2015-01-23, 21:36
Medlem
CrilleKexs avatar
Har en släkting som så smått börjat inse att det börjar bli dags för han att ta tag i sina (väldigt grava) alkoholproblem.

Är det någon här på fb som kan tipsa om något bra behandlingshem i Norrland/Norrbotten som inte kör 12-stegsprogrammet? Och där behandlingstiden är längre än en månad?

Kan tillägga att det är en man i 50-årsåldern vi pratar om.

Tack på förhand!
Citera
2015-01-23, 21:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Har en släkting som så smått börjat inse att det börjar bli dags för han att ta tag i sina (väldigt grava) alkoholproblem.

Är det någon här på fb som kan tipsa om något bra behandlingshem i Norrland/Norrbotten som inte kör 12-stegsprogrammet? Och där behandlingstiden är längre än en månad?

Kan tillägga att det är en man i 50-årsåldern vi pratar om.

Tack på förhand!
Ska han söka själv är det HVB-hem som gäller. Sök reda på ett med avtal med hans kommun och kontakta hemmet direkt.

Jag blev drogfri på ett 12-stegs hem, som dom flesta nog är. Ett hem med stenhårda regler och disciplin, det är det man behöver faktiskt.
Det måste till ett slut på ett liv i kaos och utan rutiner.
Han ska ju inte komma till ett vilohem, det funkar inte.

http://www.hvbguiden.se/hvb?_text=alkohol
Citera
2015-01-23, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Ska han söka själv är det HVB-hem som gäller. Sök reda på ett med avtal med hans kommun och kontakta hemmet direkt.

Jag blev drogfri på ett 12-stegs hem, som dom flesta nog är. Ett hem med stenhårda regler och disciplin, det är det man behöver faktiskt.

Vad vet du vad som fungerar på honom?
Citera
2015-01-24, 11:11
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiBus
Vad vet du vad som fungerar på honom?
Det ligger i sakens natur att inläggen är präglade av personlig erfarenhet, inte av djup kännedom om en okänd person.

Kul att läsa att du lever, bidra gärna med hur det går för dig. Kan ju kanske hjälpa andra.
Citera
2015-01-24, 12:32
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Håller med dig fullständigt, ett vilohem skulle inte göra något alls för att hjälpa han i rätt riktning i livet. Det jag menar är att det givetvis finns andra behandlingsalternativ än just 12-stegsprogrammet. Och det är lite det jag är ute efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in