2015-07-06, 08:07
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Skulle rekommendera att du skaffar något på flaska som du spär ut i vatten och har i jorden. Att lägga gödsel på jorden är inte så smidigt då rötterna är under, och att mylla ner det nu så riskerar du att skada rötterna.

Ehhh what.... Klart det går bra att lägga sitt gödsel ovanpå jorden. Blir ofta fan så mycket bättre än att hålla på med flytandenäring ute. Ge inte råd när du har magert på fötterna.
Citera
2015-07-06, 09:11
Medlem
Skulle inte påstå att rötterna skadas alls om man myllar ner 1-2 cm runt omkring plantan, värre om man gräver en dm såklart. Men lite täckning om man orkar och vill är inte fel. Vid större odling självklart lättare och i stort lika effektivt att bara strö på.

Detta även enligt intstruktioner på pellets/kornförpackningar.
Citera
2015-07-06, 16:41
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ehhh what.... Klart det går bra att lägga sitt gödsel ovanpå jorden. Blir ofta fan så mycket bättre än att hålla på med flytandenäring ute. Ge inte råd när du har magert på fötterna.

Magert på fötterna ? Nej du, när det gäller gödsel / näring vet både du och jag att det är att föredra att ha det i jorden och inte ovanpå. Annars är det du som har magert på fötterna om du tror annat. Och varför skulle det vara någon skillnad på utomhus och inomhus när vi snackar flytande ? På grund av regn ? Ta med det i beräkningen, har du en regnmätare så är det inga problem.

För övrigt, kan du inte lägga upp lite bilder på din odling ?
Senast redigerad av Utomhus123 2015-07-06 kl. 16:59.
Citera
2015-07-06, 16:59
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Magert på fötterna ? Nej du, när det gäller gödsel / näring vet både du och jag att det är att föredra att ha det i jorden och inte ovanpå. Annars är det du som har magert på fötterna om du tror annat.

För övrigt, kan du inte lägga upp lite bilder på din odling ?

Ovanpå blir snabbt i jorden så fort det regnar så jag skulle nog säga att det blir oftast ganska bra och lagom att strö gödsel på jorden och att det på intet sätt är tvunget att mylla ner det. Dessutom blir det mer långtidsverkande än om man vattnar ut det.

Nej jag är inte så sugen på att slänga upp bilder här. Än har inte blom kommit igång ordentligt och då finns inte mycket att se. Gissar att jag har 150-200 plantor ute. Känner heller inget vidare behov av att bevisa mig här inne. De som är duktiga här brukar jag stöta på på andra forum och det räcker för min del.
Citera
2015-07-06, 20:08
Medlem
BFG9000s avatar
Hej har nu när största delen av odlingen (som för många andra här) har förstörts så funderar jag på att prova riktigt snabba strains. Funderar på ak-48, lowryder och auto bomb efter en del googlande. Skulle uppskatta input om erfarenhet av dessa, såsom snabbhet, lukt, yield ex.
Citera
2015-07-06, 20:30
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Ovanpå blir snabbt i jorden så fort det regnar så jag skulle nog säga att det blir oftast ganska bra och lagom att strö gödsel på jorden och att det på intet sätt är tvunget att mylla ner det. Dessutom blir det mer långtidsverkande än om man vattnar ut det.

Nej jag är inte så sugen på att slänga upp bilder här. Än har inte blom kommit igång ordentligt och då finns inte mycket att se. Gissar att jag har 150-200 plantor ute. Känner heller inget vidare behov av att bevisa mig här inne. De som är duktiga här brukar jag stöta på på andra forum och det räcker för min del.

När du myllar/vattnar ner det startar nedbrytningsprocessen fortare och växterna får snabbare nytta av näringen, och all näring. Easy as that.

Nej du behöver inte bevisa något men att mena att en bild på 150-200 plantor inte är mycket att se ? Mjo det tror jag nog många här hade tyckt.

Om det finns några 200 plantor eller inte vet ingen förutom du gissar jag, men det slog mig innan att det enda jag sett från dig är text än så länge.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-07-06 kl. 20:41.
Citera
2015-07-06, 21:44
Medlem
(10L är helt ärlig beträffande hans odling, Utomhus123 - hans foton är precis som han skriver inte uppladdade här utan på en mer seriös sida, om man så kan säga. )
Citera
2015-07-06, 21:47
Medlem
Jag har en säck naturgödsel(50l) som jag funderar på å sprida ut på min bädd.. Men åldern på plantorna är drygt 6 veckor så det ska väl inte vara nån fara att övergöda dem?

300 liter blomjord

10 plantor
Citera
2015-07-06, 23:27
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
Hej har nu när största delen av odlingen (som för många andra här) har förstörts så funderar jag på att prova riktigt snabba strains. Funderar på ak-48, lowryder och auto bomb efter en del googlande. Skulle uppskatta input om erfarenhet av dessa, såsom snabbhet, lukt, yield ex.
Nej du kommer inte hinna något nu. Du får satsa på nästa år i stället.
Citera
2015-07-07, 11:41
Medlem
Det är väl inte fel att lägga gödningen ovanpå jord.Lägg dit sedan ett tunt lager mixad jord kogödsel och vattna på lite,Gödningen gör sin rätt då den sjunker ner i jorden och sugs upp som den ska ingen risk för övergödning.Har provat både att göda med stickpinnar och flytande i vattenkannan men även bara lagt det uppepå och har märkt de plantor som haft gödning pålagd då och då uppe på jorden mår bäst av de alla,Även en bra gödning jag kört med i många år är att ta brännässlor och lägga en riktigt stor hög av dem i tunna fyll på med vatten tills de täcks vänta en månad sedan använder du det vattnet till dina blommor finns inget bättre gödning naturlig väg blommorna växer något jäv--skt
Citera
2015-07-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFG9000
haft samma problem men satt nya för en vecka sedan och de tar sig fint men får väl plocka in dem senare under lampan för att få blomningen.Du har en sort på icky sticky fröblandning 5st olika snabba strain utomhusblandning som jag köpte nu senast,de har., växt ca 30cm på en vecka så hoppas värmen håller sig då jag bor så långt norr att man inte har mer än 12-15grader på natten och haft soligt på dagen med ca 27grader så de får en riktig kick på morgonen när värmen kommer så växer de som ogräs,men som man bäddar får man ligga och då får jag väl ligga till nästa års satsning igen med en bättre plats och skydd,Lycka till alla ganjalover
Citera
2015-07-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uppforsbacke
Lite bilder från igår, på första bilden ser man hur nånting käkat på bladen. Jag inspekterade bladen och såg nån larv-aktig svart grej typ 3mm stor, Hur blir jag av med dessa?

http://matrixtxri745dfw.onion/neo/uploads/150703/MATRIXtxri745dfwONION_042426EEX_IMG_0559.jpg

http://matrixtxri745dfw.onion/neo/uploads/150703/MATRIXtxri745dfwONION_042444AGX_IMG_0561.jpg

http://matrixtxri745dfw.onion/neo/uploads/150703/MATRIXtxri745dfwONION_042529JGA_IMG_0560.jpg
Blanda såpa i vattnet och spreja plantorna ett par gånger i veckan ska du se du får bort ohyran om det är så du inte fått bladkvalster då är det inget att göra samt då riskeras hela skörden för det är inte nyttigt med dessa kvalster om du skulle ha dem ända tills torkningen och sedan då du vill ha ett bloss sätter det sig i lungorna ej nyttigt.Får ej fram dina bilder på blommorna så svårt att avgöra om det kanske bara är bladsniglar eller fjärilslarver som tuggar.Men kör en såpblandning det gör jag om det blir bladlöss eller annan ohyra på dem och för det flesta gånger har det hjälpt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in