2015-01-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnwantedOne
Bra fråga vad TS menar med det. Kanske är det så, att om en kvinnlig kollega inte finns till befogenhet, så kan man inte bara stå och vänta utan går vidare? Tror det finns en begränsning på hur länge man kan hålla kvar en person.
Om du är skäligen misstänkt, vilket alltså krävs för att polisen ska ha rätt att kroppsvisitera dig till att börja med, så har polisen även rätt att gripa dig om det är av vikt för utredningen. Därefter måste en åklagare fatta ett beslut om anhållan, vilken kan vara i fyra dygn. Att du inte skulle kunna finna en kvinna som kan kroppsvisitera den misstänkte inom en sådan tidsrymd känns ju allt annat än sannolikt.

Det finns förstås goda skäl till att lagen är utformad på det här sättet. Manliga poliser är definitivt inte några guldgossar och det finns nog många som skulle använda möjligheten till kroppsvisitering för att trakassera kvinnliga misstänkta om de gavs möjligheten.
Citera
2015-01-25, 19:06
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Jag håller faktiskt med dig om det där TS men problemet som nog gör att vi måste ha den regeln är att det finns många svin som skulle utnyttja situationen och kroppsvisitera kvinnor helt i onödan, även inom polisen. Det är också en trygghet för den manliga polisen att en kvinnlig polis är med och gör så att det går rätt till.
Säker på att det inte finns "svin" (kvinnliga) som utnyttjar situationen och visiterar män helt i onödan?
Citera
2015-01-25, 19:31
Medlem
kinesarsles avatar
Det är helt enkelt en kompromiss mellan principerna och vad som är praktiskt möjligt.

Det är många fler män som behöver kroppsvisiteras, många fler män arbetar som poliser och män upplever det generellt inte som en lika stor kränkning att bli kroppsvisiterad av någon av motsatt kön.
Citera
2015-01-25, 20:26
Medlem
Stakeholders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Kvinnliga poliser får absolut inte heller kroppsvisitera män om de inte ger sitt tillstånd.

Men många män accepterar hellre den förnedringen från en kvinna än från en man.

Vidare är många män oförmögna att anmäla till Diskrimineringsombudsmannen. De har för liten tillit till att något görs kanske?

Så då får bara kvinnliga poliser utföra kroppsvisitation på båda könen. Låter rimligt tycker jag.
Citera
2015-01-25, 20:44
Medlem
Skilj dock på termerna.
Skyddsvisitation: kontrollera förekomst av farliga eller olämpliga föremål placerade i eller under kläderna får utföras på motsatta könet. En generell riktlinje här är att man bör undvika "hand mot bar hud" om en man visiterar en kvinna.
Kroppsvisitering: mer ingående. Avklädning samt kontroll inuti underkläder etc. Skall på en kvinna helst utföras av kvinnlig tjänsteman. Kan detta inte ordnas inom rimlig tid, och KV måste utföras så får en man utföra det. Sjuksköterska och läkare får utföra det oavsett kön.
Kroppsbesiktning. Kontroll av kroppsöppningar, blod, saliv etc. Skall utföras av sjuksköterska, läkare eller särskilt instruerad personal. Ett exempel där är trafikpolisen som ber dig blåsa i alkomätaren. Han utför då en partiell kroppsbesiktning.

Jag kan ha fel på detaljer. Mina kunskaper har några år på nacken...
Citera
2015-01-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fatherjoep
Skilj dock på termerna.
Skyddsvisitation: kontrollera förekomst av farliga eller olämpliga föremål placerade i eller under kläderna får utföras på motsatta könet. En generell riktlinje här är att man bör undvika "hand mot bar hud" om en man visiterar en kvinna.
Kroppsvisitering: mer ingående. Avklädning samt kontroll inuti underkläder etc. Skall på en kvinna helst utföras av kvinnlig tjänsteman. Kan detta inte ordnas inom rimlig tid, och KV måste utföras så får en man utföra det. Sjuksköterska och läkare får utföra det oavsett kön.
Kroppsbesiktning. Kontroll av kroppsöppningar, blod, saliv etc. Skall utföras av sjuksköterska, läkare eller särskilt instruerad personal. Ett exempel där är trafikpolisen som ber dig blåsa i alkomätaren. Han utför då en partiell kroppsbesiktning.

Jag kan ha fel på detaljer. Mina kunskaper har några år på nacken...

Rättegångsbalken 28 kap 13 § 3 st:

”Kroppsvisitation eller kroppsbesiktning av en kvinna får inte verkställas eller bevittnas av någon annan än en kvinna, läkare eller legitimerad sjuksköterska. Kroppsvisitation som enbart innebär att föremål som en kvinna har med sig undersöks och kroppsbesiktning som enbart innebär att blodprov, alkoholutandningsprov eller salivprov för DNA-analys tas får dock verkställas och bevittnas av en man.”
Citera
2015-01-25, 21:12
Medlem
Flufffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-Z.a-z.0-9
Var har du fått den informationen från?
Blev misstänkt för narkotikabrott efter att min kompis ertappats när han rökte (weed) på balkongen. In kliver 3 poliser (män) och ska kroppsvisitera mig och min polare. Polarens flickvän slapp visitation pga att man inte hade en kvinnlig polis närvarande. Ett fall för Gudrun!

Note to self; Dumpa knarket på din flickvän

Edit; Kom att tänka på en sak nu. Om jag byter kön juridiskt, innebär det då att en manlig polis inte får visitera mig?
Senast redigerad av Flufffen 2015-01-25 kl. 21:15.
Citera
2015-01-25, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Säker på att det inte finns "svin" (kvinnliga) som utnyttjar situationen och visiterar män helt i onödan?
Du jag vet många män som jag tror gärna skulle ha en visitation av en poliskvinna bara för att känna hennes händer på sin kropp,

Såklart att det är möjligt som du säger, men jag tror det är extremt ovanligt.
Citera
2015-01-25, 22:28
Medlem
Malingins avatar
Därför att kvinnorna blir kränkta de stackarna. Särskilt feminister.
Citera
2015-01-25, 22:29
Medlem
mittenskittens avatar
Så män kan vara gynekologer men de får inte visitera kvinnor om de är poliser? Flygsäkerhetspersonal då? Snacka om inkonsekvent
Citera
2015-01-25, 22:37
Medlem
snurreboxs avatar
Jag gissar reglerna mest är till för att skydda polisen faktiskt. Skulle nog vara en del som ropade övergrepp om det var tillåtet att visitera "mellan könen". Blir man visiterad så har man oftast inte rent mjöl i påsen så varför skulle de dra sig för att skrika våldtäkt eller liknande om de är till fördel till de själva?
Citera
2015-01-25, 23:32
Medlem
Krappforskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Det finns förstås goda skäl till att lagen är utformad på det här sättet. Manliga poliser är definitivt inte några guldgossar och det finns nog många som skulle använda möjligheten till kroppsvisitering för att trakassera kvinnliga misstänkta om de gavs möjligheten.
Frågan är vad dina skäl är för att misstänkliggöra de flesta av Sveriges poliser.
Fast det är klart å andra sidan, feminazis har som standard att misstänkliggöra män överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in