2015-01-27, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cupra
Ett par glasögon eller en hörapparat är små kostnader jämfört med vad diagnoshysterin kostar. Dessutom är jämförelsen fånig då det är skillnad på fysiska omöjligheter och ibland psykisk ovilja. Detta kan en npf familj få:

* Vårdbidrag, som mest 9271 kronor per månad före skatt. Bidraget är ej inkomststyrt utan baserar på arbetsinsatsen. Det går alltså utmärkt att heltidsarbeta och ändå få fullt vårdbidrag. En del kan skriva 40-50 sidor i sina ansökningar. Man vill alltså ha betalt för att t.ex. knyta skorna på sitt barn.

* Bostadsanpassning, t.ex. staket runt huset

* Merkostnadsersättning för kläder, förstörda möbler etc.

* Förlängd vabtid för föräldrarna

* Högkostnadsskydd på mediciner ( vilket alla barnfamiljer har )

* Kortidshem, avlastning ett par nätter varje månad

* Kontaktperson, ledsagare, personlig assistent

* Taxi till och från Skola, fritits..

* Egen resurs i skolan, en del extremfall kan ha 2 resurser!

* Eget matrum i skolan

* Eget klassrum i skolan

* Önskekost i skolan

Etc.

Tack Cupra! jag kan bara relatera till min en nära granne med ADHD-son i samma klass som mitt barn, tyvärr. De styr allt i skolan, t.o.m färger på väggar, var han ska sitta, bredvid vem, ska vi ha lektion idag? Eller kanske balla ur totalt????ETC. Stängsel runt hem och skola pga sonens rymningsbenägenhet, 2 i mina ögon helt "galna " föräldrar som aldrig kommer att få sonen "normalare", tvärtom. De har själva berättat om diverse bidrag, inte exakta beloppen men hur mycket det finns att "få" här..utöver det : diverse lek"hjälpmedel" utomhus: basketkorg, pool, visserligen modell mindre, men ändå, fotbollsskola, dator...
I min är vi s.k "normala" men mitt barn har ett synfel som kräver glasögon, ganska dyra, varje glas;2000kr. bågar på det. Jag har inte fått en jävla krona för det , snacka om att vissa utnyttjar samhället, fy faan, ursäkta uttrycket, men just den familjen står "mig upp i halsen" kräks nästan när jag tänker på hur de utnyttjar systemet.
Citera
2015-01-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KIBy
Tack Cupra! jag kan bara relatera till min en nära granne med ADHD-son i samma klass som mitt barn, tyvärr. De styr allt i skolan, t.o.m färger på väggar, var han ska sitta, bredvid vem, ska vi ha lektion idag? Eller kanske balla ur totalt????ETC. Stängsel runt hem och skola pga sonens rymningsbenägenhet, 2 i mina ögon helt "galna " föräldrar som aldrig kommer att få sonen "normalare", tvärtom. De har själva berättat om diverse bidrag, inte exakta beloppen men hur mycket det finns att "få" här..utöver det : diverse lek"hjälpmedel" utomhus: basketkorg, pool, visserligen modell mindre, men ändå, fotbollsskola, dator...
I min är vi s.k "normala" men mitt barn har ett synfel som kräver glasögon, ganska dyra, varje glas;2000kr. bågar på det. Jag har inte fått en jävla krona för det , snacka om att vissa utnyttjar samhället, fy faan, ursäkta uttrycket, men just den familjen står "mig upp i halsen" kräks nästan när jag tänker på hur de utnyttjar systemet.

Har du sökt glasögonbidrag för barnet då?
Detta har många landsting.
Citera
2015-01-27, 18:57
Medlem
GeneralPoops avatar
Personligen så tycker jag väl inte att det är en så dum ide att grabben får hoppa av sig ifall han spritter runt för mycket när det ska käkas.
Däremot så ska ju även barnet uppfostras så att han/hon lär sig att hantera sina problem med att sitta stilla. Men alla hjälpmedel är ju bra hjälpmedel så länge det används på rätt sätt.
Citera
2015-01-27, 19:32
Medlem
Cupras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Vill dock gärna veta vilka du tycker ska få vårdbidrag av de du anser inte "inbillar sig" är det medicinskt betingade fenomen eller vad?

Självfallet skall NPF-diagnoser undantas då det inte är en fysisk åkomma.

Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Möjligtvis att de allra värst skadade ungarna skulle få ta del av högst hälften av denna lista men jag som har ADHD i familjen har aldrig sett röken av något liknande. Basketplan och pool? Tjena, I call bullshit.

Vill påstå det finns barn som har mer än halva listan. Pool eller basketplan är för övrigt inte mitt påstående.

Citat:
Ursprungligen postat av KIBy

Glömde en viktig sak, många föräldrar får stora belopp på barnförsäkringen, det kan röra sig om hundratusentals kronor, en del får samma summa som vårdbidraget varje månad. Turligt nog nekas många ersättning och det börjar även bli svårare att skinna försäkringsbolagen.

Hur funkar ADHD-ungen i klassen? Har han resurs, är han ett störningsmoment, har han kamrater?

Min sons klass har i åratal fått dragits med en ADHD-grönsak, efter vissa "riktade" insatser är han dock för stunden "hemmasittare".
Citera
2015-01-27, 19:59
Medlem
Citat:
Självfallet skall NPF-diagnoser undantas då det inte är en fysisk åkomma.

Vill påstå det finns barn som har mer än halva listan. Pool eller basketplan är för övrigt inte mitt påstående.

Glömde en viktig sak, många föräldrar får stora belopp på barnförsäkringen, det kan röra sig om hundratusentals kronor, en del får samma summa som vårdbidraget varje månad. Turligt nog nekas många ersättning och det börjar även bli svårare att skinna försäkringsbolagen.

Hur funkar ADHD-ungen i klassen? Har han resurs, är han ett störningsmoment, har han kamrater?

Min sons klass har i åratal fått dragits med en ADHD-grönsak, efter vissa "riktade" insatser är han dock för stunden "hemmasittare".

Du har fel, helt fel Neuropsykiatriska funktionshinder är just exakt det, en helt och hållet biologisk, fysisk, åkomma, orsaken hittas i hjärnan, man föds med dessa och i vissa fall ser man att genetik har varit med , dvs de är delvis ärftligt betingade.

De är INTE psykiatriska diagnoser på något vis( varför nu det skulle undanta någon människa från hjälp?) men att påstå det du gör är ett rent fakta fel.
Citera
2015-01-27, 21:17
Medlem
Cupras avatar
Citat:
Du har fel, helt fel Neuropsykiatriska funktionshinder är just exakt det, en helt och hållet biologisk, fysisk, åkomma, orsaken hittas i hjärnan, man föds med dessa och i vissa fall ser man att genetik har varit med , dvs de är delvis ärftligt betingade.

De är INTE psykiatriska diagnoser på något vis( varför nu det skulle undanta någon människa från hjälp?) men att påstå det du gör är ett rent fakta fel.

Ja du får kalla det vad du vill, jag tycker inte alla fall det är beklämmande att npf-maffian får styra och ställa lite hur det vill.

Mjölka samhället på bidragpengar, kräva än det ena, än det andra i skolan och låta skattepengarna flöda fritt för att de flesta av dem inte orkar ta handv om sina trögtänkta juveler. De borde skämmas men har inte begriper till det. Många av dem har förtjänat sina misslyckade avkommor då de helt saknar självinsikt.
Citera
2015-01-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ja du får kalla det vad du vill, jag tycker inte alla fall det är beklämmande att npf-maffian får styra och ställa lite hur det vill.

Mjölka samhället på bidragpengar, kräva än det ena, än det andra i skolan och låta skattepengarna flöda fritt för att de flesta av dem inte orkar ta handv om sina trögtänkta juveler. De borde skämmas men har inte begriper till det. Många av dem har förtjänat sina misslyckade avkommor då de helt saknar självinsikt.

Fel igen, många med asperger och ADHD har 130 och mer i IQ på vanliga test? Trögtänkta??
Citera
2015-01-27, 21:42
Medlem
Cupras avatar
Citat:
Fel igen, många med asperger och ADHD har 130 och mer i IQ på vanliga test? Trögtänkta??

Ja men då borde de ju ha begrip att uppföra sig :-)
Citera
2015-01-27, 21:47
Medlem
Citat:
Ja men då borde de ju ha begrip att uppföra sig :-)

Social kompetens och intelligens är två skilda saker,.. se på foton av Einstein.
Citera
2015-01-28, 19:50
Medlem
Cupras avatar
Citat:
Social kompetens och intelligens är två skilda saker,.. se på foton av Einstein.

Och de sociala bristerna ser ju många föräldrar till att bättra på genom att nyttja t.ex. färdtjänst, skoltaxi och att barnet skall ha vuxet stöd hela tiden.
Citera
2015-01-28, 20:32
Medlem
Citat:
Och de sociala bristerna ser ju många föräldrar till att bättra på genom att nyttja t.ex. färdtjänst, skoltaxi och att barnet skall ha vuxet stöd hela tiden.

Fast de ingår ju i funktionshindret?? Hur ska föräldrarna agera menar du då?Sluta arbeta och inte använda de rättigheter de har och som de och vi alla betalat skatt för?
Citera
2015-01-29, 20:29
Medlem
Cupras avatar
Citat:
Fast de ingår ju i funktionshindret?? Hur ska föräldrarna agera menar du då?Sluta arbeta och inte använda de rättigheter de har och som de och vi alla betalat skatt för?

Ja hur vore det om de hade lite självdistans och tog hänsyn även till de utan diagnos? Prova att läsa i nån stödgrupp ett par veckor och en helt ny värld kommer öppnas för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in