2015-01-25, 19:12
Medlem
gulligumsans avatar
Lite vilsen...

Är det stor skillnad på 54mg concerta och 40mg + 20mg ritalin kapslar? (iom att det är samma ämne tänkte jag)
På concerta var jag aldrig trött eller irriterad, kände mig Bara bra.
Nu på ritalin så känner jag mig väldigt irriterad och arg ibland, och inte riktigt hemma i pallet alla gånger.
Jag är inte längre så glad. Jag tycker det är lite ansträngande att behöva leka med min bebis stackarn och sånna saker som jag egentligen tycker är jättekul.

Kan det mycket troligtvis vara bieffekt på ritalinet?
Eller är de bara naturligt pga tråkiga omständigheter i livet? (som dock inte är så jättestora)
Citera
2015-01-25, 19:14
Medlem
gulligumsans avatar
Har ritalin och concerta olika karaktärer när de går ur kroppen?
Är ritalin lite hårdare på den fronten?
Citera
2015-01-25, 19:51
Medlem
Ritalin är bättre eftersom man kan dra linor med ritalin vilket kan få det att kicka till rejält i huvudet!

Dock så rekommenderar jag dig att inte ta mer än en eller max två linor eftersom avtändningen är förjävlig, mycket värre än på t.ex tjack och dylikt!
Citera
2015-01-25, 20:01
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Ritalin är bättre eftersom man kan dra linor med ritalin vilket kan få det att kicka till rejält i huvudet!

Dock så rekommenderar jag dig att inte ta mer än en eller max två linor eftersom avtändningen är förjävlig, mycket värre än på t.ex tjack och dylikt!

hahaha okej.
Jag tar det ju bara ur "medicinskt" behov.
Men av din analys så sammanfattar jag det som att ritalin är mer "effektivt" än concerta (vilket jag vet att det är iom att de utsöndrar en gnutta mer direkt än concertan)
Men som du säger så verkar de väl troligt att ritalinet blir mer markant när de går ur kroppen då

Men ska man inte "må bra" om man nu drar linor på det?
Man ska väl inte vara irriterad och arg.
De kanske bara är min vardag som bidrar till det.
Citera
2015-01-25, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
hahaha okej.
Jag tar det ju bara ur "medicinskt" behov.
Men av din analys så sammanfattar jag det som att ritalin är mer "effektivt" än concerta (vilket jag vet att det är iom att de utsöndrar en gnutta mer direkt än concertan)
Men som du säger så verkar de väl troligt att ritalinet blir mer markant när de går ur kroppen då

Men ska man inte "må bra" om man nu drar linor på det?
Man ska väl inte vara irriterad och arg.
De kanske bara är min vardag som bidrar till det.
Det är rena rävgiftet och ingen medicin, du kommer att bli personlighetsförändrad!
Citera
2015-01-25, 20:44
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrullare
Det är rena rävgiftet och ingen medicin, du kommer att bli personlighetsförändrad!

Ok, tycker du så om alla "adhd mediciner", eller just specifikt om ritalin?
Citera
2015-01-25, 21:11
Medlem
Det är vanligt med subjektivt olika effekt av olika metylfenidatpreparat. Om nu Concerta var bra, varför bytte du till Ritalin?
Citera
2015-01-25, 21:18
Medlem
uh-huhs avatar
Concerta är depot och betyder att de löses upp saktare än ritalin som är i kapsell men små "kulor" i som är metylfedinat
Citera
2015-01-25, 21:25
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är vanligt med subjektivt olika effekt av olika metylfenidatpreparat. Om nu Concerta var bra, varför bytte du till Ritalin?

För att concertan inte höll i sig mer än några timmar. Bytte till elvanse, de värsta jag vart med om. Fick sömnproblem, trött exakt helatiden och somnade hela tiden.
Så ist för att byta tillbaka till concertan så tyckte läkaren att vi kunde prova ritalin
Citera
2015-01-25, 21:27
Medlem
gulligumsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uh-huh
Concerta är depot och betyder att de löses upp saktare än ritalin som är i kapsell men små "kulor" i som är metylfedinat

Ahaa okej!
Men är det olika "hjälpämnen" i eller är det bara ren methylfenidat i bägge?
Är risken stor att jag blir personlighetsförändrad på ritalin men inte på concerta?
Citera
2015-01-25, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulligumsan
Jag utgår från att du förstår skillnaden i effekt, avhängigt om intaget sker på fastande mage eller i samband med måltid. En annan sak som förtjänar att påpekas är melatonin som sömnmedel vid behov; den fördröjda sömnfasen som kännetecknar ADHD-klientelets kroniska sömnstörning brukar effektivt kunna behandlas med melatonin. Ett ytterligare präktigt påpekande är att mediciner kompletterar en vettig livsstil, strukturskapande scheman, sömnhygien/-rutiner osv osv.
Citera
2015-01-25, 22:27
Medlem
GoFuckADucks avatar
Concerta sitter i mycket längre medans Ritalin är mer kortverkande.
Brukar själv ta Ritalin bara för att orka upp på morgonen. Har dock ingen ADHD diagnos men lite Ritalin och kaffe sätter fart på kroppen på morgonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in