2015-01-25, 00:39
Medlem
Hej! Någon som har erfarenheter av IRIS behandlingshem i Mullsjö? Både som brukare och anhörig. Goda eller mindre goda? Någon som känner någon som är där nu? Tacksam för all info.
Citera
2015-01-25, 11:04
Medlem
davvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiinal
Hej! Någon som har erfarenheter av IRIS behandlingshem i Mullsjö? Både som brukare och anhörig. Goda eller mindre goda? Någon som känner någon som är där nu? Tacksam för all info.

Har inte varit där själv utan hamnade på 12 stegshem båda gångerna istället trots att jag ville till iris. Däremot har jag en vän som snacka gott om stället, och en annan snubbe på 12stegshemmet som hade vart där och tyckte det var sjukt mycket bättre.

Där verkar det ju iaf som man hittar på saker och får hjälp att skaffa nya intressen osv. Håll personen i fråga borta från 12 steg iaf är mitt råd. Det kostar mer än det smakar...
Citera
2015-01-25, 12:46
Medlem
mjukosten78s avatar
Alla trivs asbra när dom är där. Tyvärr är det alldeles för lite och oseriös terapi IMHO.
Vill du softa i några månader och tror att en tids drogfri tid är det du behöver , åk dit.
Har du gett dig fan på att jobba hårt med dina problem, åk någon annanstans.
Citera
2015-01-25, 20:16
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davvo
Har inte varit där själv utan hamnade på 12 stegshem båda gångerna istället trots att jag ville till iris. Däremot har jag en vän som snacka gott om stället, och en annan snubbe på 12stegshemmet som hade vart där och tyckte det var sjukt mycket bättre.
..

Du ser inte ironin i att han tycker att en tidigare behandling var "sjukt mycket bättre"?
Hur var det med din andre vän som pratade bra om stället, drogfri?
Citera
2015-01-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Du ser inte ironin i att han tycker att en tidigare behandling var "sjukt mycket bättre"?
Hur var det med din andre vän som pratade bra om stället, drogfri?

Han är där nu. Jag är anhörig. Är tveksam första permissionen hade han återfall. Han fick åka hem då han var berusad när han återvände. Tillbaka bara efter några dagar. Är kritisk till personalen som hittills behandlat mig som anhörig på att sätt som inte direkt gjort livet enklare. Bland annat svårt att få information om hur terapin egentligen går och hur länge min vän ska stanna. Det är många aktiviteter, ibland i lyxigaste laget kan jag tycka. Maten är fantastisk vilket ju är bra, om man lär sig att fortsätta äta bra när man kommer hem. Men VAR kommer familjen in och arbetet med hur det ska gå i hemmiljön? Jag hoppas naturligtvis att det ska gå bra och att det bara är jag som oroar mig i onödan. Någon hade drogat under tiden på IRIS hörde jag och blivit hemskickade. Hörde också att många har sexuella förhållanden, vilket jag kan tänka inte alltid är det man ska fokusera på när man ska ta tag i sitt liv. Även detta en flykt, men kanske bättre än den tjatiga medberoende flickvännen hemma som egentligen själv hade behövt några års behandlingshem efter en relation med en missbrukande man... Suck, förlåt klagosången.
Citera
2015-01-25, 22:06
Medlem
mjukosten78s avatar
Det brukar läggas upp en plan för hur man ska göra när man ska hem och någon typ av utsluss brukar ske. Typ man börjar med att åka hem på helgerna sen kanske man är en vecka hemma och en vecka på Iris. Det är det positiva jag kan säga.
Annars är det mycket fokus på att må bra när man är där.
Har du mycket drogtankar? Då kanske du borde vara med på innebandyn och kanske testa akupunkturen! Typ så.
Är så less på att höra en massa aktiva människor prisa stället.
Citera
2015-01-26, 02:51
Medlem
davvos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78

Jag förstår precis vad du menar och man kan välja att se ironin i det hela. Den här snubben var alltså inte beredd att lägga ner överhuvudtaget, spela ingen roll vart man skickar en person som fortfarande mår bra av att knarka.

MEN, han kunde berätta om att de hittade på saker tillsammans, och att skaffa nya intressen, hobbies osv premierades. Att man inte, till skillnad från 12stegshemmen, blev ipräntad att man är en sjuk människa som endast kan klara livet med hjälp av GUD, gemenskapen AA/NA och att för resten av livet leva efter deras 12 steg. Lämnar du gruppen, tar du återfall och dör.

Det där är väl det sista en person på botten ska få höra, nej tack stärk självförtroendet och se till att snabbt hitta intressen som gör livet meningsfullt att leva och låt folk ÅTERFÅ tron på sig själva.

Sorry för waay off topic. Blir alltid sådär när jag får 12steg i tanken.

Jag tror iris kan va bra, om personen själv är uppriktigt trött på det gamla och vill bygga nytt.
Citera
2015-01-26, 12:43
Medlem
Kan gott förstå att trasiga och vilsna människor med drogproblematik trivs i den miljön som är på Iris i Mullsjö, men är kritisk till om det ger någon bestående effekt om man inte samtidigt jobbar på hur livet hemma ska bli bättre. För mig, som anhörig, känns det som man fokuserar mest på god mat, trevliga aktiviteter och relationen brukarna emellan, dvs hur de ska trivas bra ihop. Det är ju förbjudet med sex under vistelsen, men det förekommer bevisligen ändå. Hur hade de tänkt att det INTE skulle hända när man föser samma 20 män och 20 kvinnor sådär. Det tragiska är ju att sådana relationer oftast inte är bra i det långa loppet för någon. De borde satsa mer på de relationer som finns hemma och att stärka vardagslivet. Jag vet ju inte om man gör detta, men det verkar inte så när det kommer till min anhöriga. Dessutom har han varit otrogen på Iris. Verkligen inte så roligt.
Citera
2015-01-26, 13:19
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Kan gott förstå att trasiga och vilsna människor med drogproblematik trivs i den miljön som är på Iris i Mullsjö, men är kritisk till om det ger någon bestående effekt om man inte samtidigt jobbar på hur livet hemma ska bli bättre. För mig, som anhörig, känns det som man fokuserar mest på god mat, trevliga aktiviteter och relationen brukarna emellan, dvs hur de ska trivas bra ihop. Det är ju förbjudet med sex under vistelsen, men det förekommer bevisligen ändå. Hur hade de tänkt att det INTE skulle hända när man föser samma 20 män och 20 kvinnor sådär. Det tragiska är ju att sådana relationer oftast inte är bra i det långa loppet för någon. De borde satsa mer på de relationer som finns hemma och att stärka vardagslivet. Jag vet ju inte om man gör detta, men det verkar inte så när det kommer till min anhöriga. Dessutom har han varit otrogen på Iris. Verkligen inte så roligt.
Jag låg på ett 12-stegshem, Vårnäs. Där blev jag äntligen drogfri. Mycket tack vare den stenhårda disciplinen som rådde där.
Denna tog alltså bort allt vad fusk och dribbel hette. Skötte man sig inte eller var omotiverad så åkte men ut, helt enkelt. Grova förseelser direkt, annars fick man en varning. Fast oftast bara en...

Detta i sig skapade en underbart varm och omtänksam miljö, både mellan personal och intagna.

Vårnäs har ett anhörigprogram, som min fru och dotter kom till. En iof enkel information och diskussionsträff.

Borde alla hem ha, har du kollat med Iris?
Citera
2015-01-26, 16:35
Medlem
mjukosten78s avatar
Men snälla lämna killen. Har du ingen självrespekt?
Citera
2015-01-28, 00:30
Medlem

Jag förstår att du tycker att jag ska lämna honom. Är inte helt säker och VILL tro på honom. Det är dock svårt att tro på en missbrukare då förtroendet är i botten, men jag försöker och vill ge oss en chans efter Mullsjö. Jag älskar honom trots allt. Man slutar inte älska någon på beställning. Det behöver inte ha med självrespekt att göra, det beror på omständigheterna. Men jag förstår din kommentar, eftersom du inte känner mig.
Citera
2015-01-28, 17:14
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:

Jag förstår att du tycker att jag ska lämna honom. Är inte helt säker och VILL tro på honom. Det är dock svårt att tro på en missbrukare då förtroendet är i botten, men jag försöker och vill ge oss en chans efter Mullsjö. Jag älskar honom trots allt. Man slutar inte älska någon på beställning. Det behöver inte ha med självrespekt att göra, det beror på omständigheterna. Men jag förstår din kommentar, eftersom du inte känner mig.

Han bara råkade sätta snoppen i en annan kvinna och någon tvingade honom att berusa sig på hans ledighet?
Jag behöver inte känna dig för att veta att din kille behandlar dig som skit. Gissar på att det inte var första gången han var otrogen eller tog droger fast han lovat att inte göra det.
Jag tror att det snarast skulle hjälpa än stjälpa honom att tillfriskna om hans medberoende flickvän dumpade honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in