2015-01-22, 21:08
Medlem
Imorgon ska Stefan Löven dela scenen med Emma Watson och prata om jämställdhet för världens ledare. Han säger också bland annat att alla stadsråd ska bli utbildade om jämställdhet
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/samhalle-och-politik/article64096.ab

Det var precis det som jag sa i min förra tråd, några trodde inte på mig då att Stefan Löfven ska kämpa för en feministisk politik: (FB) Feministisk politik har vunnit.

Jag gjorde också en tråd om Emma Watson och hennes engagement om feminism, tråden var populär men blev ändå papperskorgad: (FB) Emma Watson i UN om varför hon är feminist.

Alltså, nu är det två gånger som jag har haft rätt men ni har inte trott på mig. Gissa om det känns bra
just nu, jag firar med ett glas vin

Diskutera, Stefan säger att Sverige är ett föregångsland inom jämställdhet - tror ni att det kommer ha stor påverkan utomlands? vilka frågor tror ni att han kommer att försöka påverka mest om, till exempel sexköpslagen och sånt tänker jag.

Jag citerar han inte exakt på grund av att det är en video och lite jobbigt att sitta och lyssna på men jag hoppas att aftonbladet rapporterar med en artikel imorgon.

Citat:
Stefan Löfven har anlänt till Davos och sitter just nu i stängt möte med ett 40-tal världsledare.
I morgon delar han scen med skådespelerskan Emma Watson – för att uppmana män att kämpa för jämställdhet.
Senast redigerad av CherryJul 2015-01-22 kl. 21:11.
Citera
2015-01-22, 22:42
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Diskutera, Stefan säger att Sverige är ett föregångsland inom jämställdhet - tror ni att det kommer ha stor påverkan utomlands?

Tveksamt. Steffe har kläckt ur sig rätt många saker redan som inte visade sig ha någon större sanningshalt. Lite vindflöjel är han tycker jag. Emma Watson är det hon den tunna som spelar Harry Potters squeeze?

Citat:
vilka frågor tror ni att han kommer att försöka påverka mest om, till exempel sexköpslagen och sånt tänker jag

Kanske. De har ju sagt att de vill utöka den för Svenska medborgare. Fast det där löser branschen själv genom att göra om sig till massage salonger, precis som i Sverige.

I andra länder kan han förstås inte mycket göra annat än att promota konceptet och hoppas att lagstiftande i landet tar honom på orden.

Men gissningvis kommer det att handla mer om kvinnors rätt till ubildning och arbete, och motstånd mot objektifiering.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2015-01-22 kl. 22:47.
Citera
2015-01-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CherryJul
Diskutera, Stefan säger att Sverige är ett föregångsland inom jämställdhet - tror ni att det kommer ha stor påverkan utomlands? vilka frågor tror ni att han kommer att försöka påverka mest om, till exempel sexköpslagen och sånt tänker jag.

Jag citerar han inte exakt på grund av att det är en video och lite jobbigt att sitta och lyssna på men jag hoppas att aftonbladet rapporterar med en artikel imorgon.
Tillhörande text existerar redan sedan tidigare.

Det faktum att Stefan Löfven skickar statsråden på utbildning är väl inte precis någon tung reform, men det talar i alla fall om en viss vilja. Han har väl i alla fall tillräckligt feministiska åsikter för att inta en sådan här tjänst (kanske också tillräckligt svaga), och visst står vi ändå att betrakta som ett föregångsland. Ser vi till den "utvecklade världen" så blir det väl säkert utrymme för en hel del befogad kritik, men jag gissar på inte så mycket konkret arbete.

Till stor del så tror jag att arbetet går ut på att stärka kvinnors rättigheter i ekonomiskt utsatta regioner, som är ett av UN Womens stora fokus. Sexköpslagen är, även om den redan vinner allt större gehör utomlands, förmodligen inte ett alltför stort fokus, i synnerhet som UN women har blottat en betydligt liberalare syn på sexköp tidigare.

Är det någon insatt som kan förklara titeln "Impact World Champion Leader"? Den tycks lite löjlig vid en första anblick.
Citera
2015-01-22, 23:24
Medlem
salty-sailors avatar
Emma Watson är en tönt, vad har hon gjort för jämnställdheten? (se länkarna för hennes idioti) Har Sverige varit ett föregångsland för något? vart är alla länder som står på stora trumman för att kopiera Svensk politik? vad är det som inte är jämnställt i Sverige? vilka "problem" ska steffa handskas med?

https://www.youtube.com/watch?v=BevwBz2BTnw

https://www.youtube.com/watch?v=2do-DrRYRvE
Citera
2015-01-23, 00:56
Medlem
fostroms avatar
Jag har svårt att tro att särskilt många väljare blir imponerade, snarare kommer skämskuddar plockas fram i stugorna när svetsaren på bruten engelska skall predika feminism och pappamånader. Kommer han anlita Margareta Winberg och Gudrun Schyman som rådgivare? Har vi inte problem så det räcker i detta arma land? Stackars, stackars Sverige.
Citera
2015-01-23, 01:31
Medlem
Stefan Löfven skulle förespråka incest och våldtäkt om han hade något att vinna på det. Karln saknar all form av trovärdighet så hans engagemang är enbart en indikator på hur djävla patetiskt detta är.
Citera
2015-01-23, 11:25
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Utan att vara alltför påläst är jag säker på att Emma Watson skulle ha ganska stora anmärkningar på svensk feminism och F!, särskilt vad gäller jämställdheten.
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Gå in på Tumblr så ska du få se på pronomen. Ze, Hir, Xir, Xe, Fi, Fe, Fum och så vidare.

För övrigt har jag svårt att se Stefan som feminist, ser han som en gammal svetsare på golvet någonstans som dricker hembränt och kollar porrtidningar. Känns så falskt på något sätt.
Feminist eller ej, skulle han säga att han inte vore det så skulle han bli avsatt snabbare än kvickt. Och så kommer folk och säger att feminister inte har makt
Citera
2015-01-23, 17:11
Medlem
Kate80s avatar
Trådens topic är inte Löfvens engelskakunskaper, "hen" på engelska osv. De flesta inläggen har raderats och nästa gång delas det ut varningar.//Mod
Citera
2015-01-23, 19:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Verkar mest vara något han fått så han ska hålla käften och låta de andra sköta de större frågorna. Hålla käft ja vilket han förövrigt fick göra under presentationen också. När Emma Watson talat klart fanns det inte tid i programmet mer för Stefan att säga sitt. Kanske talande för den nya jämställdheten (eller hur Sverige gått från att vara ett land man lyssnar på till att bli klassens clown).
Citera
2015-01-23, 21:40
Medlem
NyanNyans avatar
Emma Watson är väl inte speciellt mycket för genusteorier och feminismen som klagar på att brittiska män inte tar initiativet lika mycket som amerikanska män, hon vill alltså ha kvar de könsstereotypiska dejtingreglerna.
Citera
2015-01-23, 22:38
Medlem
Manslemmens avatar
En given fråga till SL (både inom och utom Sverige): Hur många procent av svenska svetsare är kvinnor...?
Citera
2015-01-23, 23:24
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Emma Watson är väl inte speciellt mycket för genusteorier och feminismen som klagar på att brittiska män inte tar initiativet lika mycket som amerikanska män, hon vill alltså ha kvar de könsstereotypiska dejtingreglerna.
Exakt. Jag tror att Emma Watson i Sverige skulle ses som ganska konservativ.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in