition att den kan debatteras alla dagar i veckan. För dig är man kanske intelligent om man är läkare men själv tycker jag att läkarna inte är smartare än någon annan....tvärtom. För mig är man smart om man kan klara sig genom teknisk fysik. Men vad fan ska teknisk fysik hjälpa dig med om du störtar med flyg mitt i ingenstans och är tvungen att överleva bland lejoner....då kommer säkert någon outbildad afrikan skratta över hur dum du är för att du klarar ej att överleva som han gör i djungern. Anledningen att man skrattar åt hur dumma afrikaner är har bland annat att göra att IQ test är gjort för en specifik miljö.......hade jägarna i Afrika gjort egen IQ som är anpassat om att klara sig utan något, bland farliga ormar och alla möjliga djur, då hade många av oss misslyckat helt. Allting handlar inte om att överleva (jag vet) men detta är bara ett exempel. Ett IQ test, i världen där man uppmuntrar logisk tänkande kommer att regera. Om något är vi största mobbare för att vi mobbar dom som inte är anpassat till vår miljö.

Trams, IQ handlar inte om hur väl man hanterar den miljö man är uppväxt i utan hur snabbt man anpassar sig till nya omständigheter och applicerar gamla kunskaper på nya omständigheter. Att någon som levt 100 generationer i djungeln vet var bananerna växer eller ormarna kryper betyder givetvis inte att den personen har högre IQ än någon som nyss landat i djungeln. Har man tagit sin in på, och genom, läkarprogrammet så har man givetvis betydligt högre IQ än genomsnittet i det landet och om landet är ett västland högre IQ än genomsnittet i världen. Oavsett om man kan hänga i tårna och plocka bananer eller slå ormar med pinnar.

IQ mäter egenskaper som är viktiga när det gäller att vara kreativ och innovativ och viktiga i utvecklade samhällen, eller som lett fram till utvecklade samhällen. Klart du kan definiera ett afrikanskt IQ som mäter något annat och hävda att de briljerar på detta, vad det nu skulle vara, men det ändrar ingenting i praktiken.

Vad gäller kulturell bias så är det intressant att östasiater presterar så mycket bättre på IQ-tester utvecklade i USA (för vita, som det populärt påstås) än svarta amerikaner (och vita amerikaner för den delen) uppväxta i just USA. Det talar mot att någon stark kulturell bias skulle ligga bakom den skillnaden.

http://freedomofspeech2014.blogspot.com/2013/07/ras-och-iq-del-2.html

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det är möjligt att du har rätt. I alla fall om intelligensen. Det är inte så lätt att kolla, eftersom de med den höga intelligensen tydligen är kvar i Mellanöstern.

Haha.
Senast redigerad av FreedomOfSpeech201 2015-01-26 kl. 20:04.
Citera
2015-01-26, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Löjligt uttalande som inte blir mer sant för att man lägger till en nickande smiley. Men utan MENA skulle antagligen Sveriges särskolor avfolkas och det vore ju tråkigt:

http://www.sq.4mg.com/NationIQ.htm

http://vitidningen.episerverhotell.net/templates/PrintPage.aspx?id=3302
http://freedomofspeech2014.blogspot.se/2013/07/iq-och-ras-inaveln-del-1.html
http://freedomofspeech2014.blogspot.com/2013/07/iq-och-ras-inaveln-del-2.html

Trams, IQ handlar inte om hur väl man hanterar den miljö man är uppväxt i utan hur snabbt man anpassar sig till nya omständigheter och applicerar gamla kunskaper på nya omständigheter. Att någon som levt 100 generationer i djungeln vet var bananerna växer eller ormarna kryper betyder givetvis inte att den personen har högre IQ än någon som nyss landat i djungeln. Har man tagit sin in på, och genom, läkarprogrammet så har man givetvis betydligt högre IQ än genomsnittet i det landet och om landet är ett västland högre IQ än genomsnittet i världen. Oavsett om man kan hänga i tårna och plocka bananer eller slå ormar med pinnar.

IQ mäter egenskaper som är viktiga när det gäller att vara kreativ och innovativ och viktiga i utvecklade samhällen, eller som lett fram till utvecklade samhällen. Klart du kan definiera ett afrikanskt IQ som mäter något annat och hävda att de briljerar på detta, vad det nu skulle vara, men det ändrar ingenting i praktiken.

Vad gäller kulturell bias så är det intressant att östasiater presterar så mycket bättre på IQ-tester utvecklade i USA (för vita, som det populärt påstås) än svarta amerikaner (och vita amerikaner för den delen) uppväxta i just USA. Det talar mot att någon stark kulturell bias skulle ligga bakom den skillnaden.

http://freedomofspeech2014.blogspot.com/2013/07/ras-och-iq-del-2.html

Haha.

Du har vad jag kallar "superficial knowledge"....och det är när man bygger en enkel uppfattning på något så djupt, komplicerad och som kräver att man läser lite av olika saker såsom genetik, biologi, historia, filosofi men att man också kan tänka kritiskt samt använda logik. När man däremot läser en artikel eller två här i I&I och sen bygger en uppfattning om hur saker och ting är, och sen hoppar in i debatten då är det meningslöst att fortsätta. Förresten, jag har läst allt som jag nämnde på listan, på universitet nivå så när du väl är där kan du PMa mig så att vi tar diskussionen vidare.
Citera
2015-01-26, 21:42
Medlem
Citat:
Du har vad jag kallar "superficial knowledge"....och det är när man bygger en enkel uppfattning på något så djupt, komplicerad och som kräver att man läser lite av olika saker såsom genetik, biologi, historia, filosofi men att man också kan tänka kritiskt samt använda logik. När man däremot läser en artikel eller två här i I&I och sen bygger en uppfattning om hur saker och ting är, och sen hoppar in i debatten då är det meningslöst att fortsätta. Förresten, jag har läst allt som jag nämnde på listan, på universitet nivå så när du väl är där kan du PMa mig så att vi tar diskussionen vidare.

Wow, universitet nivå, på Mellanösterns finaste institut för rasbiologi eller var tillskansar man sig, vad jag kallar, in depth knowledge, om afrikanernas överlägsna ormintelligens? Eller är det teknisk fysik och läkarprogrammet du läst, på universitet nivå och allt?

Vad sägs om att ta diskussionen nu istället? Jag representerar vanlig simpel svensk universitetsnivå och du representerar kort och gott "allt som jag nämnde på listan, på universitet nivå".

EDIT: Kanske var onödigt hård, men du uttryckte dig som ett riktigt praktarsel. Om du helt enkelt menade att afrikanerna har en helt adekvat IQ för att upprätta och bibehålla den civilisation de har och att det inte spelar oss någon roll så länge de lever och verkar där, då håller jag med dig, den sortens intelligens kanske är tillfyllest i den miljön och med de förutsättningarna. Problemen uppstår när vi tar in människor med en IQ anpassad till klansamhällen till västsamhällen, då får man situationen de haft i USA sedan slavarnas frigörelse och som vi är på god väg att etablera även i Sverige.
Senast redigerad av FreedomOfSpeech201 2015-01-26 kl. 22:27.
Citera
2015-01-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomOfSpeech201
Wow, universitet nivå, på Mellanösterns finaste institut för rasbiologi eller var tillskansar man sig, vad jag kallar, in depth knowledge, om afrikanernas överlägsna ormintelligens? Eller är det teknisk fysik och läkarprogrammet du läst, på universitet nivå och allt?

Vad sägs om att ta diskussionen nu istället? Jag representerar vanlig simpel svensk universitetsnivå och du representerar kort och gott "allt som jag nämnde på listan, på universitet nivå".

Jag ska inte sänka mig till din nivå igen så det här är nog mitt sista inlägg till dig...iaf så läste jag till läkare back in time, bytte senare till något som involverade lite mer entreprenörskap och inte bara kunskap om människans kropp. Oh well....humaniora ämnen läste jag direkt efter gymnasiet som fristående kurser. Mitt råd till dig är att börja här och sen läsa på lite mer....din nuvarande utb är irrelevant då du kan ha läst ekonomi eller till civ ing men det tvivlar jag på för att din förmåga att tänka logiskt verkar inte vara den bästa jag sett:
https://www.youtube.com/watch?v=jW8qF3tUDl8
Citera
2015-01-26, 22:39
Medlem
Citat:
Jag ska inte sänka mig till din nivå igen så det här är nog mitt sista inlägg till dig...iaf så läste jag till läkare back in time, bytte senare till något som involverade lite mer entreprenörskap och inte bara kunskap om människans kropp. Oh well....humaniora ämnen läste jag direkt efter gymnasiet som fristående kurser. Mitt råd till dig är att börja här och sen läsa på lite mer....din nuvarande utb är irrelevant då du kan ha läst ekonomi eller till civ ing men det tvivlar jag på för att din förmåga att tänka logiskt verkar inte vara den bästa jag sett:
https://www.youtube.com/watch?v=jW8qF3tUDl8

Där fick jag för att jag editerade mitt inlägg, antar att jag inte var onödigt hård trots allt. Jaså, tog du examen eller hoppade du av läkarprogrammet för att blir lite mer av en entreprenör?

Jag är läkare i grunden, relevant eller ej, men det hjälper mig inte att förstå vad du argumenterar emot eftersom du bara lallar på om hur lite jag begriper och om min brist på logiskt tänkande istället för sakliga invändningar mot varför IQ inte bättre definieras som förmågan att applicera befintlig kunskap på nya situationer än att applicera befintlig kunskap på befintlig situation. Eller varför östasiaternas resultat på IQ-tester, anklagade för att vara utformade för vita amerikaner och därmed ha en kulturell bias, är bättre än för både vita amerikaner och svarta amerikaner som är uppväxta i amerikansk kultur. Det vore väl en mer rimlig nivå för någon så högstående som du?

Fast du kanske inte vill sänka dig till den?
Citera
2015-01-27, 01:44
Medlem
Citat:
Vissa saker måste väga lite mer än andra och här är varför en läkarutbildning inte kan tolkas så som du gör:

-En person lär sig att använda X från böcker men skolan har inte tillgång till X för att landet är fattig och skolan har inte pengar att investera i X. Personen flyttar senare till ett land där X finns tillgänglig i hans domän. Tror du inte att personen kan använda X, eller har redan lite grundläggande kunskap om hur man använder X i teorin?

-En person lär sig INTE att använda X från böcker och skolan har inte tillgång till X. Personen flyttar senare till ett land där X finns tillgänglig i hans domän. Självklart kommer han inte kunna använda X, om ens veta vad det är för något.

När vi i Västen pratar om kvalitet på utbildning då rankar vi också hur rikt skolan är. En examen i ekonomi från Stanford är inte bättre än den från LiU. Dock så har Stanford lite större budget och bredare kontaktnät vilket iofs leder till att alla studenter vill dit, för att få jobb efter examen. Det är så man bygger reputation.

När det gäller läkarutbildningen fungerar det inte så. Man rankas efter hur mycket forskning som drivs vid skolorna. Ämnena och man läser är samma i princip (kan finnas extra onödiga kurser beroende på ort) och det enda som kommer att skilja sig mellan skolorna är metodik. Detta är inte fel...se t.ex i Malmö där man kär problembaserad lärande medan andra skolor kör annan stil, trots att det är samma land. Pedagogik är samma men olika metodik.

Så om du läser vid KI då betyder detta inte ett skit om hur bra läkare du blir....endast om du ska bli forskare vid skolan. Namnet på skolan kommer däremot vara känd för att den rankas högre, för att man lägger mycket på forskning och kommer säkert att producera framtida nobel pris vinnare. Men jag kan garantera dig att någon som studerar i Pynsfllmdweldwödwfg någonstans i Asien kommer att vara lika lämpad att jobba som läkare för att materialet är detsamma. Hur man tänker, vilka sjukdomar som man möter efter preklin osv kommer att göra dig en annorlunda läkare än någon som läst på X skola.
Ja, precis. Därför har lite svårt att tro att dessa invandrare som säger sig vara läkare men jobbar inom städ och taxibranchen är sanningsenliga. Det är ju bara att bevisa för socialstyrelsen att man uppfyller kriterierna för ett svenskt leg. Sen vet jag inte om det ligger några byråkratiska regler som försvårar. Men med tanke på hur dåliga många läkare är på att prata svenska så kan det ju inte vara några större hinder i vägen till svenskt leg.
Citera
2015-01-27, 01:53
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Det är snarare du som är idiot.....då skulle vi t.ex inte låta en läkare utbildad i USA jobba i Sverige för att deras utbildning är på 4 år istället för 5.5 år som vi har i Sverige. Då skulle en läkare i t.ex Polen vara bättre lämpad än en svensk läkare för att utbildningen där är 6 år. Att jämföra utbildningslängd med kvalitet är så dum att en apa skulle inte ha gjort samma misstag som din. Utbildningskvalitet kan vara samma även om tempo skiljer sig.

Varför öppnar du käften när du inte vet vad du pratar om? Jag är civilingenjör och har många kollegor som tvingats göra om sin examen efter att de kommit till Europa. På mitt företag känner jag till noll ingenjörer som har fått sin utbildning i Mellanöstern eller Afrika och då pratar vi om ett multinationellt företag med mer än hundra tusen anställda. Det enda kurser de brukar kunna tillgogoräkna sig i Sverige är grundkurser i matte och andra mycket enkla grundläggande kurser. Deras utbildning anses av våra universitet vara undermålig.

Dessutom, en läkare med en examen från mellanöstern får inte automatisk läkarlegitimation i Sverige förrän denne gått igenom otaliga tester.

Du har uppenbarligen inte den blekaste aning om någonting. In med foten i truten på dig nu och förpesta inte tråden mer med dina lögner, din obildade jävla mupp.
Citera
2015-01-27, 07:30
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Vad menar du med att Indier är mindre bra på IT? Varför skulle dom vara? Linux administratörer som jobbar i mitt företag är indier och kompetenta och det enda som kan krångla är språk. Kulturella skillnaden har ej något att göra med kompetens. Kanske kommunikation problem kan uppstå men kompetens finns.

Folk som inte har fått lära sej koda asm vid 11 års ålder är sämre på IT. Jag är skeptisk till att dom där indierna är särskilt bra på Linux..
Citera
2015-01-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Varför öppnar du käften när du inte vet vad du pratar om? Jag är civilingenjör och har många kollegor som tvingats göra om sin examen efter att de kommit till Europa. På mitt företag känner jag till noll ingenjörer som har fått sin utbildning i Mellanöstern eller Afrika och då pratar vi om ett multinationellt företag med mer än hundra tusen anställda. Det enda kurser de brukar kunna tillgogoräkna sig i Sverige är grundkurser i matte och andra mycket enkla grundläggande kurser. Deras utbildning anses av våra universitet vara undermålig.

Dessutom, en läkare med en examen från mellanöstern får inte automatisk läkarlegitimation i Sverige förrän denne gått igenom otaliga tester.

Du har uppenbarligen inte den blekaste aning om någonting. In med foten i truten på dig nu och förpesta inte tråden mer med dina lögner, din obildade jävla mupp.

Först hade vi en läkare som inte alls tänker logisk och nu har vi in ingenjör som gör så att läkaren framstår som ett geni. Du jobbar verkligen som ingenjör? Hahaha! I alla mina år har jag alltid respekterar ingenjörer för att dessa har varit bättre än mina läkarkursare när det gäller att tänka kritiskt och använda logik i olika sammanhang men nu börjar jag fan tvivla om så är fallet...men jag ska inte sänka mig till din nivå heller och generalisera.

Nu till saken, du påstår att en civ.ing utb i Irak är undermålig, kort och annorlunda än den i Svea. Här är ditt inlägg:
(FB) Jämföra utbildning Europa - Mellanöstern

Här är mitt svar på detta idiotisk inlägg:

(FB) Jämföra utbildning Europa - Mellanöstern

Sen tar du det på en annan nivå av idioti och skriver följande:

1.Du är ingenjör
2.Du jobbar på ett företag med över 100k anställda
3.Ingen på företaget har fått sin utbildning från MENA
4."Dina kollegor" som fått examen därifrån fick tillgodogöra sig med enkla kurser som "matte" haha!

Så om jag tolkar det hela korrekt så har ni faktiskt folk från MENA (Dina kollegor), som fått examen därifrån men var tvungen att läsa om utbildningen (alltså 5 år igen kanske), efter att ha fått tillgodogöra sig med några enkla matte kurser och slutligen så känner du alla 100k som jobbar på företaget. Detta låter inte bara löjligt men det känns som en text som kommer från en grundskolelev i ett försök att dra sig ur en debatt.

Mitt första problem med dig är att du kopplar ihop utbildningslängd med kvalitet. Jag har redan gett dig ett exempel på varför detta är idioti (Östeuropa läkarprogrammet jämfört med svenska läkarprogrammet). Ditt andra problem är att du tror att bara för att landet inte har en civ ing utbildning då är dom värdlösa (De flesta länder har 3+2 istället för civ ing). Att man måste göra tester innan man får leg som läkare, om man kommer från utlandet, betyder inte att man är sämre läkare utan att det är en process som görs för att försäkra att man är kompetent. Deras utbildning är inte mindre bra, den är annorlunda och vissa tester måste göras för att försäkra att man är kompetent.

Det där med att säga att en MENA civ.ing utbildning är kass bara för att ingen som jobbar på ditt företag har en utbildning därifrån är så rolig att jag trodde först att du skämtade.....tänk om någon som jobbade på TESLA eller NASA eller J.P morgan sa att en svensk civ.ing examen är värdlös bara för att dom inte hade eller kände någon anställd där som tog examen i Sverige....vad hade vi sagt då?

Det här blir nog mitt sista inlägg till dig för att jag tappar hjärnceller varenda gång jag svarar på dina inlägg. Innan du svarar igen så vill jag att du kommer hit med bevis och det ska du göra genom att gå på den skolan där du läste vid, kopiera den syllabus ni hade med antal ämnen och pöäng och sen gör det samma för motsvarande utbildning i något MENA land (Iraq, Egyptien,...) så att du och jag kan jämföra. Slut

Ingenjör? haha!

Citat:
Ursprungligen postat av Sverige2025
Folk som inte har fått lära sej koda asm vid 11 års ålder är sämre på IT. Jag är skeptisk till att dom där indierna är särskilt bra på Linux..

Dig ska jag nog inte slösa tid med att svara igen. Först kommer du med påstående om att Indier är sämre på IT och jag svarar med att företag outsourcar i Indien t.ex för att det är mycket billig arbetskraft och folk är kompetenta. Det kan finnas kulturkrockar och svårighet med språk men detta kan man även se i andra länder som i t.ex Kina. Innan jag outsourcade till Indien hade jag faktiskt programmerare i Linux från EU länder, dock inte Sverige och märkte ingen skillnad på kvalitet. Att säga att man måste börja koda vid 11 års åldern för att bli bra på linux är så dumt att en apa inte hade gjort samma misstag. Det är ganska få som lär sig koda vid 11 års åldern och trots att man inte ens vet vad man ska göra efter gymnasiet, väljer många att bli programmerare.
Citera
2015-01-27, 12:12
Medlem
Det är alltför mycket nonsens bland kommentarerna.

Det tråden gäller är om några läsare har egna erfarenheter, när det gäller kompetensen hos folk med högskoleutbildning från MENA!
Citera
2015-01-27, 14:39
Medlem
Jag är en person med insyn i detta och kan säga att läkarutbildningen i irak är fullt jämförtbart med den i Sverige. Dock så måste man självklart testas här innan man kan få läkarlegg.

När det gäller andra utbildningar så skall man ta det med en nypa salt, de har ganska låga kvalitetsnivåer. Det gäller inte bara irak utan även iran, kina, indien och flera andra asiatiska länder. Även i östeuropa är det dålig kvalite på utbildningen.

Om du är en arbetsgivare så skall du definetivt anställa personer som har sin högskole/universitetsutbildning utfört i Sverige, då vet du att detta har god kontroll och kvalite och att inga mutor har varit involverad för att personen skall få sin examen eller betyg.

Just att kunna muta till sig ett betyg eller examen är mycket vanligt utanför norden, västvärlden generellt och japan. Alla andra länder skall man akta sig för.
Citera
2015-01-27, 19:52
Medlem
Sverige2025s avatar
Citat:
Dig ska jag nog inte slösa tid med att svara igen. Först kommer du med påstående om att Indier är sämre på IT och jag svarar med att företag outsourcar i Indien t.ex för att det är mycket billig arbetskraft och folk är kompetenta. Det kan finnas kulturkrockar och svårighet med språk men detta kan man även se i andra länder som i t.ex Kina. Innan jag outsourcade till Indien hade jag faktiskt programmerare i Linux från EU länder, dock inte Sverige och märkte ingen skillnad på kvalitet. Att säga att man måste börja koda vid 11 års åldern för att bli bra på linux är så dumt att en apa inte hade gjort samma misstag. Det är ganska få som lär sig koda vid 11 års åldern och trots att man inte ens vet vad man ska göra efter gymnasiet, väljer många att bli programmerare.

Men fostras in i kulturen! Du skall se när generationen som växte upp med C64 försvinner, då kommer Sverige som programmeringsland att åka ner på listan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in