2015-01-24, 09:10
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Hej allesammans!

Jag skulle behöva köpa på mig två extra kostymer och sitter med en irriterande budgetnivå. Ursprungligen gick jag med på att kalaset fick gå på 5,000 kronor per kostym, men kände att jag då landade i ett mellanläge där jag fick välja bland diverse limmade kavajer i vad jag gissar är den högre klassen i det segmentet. Det känns då som att man betalar mycket för märket och mindre för kvaliteten.

Så, jag är alltså beredd att gå lite högre än 5,000 kronor med en preliminär gräns på 7,500 och hoppas kunna frångå limmat till eventuellt halv kanvas OTR. Finns det ens halv kanvas i de prisklasserna? För att försvåra det hela ytterligare så skulle jag behöva någon form av mix and match valmöjlighet, då jag behöver olika storlekar mellan byxorna och kavajen.

Kom gärna med allmänna råd att tänka på i den här prisklassen!
Citera
2015-01-24, 09:19
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Ta dig till en skräddare och lägg fram dina önskemål och budget. Fråga snällt om det är genomförbart!

Mycket lättare att få olika size på byxorna!
Citera
2015-01-24, 09:23
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensk.Partiledare
Ta dig till en skräddare och lägg fram dina önskemål och budget. Fråga snällt om det är genomförbart!

Mycket lättare att få olika size på byxorna!

Hej!

Tack för ditt svar.

Jag har kollat lite efter made to measure, men det kostar väl minst 10,000 kronor? Vågar egentligen inte gå till någon obskyr skräddare som jag inte känner till/kan läsa om, då man inte vet hur slutprodukten blir.
Citera
2015-01-24, 15:29
Medlem
JanneKs avatar
Slår ett slag för Gabuccis egna linje om du befinner dig i Stockholm. Halv-kanvas, s120 ull och några handsydda detaljer (knapphål och skjortaxel på kostymen jag köpte), med en prislapp som faller inom din budget på ca. 6000-6500 kr om jag inte minns helt fel.

De har även Caruso-kostymer som börjar på ca. 7000 kr. Dessa är hel-kanvas och s130 ull. Det var nära att jag inte köpte en Caruso-kostym, men jag gillade snittet - inte minst axlarna - mer på Gabuccis egna kostymer.

Om du inte befinner dig i den kungliga hufvudstaden så kanske Spiga3 kan vara ett bra alternativ. De säljer bl.a. kostymer från G.abo Napoli i din prisklass (dock toppen av budgeten) som ser ruskigt bra ut, och fördelen är att du kan beställa dem från deras webshop.

Om du vill hålla dig under din budget så kan du alltid kika på SuitSupply som säljer extremt prisvärda kostymer (halv-kanvas och rätt schyssta material) för ca. 3000 svenska riksdaler. Fri frakt och fri retur, så man kan beställa flera storlekar om man hittar något man gillar, och lämna tillbaka de som inte passar.
Senast redigerad av JanneK 2015-01-24 kl. 15:33.
Citera
2015-01-24, 16:20
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Tack för ett mycket givande svar till ovanstående.

Det låter helt perfekt med halv-kanvas i 6,000-7,000 kronorsklassen. Får ge Gabucci en chans. Det enda jag oroar mig för är att jag går in dit med tydliga önskemål och lämnar med en spräckt budget(Misstänker att jag är för mesig när försäljaren oftast väljer att se min övre gräns som en nedre). Hur fungerar det med olika storlekar på kavaj/byxa?

Att handla via nätet är jag lite negativt inställd till. Behöver dels ha tur med passform, högst sannolikt skräddarkostnader och färg kan vara svår att bedöma. Men jag ska absolut kika in dina förslag.

Tack!
Senast redigerad av Mr.Cookiepants 2015-01-24 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in