Citat:
Ett par glasögon eller en hörapparat är små kostnader jämfört med vad diagnoshysterin kostar. Dessutom är jämförelsen fånig då det är skillnad på fysiska omöjligheter och ibland psykisk ovilja. Detta kan en npf familj få:
* Vårdbidrag, som mest 9271 kronor per månad före skatt. Bidraget är ej inkomststyrt utan baserar på arbetsinsatsen. Det går alltså utmärkt att heltidsarbeta och ändå få fullt vårdbidrag. En del kan skriva 40-50 sidor i sina ansökningar. Man vill alltså ha betalt för att t.ex. knyta skorna på sitt barn.
* Bostadsanpassning, t.ex. staket runt huset
* Merkostnadsersättning för kläder, förstörda möbler etc.
* Förlängd vabtid för föräldrarna
* Högkostnadsskydd på mediciner ( vilket alla barnfamiljer har )
* Kortidshem, avlastning ett par nätter varje månad
* Kontaktperson, ledsagare, personlig assistent
* Taxi till och från Skola, fritits..
* Egen resurs i skolan, en del extremfall kan ha 2 resurser!
* Eget matrum i skolan
* Eget klassrum i skolan
* Önskekost i skolan
Etc.
* Vårdbidrag, som mest 9271 kronor per månad före skatt. Bidraget är ej inkomststyrt utan baserar på arbetsinsatsen. Det går alltså utmärkt att heltidsarbeta och ändå få fullt vårdbidrag. En del kan skriva 40-50 sidor i sina ansökningar. Man vill alltså ha betalt för att t.ex. knyta skorna på sitt barn.
* Bostadsanpassning, t.ex. staket runt huset
* Merkostnadsersättning för kläder, förstörda möbler etc.
* Förlängd vabtid för föräldrarna
* Högkostnadsskydd på mediciner ( vilket alla barnfamiljer har )
* Kortidshem, avlastning ett par nätter varje månad
* Kontaktperson, ledsagare, personlig assistent
* Taxi till och från Skola, fritits..
* Egen resurs i skolan, en del extremfall kan ha 2 resurser!
* Eget matrum i skolan
* Eget klassrum i skolan
* Önskekost i skolan
Etc.
Tack Cupra! jag kan bara relatera till min en nära granne med ADHD-son i samma klass som mitt barn, tyvärr. De styr allt i skolan, t.o.m färger på väggar, var han ska sitta, bredvid vem, ska vi ha lektion idag? Eller kanske balla ur totalt????ETC. Stängsel runt hem och skola pga sonens rymningsbenägenhet, 2 i mina ögon helt "galna " föräldrar som aldrig kommer att få sonen "normalare", tvärtom. De har själva berättat om diverse bidrag, inte exakta beloppen men hur mycket det finns att "få" här..utöver det : diverse lek"hjälpmedel" utomhus: basketkorg, pool, visserligen modell mindre, men ändå, fotbollsskola, dator...
I min är vi s.k "normala" men mitt barn har ett synfel som kräver glasögon, ganska dyra, varje glas;2000kr. bågar på det. Jag har inte fått en jävla krona för det , snacka om att vissa utnyttjar samhället, fy faan, ursäkta uttrycket, men just den familjen står "mig upp i halsen" kräks nästan när jag tänker på hur de utnyttjar systemet.