Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-01-22, 19:27
Medlem
Ja som rubrik. Ska hjälpa en person att köpa ny dator.
han har en mycket dyr programvara som ej stöder 64-bit.
Om jag skaffar ett beg WIN XP 32 eller VISTA 32, kommer jag kunna installera det på en modern dator? Eller finns det risk att det inte finns drivrutiner till XP som stöder all modern hårdvara?

edit: Stationär dator.
Citera
2015-01-22, 19:30
Medlem
kNarkluders avatar
Först och främst,du kan som max få ut 2GB av RAM-MINNENA på ett 32bitars OS.

Sen om det finns drivrutiner till 32bitars xp, till ett monster GFX från 2015 törs jag ej svara på, men har svårt att tro det.
Citera
2015-01-22, 19:40
Medlem
Doktordonkas avatar
Blir väldigt dumt att köra 32-bitars os på en modern dator. Kör 64-bitars och så kör du istället en virtuell dator för att kunna köra din 32-bitars programvara. Det blir som en dator i datorn, du kan köra den i fullskärm etc.

Du kan köra t. ex. virtualbox som är gratis, eller kanske VMware som också är gratis i enanvändarlicens.
Citera
2015-01-22, 20:07
Medlem
sk33s avatar
Om programmet han behöver inte är alltför knasigt borde en burk med Windows 7, 32-bitars, funka. Med 4GB minne, SSD (eller SSHD), etc, så borde det gå rimligt undan också. Skaffar man Win 7 Pro eller Ultimate kan man dessutom köra Windows XP mode som nog är den bästa XP-emuleringen.

Har ingen järnkoll, men en del företag typ Dell säljer fortfarande modeller som funkar med Windows XP även om de levereras med annat - det finns då drivers för nerladdning på Dell. Överlag verkar asiatiska tillverkare ännu bättre på att stödja WinXP. Det viktiga är att moderkortet och dess chip stödjer XP.

Eftersom det gäller ett dyrt program gissar jag att det ska användas kommersiellt och då bör han köpa Windows 7 32 bit, men det finns ju inget som hindrar att han provar det först - man behöver väl inte aktivera det på en månad så man kan testa det så länge, alternativt köra Daz Windows loader som jag tror krävs för att XP mode ska aktiveras.
Senast redigerad av sk33 2015-01-22 kl. 20:10.
Citera
2015-01-22, 21:02
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Ja som rubrik. Ska hjälpa en person att köpa ny dator.
han har en mycket dyr programvara som ej stöder 64-bit.
Om jag skaffar ett beg WIN XP 32 eller VISTA 32, kommer jag kunna installera det på en modern dator? Eller finns det risk att det inte finns drivrutiner till XP som stöder all modern hårdvara?

edit: Stationär dator.
Kör själv en dualbootkonfiguration på min dator, en winindows7 och en winXP, funkar fint.

Det som kan vara knepigt nuförtiden är att få tag på drivisar till winXP eftersom detta OS gått ur tiden så att säga och inget nytt skrivs för det längre.
Citera
2015-01-23, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kNarkluder
Först och främst,du kan som max få ut 2GB av RAM-MINNENA på ett 32bitars OS.

Sen om det finns drivrutiner till 32bitars xp, till ett monster GFX från 2015 törs jag ej svara på, men har svårt att tro det.
Menar du max 2GB per program?

För totalt är det 3-3.5GB med 32bit OS. Jag har själv alltid fått 3,5GB när jag testat 32 bit med både XP och Win 7 på olika datorer.

64 bit tar också mer plats i minnet än 32 bit så man ska ha ÖVER 4GB minnet med 64 bit.

Flera som hade för lite minne när de testade Win 7 64 bit blev så missnöjda att de va på väg att byta tillbaka till XP innan vi övertalade dom att testa Win 7 32 bit också som gick hur bra som helst.

Om det finns drivrutiner kollar man upp på tillverkarens hemsida innan man köper.
Senast redigerad av panpo98 2015-01-23 kl. 19:38.
Citera
2015-01-23, 20:09
Medlem
X_surfers avatar
Har ni försökt med kompatiblitetsläget i Windows 7 t ex?
Kolla även om det finns någon patch eller uppdatering som gör programmet kompatibelt med en nyare Windows version.
Citera
2015-01-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Menar du max 2GB per program?

För totalt är det 3-3.5GB med 32bit OS. Jag har själv alltid fått 3,5GB när jag testat 32 bit med både XP och Win 7 på olika datorer.
En teoretisk gräns ligger på 4GB. Sedan kan olika OS ha lite olika sätt att använda minnet på så att gränsen i praktiken går vid 3GB eller 2GB. Har du ett 32-bitars OS ligger den teoretiska maxgränsen på 4GB oavsett om du ser till hela systemet eller till enskilda program.

Skulle jag vara beroende av ett program som inte går att köra i 64 bitar, så skulle jag fixa en virtuell maskin med ett 32-bitars OS. Det är inte värt besväret att dualboota eller faktiskt nöja sig med ett 32-bitars OS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in