Citat:
Ursprungligen postat av
Hysteria90
Sitter och funderar här på om jag ska göra mig av med snuset eller inte. Är i en period av mitt liv där jag måste spara pengar och har slutat med både alkohol och droger.
Jag har snusat i snart 12 år och från att ha varit en dosa på 1-2 veckor accelererade det snabbt till en dosa om dagen (så ofta jag snusar nu).
Slutade snusa för några år sedan faktiskt då jag var 21 kanske. Höll upp i 3 månader men kom senare på att jag gick till affären för att köpa coca-cola och sånt istället, började därför köpa snus istället som var kalorifritt och inte innehöll äckligt socker som förstör energikurvan.
Känslan med en snus efter maten/kaffet är svår att ersätta med ingenting.
Jag har bra fysik, tränar regelbundet och har svårt att tro att jag skulle märka av någon allmän hälsovinst genom att lägga av.
Finns det egentligen några direkta fördelar med att sluta? Pengar är ju en sådan fördel kanske men av egen erfarenhet så bränner man ju sina pengar på annat för att uppfylla "konsumentkvoten".
Om ni hjälper mig att komma på fler anledningar så kommer jag anta utmaningen att sluta igen.
Intressant tråd.
Utefter ditt synsätt så är varje anledning logisk. Och hade du haft rätt så skulle jag aldrig ifrågasätta dig. Men en sak du glömmer är att den upplevda njutningen är en illusion. Nikotin ger ingen belöning.
Jag säger inte att nikotinets belöning är mindre värd jämfört med priset / andra nackdelar. Nej. Vad jag säger är att nikotin inte ger en någon som helst belöning. (Om man inte räknar blixtsnabbt avtagen abstinens, som upplevs befriande.) Det är fortfarande ingen njutning, som t.ex weed, öl, eller en kopp kaffe kan ge. Thc, alkohol och koffein är droger som ger en genuin boost. Men nikotin ger INGENTING.
Låter detta som bullshit? I så fall är jag inte förvånad. På allt du skrivit är det uppenbart att hjärntvätten har ett starkt grepp om dina tankar. Och med inställningen att nikotin skulle vara en genuin krycka på något sätt, så finns det ingen logisk anledning att sluta. Hade det varit så att nikotinister hade en högre lägstanivå på sitt humor, mådde lite bättre och kunde hantera motgångar lite bättre så hade få slutat. Men motsatsen är sanningen. Den som har nikotin i blodet är en slav att fylla på för att "bli av" med abstinens till 99 % och jagar ständigt efter att uppnå samma tillstånd som vi icke-snusare ständigt är i.
//En som snusade en dosa om dagen i 14 år