Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-01-27, 20:06
  #25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Att göra det LAGLIGT innebär att mina skattepengar måste gå till sjukvården dvs jag får betala högre skatt.
Om det finns på darknet är det "de facto (juridikterm som innebär att i verkligehten är det lagligt men i boken (lagboken) är det lika olagligt som innan dakrnet)" lagligt.

Dvs för privatpersoner som mig är det detsamma om jag åker till Systembolaget för att köpa mitt MDMA eller om jag köper dem via darknet och får hem den i posten utan någon som helst risk (eftersom tullen inte har resurser att sätta droghundrat på all inrikes-post).

Dvs för mig som köpare är det saksamma om det säljs lagligt på Systembolaget eller om darknet låts existera (i Ryssland, enl. rykte).

Det enda negativa med detta system är att vinsterna går till odlare, vilket iofs inte är negativt eftersom de är risktagande egenföretagare.

Samtidigt låter man 99% av befolkningen leva i jobba -> dricka på helgen -> snusa -> jobba - loopen. Därmed låter man de dumma göra arbetet åt oss som lever i total frihet tack vare darknet.
Du lägger redan pengar till sjukvården och för knarkkriget som idag ligger på +~24MILJARDER.
Och lägga till de skattepengar vi får in via momsen.
Du verkar helt kunskapsbefriad i området.
Och darknet och stödja kriminellanätverk, förstår jag inte hur det kan ses som nått bra.

Håller med BigFatCone, du verkar helt tappad bakom vagnen.
Citera
2015-01-27, 20:09
  #26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbtest11
Det är upp till en ekonom att räkan ut - jag säger varken bu eller bä.

Men rent inutitivt är ett billigare att låta (scientologer) utbilda barn om att inte testa droger och ha några poliser (lön: 23 000kr/mån?) än att ha säg 1% av alla cannabisbrukar tvingas vistas inlåsta enligt LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) - tak över huvudet, mat och personal i ett sjukhus är bra mycket dyrare än en snut. Men det är komplicerat eftersom man måste veta hur mycket den svarta marknaden gör i inkomst av cannabishandeln och se ifall denna siffra kommer i närheten av att betala för LPT-vården som alltså skulle öka med en legalisering.

Och nej, jag lämar inte tråden för att vi har olika åsikt i en väldigt komplex och otestad ekonomisk proposition; det är lite det flashabck går ut på: att hålla diskussionen igång, herr moderator.

Att en polis gör husis = 300kr/lön; att en domstol gör belsut = 3000 kr/lön. Att ha en som rökt för mycket cannabis och spårat ur dvs "missbrukar" bakom stängda dörrar med sjuksköterskor runtomkring sig: 6000 kr / dygn, vilket inkluderar mat och medicinska doktorer på dygnet runt tjänst (1000kr/timme i lön). Det är dyrt med dagens cannabisvård eftersom man har dem under samma koll som Breivik när han fick sin psykos.

Iofs kan man i just cannabisfall bara skapa lite billigare vilohem (med stängda dörrar ifall det gäller grovt missbruk), men det är ändå dyrare än att ha en polis och en domstol spendera 4 timmar på dig.

Men det är upp till en think-tank ekonomer att räkna ut hur många kronor som går till illegala cannabislangare och flytta över dessa pengar till staskassan iom. en legalisering. Men det är som sagt inget jag läst något om och mörkertalet är enormt (av uppenbara anledningar).
Att få tvångsvård på cannabis, är mycket ovanligt.
Och igen gör du antydningar att vi inte redan idag betalar denna vården, är du så clueless?

Hur kommer du upp med dessa fantasier?
Då jag finner dom extremt verklighetsfrämmande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback