Citat:
Ursprungligen postat av
CherryJul
Diskutera, Stefan säger att Sverige är ett föregångsland inom jämställdhet - tror ni att det kommer ha stor påverkan utomlands? vilka frågor tror ni att han kommer att försöka påverka mest om, till exempel sexköpslagen och sånt tänker jag.
Jag citerar han inte exakt på grund av att det är en video och lite jobbigt att sitta och lyssna på men jag hoppas att aftonbladet rapporterar med en artikel imorgon.

Tillhörande text existerar redan sedan tidigare.
Det faktum att Stefan Löfven skickar statsråden på utbildning är väl inte precis någon tung reform, men det talar i alla fall om en viss vilja. Han har väl i alla fall tillräckligt feministiska åsikter för att inta en sådan här tjänst (kanske också tillräckligt svaga), och visst står vi ändå att betrakta som ett föregångsland. Ser vi till den "utvecklade världen" så blir det väl säkert utrymme för en hel del befogad kritik, men jag gissar på inte så mycket konkret arbete.
Till stor del så tror jag att arbetet går ut på att stärka kvinnors rättigheter i ekonomiskt utsatta regioner, som är ett av UN Womens stora fokus. Sexköpslagen är, även om den redan vinner allt större gehör utomlands, förmodligen inte ett alltför stort fokus, i synnerhet som UN women har blottat en betydligt liberalare syn på sexköp tidigare.
Är det någon insatt som kan förklara titeln "Impact World Champion Leader"? Den tycks lite löjlig vid en första anblick.